خبرگزاری کار ایران

اصغر جهانگیر:

مهم‌ترین پیش شرط همدلی و همزبانی داشتن تقواست

asdasd
کد خبر : ۲۶۳۴۹۲

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: اگر بخواهیم همدلی و همزبانی را که امر مبارکی است تحقق ببخشیم پیش شرط آن داشتن تقوا و رعایت عدل و انصاف است.

به گزارش ایلنا، اصغر جهانگیر در دیدار نوروزی با کارکنان ستاد مرکزی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان سال "دولت و ملت، همدلی و همزبانی " گفت: این نامگذاری از سوی مقام معظم رهبری نشان‌دهنده شناخت جامع ایشان از شرایط زمان و وقوف ایشان به ضروریات زمان است؛ چرا که می بینیم امروز کشور ما بیش از هر زمان دیگر به این دو اصل اساسی نیاز دارد و باید تلاش کنیم تا ضمن اجرای این شعار در سطح جامعه پیش شرط های لازم برای تحقق این امر را در خودمان ایجاد کنیم.

این مقام ارشد قضایی در خصوص پیش شرط های تحقق همدلی و همزبانی در جامعه گفت: مهمترین پیش شرط در این خصوص داشتن تقوا است. در فرهنگ اسلامی ما تقوا معانی بسیاری دارد، اما مهمترین آنها که بزرگان دین به آن تاکید دارند بحث مراقبت از خود است. به این معنی که رفتارها و اعمال خودمان را با چشم باز ببینیم و نسبت به اشتباهات خودمان مسئول باشیم. این تقوا یکی از شرایطی است که ما را به همدلی و همزبانی نزدیک می سازد، یعنی آن چیزی که به زبان می آوریم با آنچه در نهان داریم یکی باشد. در غیر این صورت دچار ریا خواهیم شد که این با همدلی و همزبانی مغایرت دارد.

جهانگیر افزود: البته رسیدن به این تقوا به آسانی به دست نمی آید و لازمه آن داشتن آمادگی جسمی و روحی است. آمادگی جسمی همان سلامت جسم است که از تاکیدات دین اسلام است و بر همه ما ضرورت دارد که نسبت به مراقبت از جسم و سلامت آن تلاش کنیم؛ چرا که تا زمانی که جسم سالم نداشته باشیم نمی توانیم روح سالم داشته باشیم.

وی پرداختن و تدبر در امور معنوی را غذای روح دانست و گفت : این تاکید بزرگان دین است که باید به امور معنوی توجه کنیم. توجه ما به قرآن، ادعیه ها و احادیث و مداومت بر استفاده از آنها ما را آماده خدمت بیشتر و خالصانه به مردم می نماید و این امر برای ما یک وظیفه است چرا که می بینیم علیرغم گذشت نزدیک به چهار دهه از انقلاب اسلامی هنوز قرآن این کتاب رحمت برای تمام بشریت و این معجزه بی نظیر خلقت در جایگاه واقعی خود در جامعه قرار نگرفته است.

مشاور رئیس دستگاه قضا رعایت انصاف و عدل را دومین پیش شرط در رسیدن به همدلی و همزبانی خواند و گفت: عدل و انصاف از جمله صفات الهی است که به انسان ها نیز ارزانی شده است و باید نسبت به خود و دیگران و سازمانی که در آن هستیم به آن پایبند گردیم.

وی یکی از بارزترین موارد رعایت عدل و انصاف را تفکر و تدبر در احوال شخصی متناسب با ارزش های دینی دانست و گفت: عمر آدمی به سرعت در حال گذر است و ما باید نسبت به عمرمان و آنچه که بر ما رخ می دهد حساس باشیم و این حاصل نمیشود مگر اینکه در هر شبانه روز زمانی را برای تفکر و تدبر در احوال شخصی مان قرار دهیم.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه بیان کرد: در کنار تقوا و عدل و انصاف باید از علم و آگاهی روز نیز برخوردار باشیم؛ چرا که عدم اشراف نسبت به مسئولیت ها و وظایف باعث میشود که نه تنها کار به نحو احسن پیش نرود بلکه موجب هدر رفت سرمایه های ملی و بیت المال خواهد بود.

رئیس سازمان زندان‌ها در پایان خطاب به کارکنان زندان‌ها گفت: امروز ما با افرادی که دچار آسیب‌های اجتماعی شده اند سر و کار داریم و نگاه عبرت آموز ما به زندان می تواند یک سیستم بازدارنده و مصون کننده باشد و در کنار آن باید تلاش کنیم ضمن رفع آلام زندانیان به ویژه خانواده‌های ایشان، زندان را محلی برای خدمت به جامعه تبدیل کنیم چرا که این خدمت در نظام اسلامی یک نعمت و یک ارزش پرافتخار است، البته این خدمت باید خالصانه باشد؛ چرا که بین خدمت خالصانه با کار برای رفع مسئولیت تفاوت بسیار وجود دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز