خبرگزاری کار ایران

معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با ایلنا:

مسائل اجتماعی در عرصه سیاستگذاری لحاظ شود

asdasd
کد خبر : ۲۶۴۹۴۴

معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی اولویت‌های این معاونت در سال جدید را تشریح کرد.

حبیب‌الله مسعودی فرید در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص اولویت‌های معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی در سال ۹۴ گفت: تعامل بیشتر با بخش‌های درون سازمانی و برون سازمانی از رویکردهای اصلی ما در سال جاری است.

وی افزود: حوزه اجتماعی نیازمند تعامل دائمی با دستگاه‌های مختلف در بخش‌های دولتی و غیردولتی در جهت پیشبرد کارهای خود است. همچنین ارتباط بیشتر با سازمان‌های مردم نهاد و افزایش توجه مردم و حضور داوطلبان در عرصه مسائل اجتماعی از جمله اقداماتی است که در سال جاری دنبال خواهیم کرد.

مسعودی فرید با اشاره به اجتماعی کردن مسائل و آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: با توجه به فعالیت‌های میدانی انجام شده در حوزه اجتماعی قصد داریم؛ اطلاعات دریافتی را تکمیل کرده و در اختیار مسئولان قرار دهیم، به نحوی که بتوان مسائل اجتماعی را بیش از پیش در عرصه سیاست‌گذاری مطرح کرد؛ هم به لحاظ برنامه‌ریزی و هم به لحاظ تعلق منابع مورد نیاز.

جریان‌سازی رسانه‌ای در حوزه آسیب‌های اجتماعی

معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه از دیگر فعالیت‌های ما در سال ۹۴ توجه بیشتر به عرصه رسانه و فضای مجازی است، اظهار کرد: قصد داریم؛ جریان‌سازی‌های رسانه‌ای را در زمینه پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی انجام دهیم. به عنوان مثال می‌توانیم از این طریق در خصوص موضوع خانواده یا ارتقای سلامت اجتماعی مانور بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین در فضای مجازی علاوه بر سایت سازمان بهزیستی سایت ۱۲۳. ir‌ را داریم که متعلق به اوژانس اجتماعی بوده و قصد داریم؛ آن را فعال‌‌تر نماییم. همچنین بنا شده درباره محتواهای رسانه‌ای و گذاشتن آن‌ها در فضای مجازی برای گردش این اطلاعات در فضای مجازی اقدام کنیم.

استانداردسازی خدمات  سازمان بهزیستی

مسعودی‌فرید با تاکید بر رویکرد سازمان بهزیستی در خصوص ارتقای بهره‌وری خدماتی در سال ۹۴ عنوان کرد: در این راستا ضروری است؛ خدمات خود را استانداردسازی کرده و در صورتی که این خدمات از استاندارد برخوردار هستند، سطح استاندارد‌ها را ارتقا دهیم.

وی اضافه کرد: همچنین ضروری است؛ قیمت خدمات را دوباره محاسبه کرده و مطالعات اثربخشی را در این زمینه انجام دهیم.

مسعودی‌فرید تاکید کرد: با توجه به اینکه منابع کشور ما محدود است؛ باید به سمت ارتقای بیشتر مالی و کاری در فعالیت‌های خود حرکت کنیم.

توسعه طرح تامین مالی خرد در سال ۹۴

معاونت امور اجتماعی با اشاره به اقدامات انجام شده در دفتر توانمندی زنان و خانواده این سازمان بیان کرد: قصد داریم طرح تامین مالی خرد که در حال حاضر در ۱۲ استان کشور در حال انجام است را به سه استان دیگر نیز گسترش دهیم همچنین این طرح از میان ۱۲۷ کشور کاندید دریافت جایزه شد و ایران به عنوان یکی از کشورهایی که دارای تجربیات موفقی در زمینه برطرف کردن فقر تغذیه‌ای است، شناخته شد و قرار است؛ در ماه می‌ جشنواره‌ای در کشور ایتالیا برگزار شده و این جایزه به ما تعلق بگیرد.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما در سال ۹۴ توسعه طرح تامین مالی خرد در سطح کشور است، گفت: هدف این طرح نزدیک کردن و رساندن خانواده‌های نیازمند و به ویژه خانواده‌های زن سرپرست به استقلال مالی و اقتصادی است که در کنار این استقلال عزت نفس چنین خانواده‌هایی افزایش یافته و آنان به منابع بیشتری دسترسی می‌یابند.

پخش مهدکودک تلویزیونی در سال ۹۴

مسعودی‌فرید با بیان اینکه در سال گذشته دفتر مهدهای کودک سازمان با شورای عالی انقلاب فرهنگی، موسسه خاتم‌الانبیا، دفتر تحقیقات اسلامی قم و دپارتمان‌های مختلف دانشگاهی همکاری خوبی داشته است، گفت: با توجه به اینکه تنها ۱۰ درصد از کودکانی که در سن حضور در مهد هستند، به مهدکودک می‌روند قصد داریم؛ اقداماتی را در این خصوص انجام دهیم تا سایر کودکانی که به دلایل مختلف همچون عدم توانایی مالی و یا عدم تمایل خانواده به مهدهای کودک دسترسی ندارند بتوانند از آموزش‌های این مراکز استفاده کنند.

وی در این خصوص توضیح داد: در این زمینه پیگیری‌هایی انجام داده و با تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی نیز صحبت کرده‌ایم تا کودکان بتوانند از طریق برنامه‌های تلویزیونی از آموزش‌های موجود در مهدهای کودک استفاده کنند و امیدواریم تا پایان خرداد ماه این برنامه‌ها در تلویزیون به نمایش گذاشته شوند.

معاونت امور اجتماعی ادامه داد: خانواده‌ها می‌توانند در کنار فرزندان خود از این برنامه‌ها استفاده کنند. قصد داریم سایتی برای این برنامه‌ها ایجاد کنیم تا در صورت لزوم مردم بتوانند از طریق این سایت برنامه‌ها را مشاهده کنند. همچنین سی دی‌هایی برای این برنامه تولید شده تا خانواده‌ها به محتوای برنامه‌های دسترسی داشته باشند.

تجهیز مهدکودک‌ها به سیستم الکترونیکی

وی درباره ارتقای کیفی محتوای آموزشی در مهدهای کودک اظهار کرد: در این زمینه گام‌های موثری برداشته شده و محتوای بسیار خوبی تهیه شده که به لحاظ دینی و علمی کاملا مورد تایید است و قرار است؛ در سال جاری این موضوع نیز دنبال شود.

مسعودی‌فرید با بیان اینکه تجهیز مهدهای کودک به سیستم الکترونیکی از دیگر برنامه‌های سازمان در سال جاری است، گفت: مهدهای کودک از طریق این سیستم قادر خواهند بود، اطلاع‌رسانی و خدمات خود را به صورت الکترونیک در اختیار مردم قرار دهند.

وی اضافه کرد: در این سیستم برای هر کودکی که وارد مهد می‌شود، پرونده‌ای خاص تهیه شده و در این پرونده تمامی پیشرفت‌ها و ارزیابی‌های انجام شده در حیطه‌های رشدی کودک ثبت می‌شود که این موضوع می‌تواند به والدین در خصوص ارزیابی وضعیت فرزندانشان کمک کند.

مسعودی فرید خاطرنشان کرد: وجود این سیستم موجب می‌شود، در صورت انتقال کودک از یک مهد به مهد دیگر و یا ورود کودک از مقطع پیش‌دبستانی به مقطع دبستان مسئولین به پرونده وی دسترسی داشته و از فرایند طی شده توسط کودک و وضعیت فعلی وی آگاه شود.

اجرای فاز دوم طرح بشیر در سال جاری

معاونت امور اجتماعی با اشاره به طرح‌های موجود در دفتر آسیب‌های اجتماعی به طرح بشیر اشاره کرد و گفت: ‌ در این طرح تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از طلاق مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان بهزیستی و قوه قضاییه در خصوص طرح بشیر خاطرنشان کرد: ‌در حال حاضر همکاری کاملی با قوه قضاییه و وزارت دادگستری در دادگاه‌ها داریم.

مسعودی‌فرید با تاکید بر اینکه طرح بشیر دارای سه فاز اجرایی است، گفت: فاز اول این طرح استقرار بود که در سال گذشته اقدامات مربوط به آن از قبیل انجام هماهنگی‌های بین بخشی و تولید محتوا انجام شده و در حال حاضر در فاز دوم ‌آن قرار داریم و قصد داریم در سال ۹۴ اجرای این طرح را در استان‌هایی که نرخ طلاق در آن زیاد بوده یا شیب طلاق در آن افزایش پیدا کرده است، آغاز کنیم که استارت این کار از هفته آینده زده خواهد شد.

وی با بیان اینکه فاز بعدی این طرح از مهر ماه سال جاری انجام خواهد شد، گفت: در این فاز طرح بشیر را به تمامی استان‌ها گسترش می‌دهیم، چرا که در تمامی استان‌های کشور طلاق وجود دارد و این پدیده صدمات بسیاری را به خانواده می‌زند.

حمایت از زنان خشونت دیده در خانه‌های امن

معاونت امور اجتماعی با اشاره به موضوع توسعه خانه‌های امن گفت: این طرح در ۱۸ استان کشور برای حمایت از زنان در معرض خشونت انجام شده است، چرا که مشکلات موجود در خانواده‌ها ممکن است؛ منجر به خشونت خانگی شده و باعث شود که افراد از خانه خارج شوند، در چنین شرایطی اگر کسی از آنان حمایت نکنند با آسیب بیشتری در خیابان مواجه خواهند شد.

وی تاکید کرد: هدف ما در تمامی مراکزی که در حوزه اجتماعی فعالیت می‌کنند، کمک به افزایش امنیت خانواده و تحکیم بنیان خانواده است. در خانه‌های امن نیز از زنان خشونت دیده؛ حمایت‌های مددکاری، روان‌شناسی و... صورت می‌گیرد و با خانواده آنان تماس گرفته شده و سعی می‌شود؛ خانواده را به حالت عادی بازگردانند، اما چنانچه با تمامی اقدامات انجام شده چنین چیزی اتفاق نیفتد، در این مراکز کمک می‌شود تا افراد و خانواده‌های آنان آسیبی نبینند.

مسعودی فرید خاطرنشان کرد: استان‌هایی که فاقد خانه امن هستند، اگر مواردی از موارد خشونت خانگی وجود داشته باشند افراد می‌توانند به اورژانس اجتماعی یا مراکز مداخله در بحران که در تمامی استان‌ها وجود دارد، مراجعه کنند.

وی با اشاره به وجود کودکان خیابانی در کشور گفت: دلایل آمدن کودکان به خیابان متفاوت است و ممکن است؛ این پدیده به دلایلی همچون نبود پدر، اعتیاد پدر، مشکلات اقتصادی، کودک‌آزاری یا کرایه دادن کودک اتفاق افتد و کودک با ورود به خیابان تبدیل به یکی از کودکان خیابانی شود، لذا حمایت از این کودکان فرایندی خاص را می‌طلبد و مددکاری اجتماعی بیان می‌کند که با هر کودک باید به چه نحو رفتار شود.

معاونت امور اجتماعی با بیان اینکه در تهران بیش از ۴۰ درصد کودکان خیابانی، اتباع خارجه و خصوصا افاغنه هستند، گفت: رسیدگی به وضعیت این کودکان نیازمند همکاری میان دستگاه‌های مختلف از جمله دفتر امور اتباع خارجه وزارت امور خارجه است.

مسعودی فرید با بیان اینکه در مطالعاتی که در گذشته انجام شده است، به این موضوع پی بردیم که بیش از ۸۰ درصد کودکان خیابانی شب‌ها با والدین خود زندگی می‌کنند، تصریح کرد: سازمان بهزیستی نمی‌تواند؛ این کودکان را به مراکز شبانه‌روزی خود انتقال دهد، چراکه والدین آن‌ها با حکم قوه قضاییه فرزندانشان را باز پس گرفته و این چرخه ادامه می‌یابد.

وی اضافه کرد: تصمیم گرفتیم؛ برای چنین کودکانی مراکز روزانه تاسیس کرده و خدمات روزانه ارایه دهیم همچنین با خانواده آنان ارتباط برقرار کرده و وضعیت خانواده را مورد شناسایی قرار دهیم و با توجه به این موضوع خدمات لازم را ارایه دهیم.

توسعه طرح ساماندهی کودکان خیابانی در ۱۵ استان

معاونت امور اجتماعی خاطرنشان کرد: اگر بدسرپرست بودن کودکی مشخص شود با حکم قاضی سرپرستی وی را از والدین گرفته و او را به مراکز شبه خانواده خود منتقل کرده و تمامی حمایت‌های لازم از قبیل حمایت تحصیلی، سلامتی، و... را از وی به عمل می‌آوریم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار کودک در مراکز شبه خانواده ما حضور دارند و از این حمایت‌های پایدار و مستمر برخوردار هستند.

مسعودی فرید با بیان اینکه طرح ساماندهی کودکان خیابان را در سال گذشته در ۵ استان از جمله تهران و خوزستان به صورت پایلوت اجرا شد، گفت: در سال ۹۴ قصد داریم تعداد آن را به ۱۵ استان برسانیم و اولویت ما با استانهای بزرگی همچون استان فارس و خراسان رضوی است.

۵ میلیون تومان اعتباربرای ساماندهی هر کودک خیابانی

وی با تاکید بر اینکه انجام این کار نیازمند اعتبار است گفت: طبق بررسی‌های به عمل آمده برای ساماندهی هر کودک خیابانی حداقل به ۵ میلیون تومان اعتبار نیاز است، چرا که در این فرآیند تنها کودک در نظر گرفته نمی‌شود بلکه خانواده وی نیز باید مورد حمایت قرار گیرد. که برای افزایش اعتبار خود پیگیری‌هایی را با وزارت رفاه و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور انجام دهیم.

معاونت امور اجتماعی با اشاره به مرکز فوریت‌های اجتماعی یا اورژانس اجتماعی اظهارکرد: آیین نامه فوریت‌های اجتماعی در سال ۹۲ به تصویب رسید که اولین مصوبه قانونی برای اورژانس اجتماعی بود.

اورژانس اجتماعی به شهرهای کوچک می‌رود

مسعودی فرید با اشاره به اینکه اورژانس اجتماعی دارای سه سطح است، گفت: سطح یک آن در تمامی مراکز استانهای کشور وجود دارد، سطح دو آن نیز مربوط به شهرهای بزرگ هر استان است که تقریبا تمامی شهرهای بزرگ از این مراکز برخوردار هستند و سطح آن متعلق به شهرستان‌ها و شهرهای کوچک است.

وی تاکید کرد: در سال ۹۴ قصدداریم اورژانس اجتماعی سطح سه را در تمامی شهرهای دارای بیش از ۵۰ هزار نفر گسترش دهیم که براساس برآوردهای انجام شده نزدیک به ۷۰ شهر بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت داشته و فاقد اورژانس اجتماعی هستند.

فرزندان بهزیستی بعد از ترخیص حمایت می‌شوند

مسعودی فرید با اشاره به دفتر شبه خانواده این سازمان که وظیفه حمایت و نگهداری کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست را برعهده دارد، گفت: در حال حاضر حدود ۲۳ هزار فرزند در سراسر کشور تحت پوشش سازمان بهزیستی هستندکه ۱۳ هزار نفر از آنان به عنوان فرزند خوانده یا امین موقت در خانواده حضورداشته و ۱۰ هزار نفر از آنان نیز در مراکز شبه خانواده زندگی می‌کنند.

معاونت اموراجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰۰ مرکز شبه خانواده در کشور وجود دارد، بیان کرد: در گذشته در هریک از مراکز بهزیستی ۴۰ تا ۱۰۰ کودک وجودداشتند اما امروز با تاسیس مراکز شبه خانواده در هر مرکز ۱۰ تا ۱۵ کودک نگهداری می‌شود که البته این رقم در شیرخوارگاه‌ها افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در این مراکز تفکیک سنی وجود دارد، گفت: این تفکیک به صورت ۳ تا ۶ سال، ۶ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۸ سال است و مراکز شبه خانواده دختران و پسران در سن ۶ سالگی از هم تفکیک می‌شود.

مسعودی فرید تاکید کرد: رویکرد ما در سال ۹۴ در خصوص مراکز شبه خانواده به صورت کمک به نظارت بیشتر در این مراکز افزایش رویکردهای توانمندسازی فرزندانمان و نیز کمک به داشتن تحصیل موقت برای داشتن استقلال بیشتر وحمایت از آنان بعد از ترخیص از مراکز است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز