خبرگزاری کار ایران

یک جامعه‌شناس در گفت‌وگو با ایلنا:

نابرابری اقتصادی موجب افسردگی اجتماعی خواهد شد/ شکاف طبقاتی در شب عید بیشتر نمود پیدا می‌کند

یک جامعه‌شناس در مورد تبعات وجود احساس نابرابری اقتصادی در میان اقشار مختلف جامعه اظهار کرد: این احساس در کوتاه مدت موجب سرخوردگی جمعی و افسردگی اجتماعی و در بلندمدت موجب بروز خشونت خواهد شد.

اصغر مهاجری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه نابرابری‌های اقتصادی و شکاف طبقاتی در میان اقشار مختلف جامعه در زمان‌هایی همچون نزدیک به نوروز بیش از پیش نمود پیدا می‌کند، گفت: این مساله که نابرابری در کشور وجود دارد، یک واقعیت است که پژوهش‌ها، مشاهدات و... نیز آن را تایید می‌کنند. اما مساله این است که این نابرابری به جایی رسیده که نه تنها در اقشار مختلف جامعه بلکه در گروه‌های موجود در یک قشر از جامعه نیز دیده می‌شود. 

وی ادامه داد: برای نمونه شاهدیم که در قشر متوسط نیز میان حقوق بگیران و بازنشستگان تفاوت‌های چشمگیری به وجود آمده و قشر بازنشسته به سمت ضعیف‌تر شدن در حال حرکت است، در حالی که اتفاقا قشر بازنشسته به دلیل اینکه خانواده بزرگتری دارند و احتمالا فرزندانشان ازدواج کرده‌اند و دارای نوه نیز هستند، بیشتر نیاز به خرید شب عید دارند و با وجود مشکلات اقتصادی بیشتر دچار مشکل می‌شوند. 

این جامعه‌شناس افزود: این نابرابری‌ها پیش از هر چیز به سرمایه اجتماعی ضربه می‌زند و پس از آن موجب می‌شود که روابط میان مردم کم شود، زیرا برخی گروه‌ها نتوانسته‌اند، خرید عید کنند و رسومات را به جا آورند که این مساله خود ارتباطات اجتماعی پویا، که یکی از اضلاع سرمایه اجتماعی است، را از بین می‌برد و هم سبب انزوای اجتماعی و افسردگی اجتماعی می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه جامعه‌ای با این وضعیت در کوتاه مدت دچار سرخوردگی جمعی، افسردگی و انزوای اجتماعی و رواج برخی جرائم مانند دزدی می‌شود، گفت: اما در بلند مدت اگر احساس نابرابری حالت انباشتی پیدا کند، تبدیل به خشونت خواهد شد. 

مهاجری با بیان اینکه اکنون شرایط برای گسترش نابرابری‌ها به دیگر عرصه‌ها نیز به وجود آمده است، اظهار کرد: برای نمونه این نابرابری‌های اقتصادی می‌تواند؛ وارد عرصه سیاست نیز بشود، مثلا ادعا می‌شود، که ثروت برخی افراد می‌تواند؛ سبب شود که آن‌ها در انتخابات نسبت به دیگران نتایج بهتری را به دست آورند. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: همچنین اکنون شاهدیم که این نابرابری به حوزه تولید هم کشیده شده و تولید کنندگان داخلی نسبت به دلالان و تجار وضعیت بسیار نا‌مطلوبی دارند. 

 وی با اشاره به اینکه سیکل معیوب و ادامه‌داری در تولید نابرابری ایجاد شده است، گفت: نابرابری در توزیع درآمد به این معناست که تیشه‌ای را برداشتیم و بر ریشه خودمان می‌کوبیم، بنابراین باید هرچه سریع‌تر برای خاتمه دادن به این وضعیت چاره‌ای اندیشیده شود.

کد خبر : ۲۶۰۶۵۴