خبرگزاری کار ایران

مدیر کل پیشین درمان و حمایتهای اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

نارضایتی شغلی از عوامل گرایش به مصرف مواد مخدر است

asdasd
کد خبر : ۲۶۱۴۲۲

مدیر کل پیشین درمان و حمایتهای اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: افرادی که در شیفتهای شب یا نوبتهای کاری سنگین فعالیت می‌کنند بیشتر از سایرین به سمت مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند.

فرید براتی سده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص آمار ۲۱ درصدی اعتیاد در میان کارگران مراکز صنعتی گفت: این آمار واقعا قابل توجه است و ضروری است دلایل آن مورد بررسی قرار گرفته و برای آن برنامه ریزی شود.

وی ادامه داد: برای این موضوع دلایل مختلفی وجود دارد که بخشی از آن به دلیل مسائل کلانی است که در سایر بخشهای کشور نیز وجود داشته و می‌تواند به مصرف مواد مخدر در محیط‌های کاری دامن بزنداما بخش دیگر مربوط به مسائل مرتبط با محیط‌های کاری است.

مدیر کل پیشین درمان و حمایتهای اجتماعی با بیان اینکه در تحقیقات انجام شده در کشورهای خارجی و نیز تحقیق پیش رو مشخص شده افرادی که کارهای شیفتی انجام می‌دهند بیش از سایرین به سمت مصرف مواد مخدر کشیده می‌شوند بیان کرد: در حقیقت افرادی که در شیفتهای شب یا نوبتهای کاری سنگین فعالیت می‌کنند بیشتر از سایرین به سمت مصرف مواد مخدر می‌روند.

براتی سده خاطر نشان کرد: بالا بودن سطح استرسهای شغلی در میان پرسنل، کارگران و کارمندان می‌تواند توجیه کننده مصرف مواد مخدر در میان این افراد باشند. همچنین نارضایتی‌های شغلی و دستمزدهای پایین ازدیگر عواملی است که می‌تواند سطح ناراحتی و تنش را در پرسنل افزایش داده ومنجر به مصرف مواد مخدر در میان این گروه گردد.

وی افزود: مجموعه این عوامل می‌تواند باعث افزایش مصرف موادمخدر در میان پرسنل در محیط‌های کاری شود.

این روان‌شناس با بیان اینکه دستگاههای مختلف وظایف متنوعی دارند به سفر خود به منطقه عسلویه اشاره کرد و گفت: در آن منطقه تمامی دستگاه‌ها باید حضوری فعال داشته باشند اما متاسفانه این دستگاههای مربوطه خیلی فعال نبودند و در حقیقت مسئولین منطقه پارس جنوبی بیش از هر کس تلاش داشتند در خصوص اعتیاد در میان پرسنل کاری انجام دهند.

وی ادامه داد: برای رسیدگی به مسئله اعتیاد در میان پرسنل دستگاههای زیادی باید وارد عمل شوند و این موضوع تنها برعهده وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی نیست بلکه دستگاههایی همچون وزارت بهداشت ووزارت صنعت معدن و تجارت نیز باید وارد این عرصه شده و هر کدام بخشی را برعهده بگیرند.

براتی سده باتاکید بر اهمیت توجه به موضوع پیشگیری در ایران وجهان اظهار کرد: کاهش سطح فشار‌ها و استرس‌ها در محیط‌های کاری و جلوگیری از گرانباری کار و قرار دادن کار زیاد بر عهده کارگر می‌تواند در این زمینه موثر باشد

وی اضافه کرد: همچنین حرکت به سمت ایجاد محیطهای کاری شاد، ‌مثبت و امید بخش به عنوان اقدامی پیشگیرانه درکنار اقدامات مربوط به درمان افراد مصرف کننده می‌تواند در کاهش میزان مصرف مواد مخدر در محیطهای کاری موثر باشد.

مدیر کل پیشین درمان وحمایتهای اجتماعی اظهار کرد: در تمام دنیا هر از گاهی در محیطهای کاری از پرسنل آزمایش گرفته می‌شود و این موضوع می‌تواند بخشی از پروسه اداری باشد تا افراد احساس کنند در محیطهای کاری به لحاظ سلامتی تحت نظر هستند که متاسفانه این موضوع در کشور ما وجودندارد.

براتی سده ادامه داد: در محیطهای صنعتی که فشار و استرس زیادی وجود دارد ممکن است افراد به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کنند و به این ترتیب آمار مصرف کنندگان مواد مخدر در محیط‌های کاری افزایش یابد. چنانکه در عسلویه مشاهده کردم پرسنل پس از خروج از محیط کاری خود به راحتی می‌توانستند مواد مخدر تهیه کنند.

وی در پایان تاکیدکرد: دستگاههای مختلف باید در این زمینه به فکر راه حلی جدی باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز