خبرگزاری کار ایران

مدیرکل اداره موزه‌ها میراث فرهنگی در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد:

استانداردسازی میزان بازدید از موزه‌ها در اولویت‌‌های کاری سال ۹۴

مدیرکل اداره موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی ـ تاریخی سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استانداردسازی میزان بازدید از موزه‌ها را از جمله اولویت‌های کاری خود خواند و اظهار کرد: در سال جدید موزه جدیدی در کشور احداث نخواهد شد.

محمد رضا کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد اولویت‌های کاری اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی ـ تاریخی در سال جدید اظهار کرد: در سال جدید تغییر محتوا، فضا و چیدمان‌ موزه‌ها را دنبال می‌کنیم و از طریق اجرای روش‌های نوین موزه‌داری، بازدید مراجعان را هدفمند و پربار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در سال جدید قصد نداریم که احداث موزه جدیدی را آغاز کنیم، بلکه تصمیم داریم؛ پروژه‌های نیمه کاره را به سرانجام برسانیم و موزه‌های نیمه‌کاره‌ای را که پیشرفت فیزیکی خوبی داشتند، افتتاح کنیم.

کارگر افزود: در سال ۹۴ تمرکز ما بر غنی‌سازی بازدید‌ها و افزایش بیشتر آگاهی بازدیدکنندگان به موضوع است. برای نمونه اگر بازدید کننده‌ای به موزه فرش می‌رود، مجموعه آنچه در مورد فرش ایران می‌بیند، باید موجب شود؛ تا ارزش‌های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی، فناوری و... فرش ایرانی را به خوبی دریافت کند و در مورد این موضوع تغییر نگاهی در وی به وجود بیاید.

مدیرکل اداره موزه‌های سازمان میراث فرهنگی در ادامه در ارتباط با میزان استقبال از موزه‌ها در ایام نوروز اظهار کرد: خوشبختانه چند سالی است که رویکرد مردم به موزه‌ها و اماکن تاریخی بسیار خوب شده است و من فکر می‌کنم که در این زمینه تحولی در حال وقوع است، نگاه مردم و به ویژه خانواده‌ها به تاریخ و میراث فرهنگی‌شان تغییر کرده و بازدید‌های آنها از موزه‌ها هدفمند و با تصمیم و برنامه‌ریزی قبلی صورت می‌گیرد که این امر نشانگر یک احساس نیاز در میان مردم است.

وی با بیان اینکه استقبال زیاد مردم در نوروز از برخی موزه‌ها سبب ایجاد نگرانی شده است، اظهار کرد: برای نمونه در ایام تعطیل شاهد حضور ۸۰۰۰ بازدید کننده در کاخ گلستان بودیم که این امر سبب ایجاد احساس خطر در ما شد، بنابراین در حال برنامه ریزی و ایجاد استانداردی در این زمینه هستیم تا تعداد بازدید کنندگان در هرموزه یا مکان تاریخی محدود و متناسب با ظرفیت آن موزه باشد، هر چند که این مساله موجب افزایش تعهدات ما در برابر بازدید کنندگان خواهد شد.

کارگر تصریح کرد: در این برنامه استانداردسازی، اماکن آسیب‌پذیر‌تر مانند تخت جمشید، پاسارگاد، عالی‌قاپو، چهل ستون، مساجد تاریخی، کاخ گلستان و موزه ملی ایران در اولویت خواهند بود.

وی در مورد دلیل افزایش استقبال مردم از موز‌ها به عملکرد رسانه‌ها، رونق گردشگری، اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، عملکرد آموزش و پرورش و معرفی آثار تاریخی کشور در نمایشگاه‌های خارجی اشاره کرد و گفت: تاکنون بررسی دقیق و علمی در این زمینه صورت نگرفته است، اما من معتقدم که جوان بودن جامعه و خواست نسل جوان برای آشنایی با گذشته‌اش در این زمینه بسیار تاثیر گذار است.

مدیرکل اداره موزه‌های سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: در نوروز امسال نسبت به سال گذشته با وجود آنکه در روزهای ابتدایی سال هوا بارانی بود و امکان بازدید از سایت موزه‌های در فضای باز دشوار بود، اما به طور میانگین بین ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد بازدید کنندگان را نسبت به سال گذشته داشتیم و حتی به طور موردی در برخی روز‌ها این آمار به ۳۰ درصد نیز رسید، هرچند که سال گذشته هم تعداد بازدید کنندگان بسیار زیاد بود.

 کارگر در پایان در پاسخ به این سوال که کدام یک از موزه‌ها در ایام نوروز با رشد غیر قابل انتظار بازدید کنندگان روبرو بودند گفت: در تهران کاخ گلستان احتمالا به دلیل ثبت جهانی‌اش بازدید کنندگان بسیار زیادی داشت، همچنین بسیاری از شهرستان‌های دور افتاده و کوچک ما مانند شهرستان‌های استان اردبیل و یزد که کمتر هدف گردشگری بوده‌اند امسال با اقبال خوبی روبرو شدند.

کد خبر : ۲۶۳۲۷۳