خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تست فنی اتوبوس‌هایی که امکان انفجار داشتند/ نصب فیلتر جذب دوده بر روی ۶۰۰ اتوبوس در سال آینده

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: برای پنجشنبه پایانی سال برای اهل قبور و خانواده‌های معظم شهدا از پایانه‌ها، میادین و نقاط مختلف شهر سرویس‌های رایگانی در نظر گرفته‌ایم تا مردم را به بهشت زهرا برسانند.

پیمان سنندجی مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: اکنون در تهران نزدیک به ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داریم که از این تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس‌هایی هستند که از سوخت دیزل و سه هزار دستگاه دیگر از سوخت CNG استفاده می‌کنند.

عمر فرسودگی اتوبوس در تهران ۸ سال است

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۲ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده در تهران وجود دارد، اظهار داشت: اتوبوس فرسوده در شهر تهران برابر با مصوبات هیات وزیران، اتوبوس‌هایی است که بالای ۸ سال عمر دارند.

طی ۵ سال گذشته دولت اتوبوسی اضافه نکرده است

سنندجی با بیان اینکه ۵ سال است که دولت هیچ اتوبوسی به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه نکرده است، افزود: نزدیک به هزار دستگاه اتوبوس دو کابین خریداری شده که ۲۰۰ دستگاه در حال ترخیص است و در فروردین ماه وارد ناوگان خواهند شد.

وی درپاسخ به این سوال که آیا با بازسازی و نوسازی اتوبوس‌ها ایمنی خودرو‌ها تضمین می‌شود یا خیر، گفت: زمانی که دیدیم؛ اتوبوسی برای جایگزین شدن نداریم، بهترین کار این بود که بازسازی اتوبوس‌ها را انجام دهیم؛ البته این نکته را باید توجه کرد که بازسازی، کاری به ایمنی ندارد و به آلودگی مرتبط است.

بازسازی اتوبوس‌ها مشکلی در ایمنی به وجود نمی‌آورد

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خاطرنشان کرد: ممکن است همین اتوبوسی که در حالت عادی در یک کلان شهر امکان تردد ندارد، در شهر دیگری که کلان شهر نیست، بتواند تردد کند. طبق مصوبات دولت عمر یک اتوبوس هشت سال در نظر گرفته شده، بنابراین ما تصمیم گرفتیم؛ اتوبوس‌های هشت سال به بالا را بازسازی کنیم که این بازسازی عمدتا شامل نصب فلیترهای جذب دوده، بازسازی بدنه و کف می‌شود و در صورتی که نیاز به تعمیرات موتور هم داشته باشد، بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد.

سنندجی اظهار داشت: چون کار بازسازی اتوبوس‌ها، تغییری در ساختار و استانداردهای آن وارد نمی‌کند به لحاظ ایمنی هم مشکلی به وجود نمی‌آورد.

تست مخازن و چشمی اتوبوس‌های گازسور

وی درباره اتوبوس‌های گازسوز گفت: در ارتباط با اتوبوس‌های گاز سوز، تست مخازن و تست چشمی حائز اهمیت است که باید هر ساله صورت گیرد و تست‌های فنی‌تر که مربوط به کنترل درون مخازن است، هر سه سال یکبار انجام می‌شود.

تمامی اتوبوس‌های گاز سوز تست فنی شدند

مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی شهر تهران با اشاره به اینکه قانونگذار تاکید کرده که تامین اعتبار تمامی تست‌های مخازن باید توسط دولت صورت گیرد، گفت: متاسفانه این اتفاق هم نیفتاد و ما به استناد مصوبه شورای شهر توانستیم؛ امسال همه اتوبوس‌های گاز سوز را تست کنیم و مخازنی که نیاز به تعویض و یا امکان انفجار داشتند را تغییر دهیم. مخازنی هم که نیاز به کارهای فنی داشت، مورد بررسی قرار گرفت. این تست‌ها در سال ۹۴ نیز بار دیگر انجام می‌شود.

سنندجی خاطرنشان کرد: فقط اتوبوس‌های گازسوز خطر آفرین بود که نیاز به همین تست‌ها داشت و خوشبختانه با مصوبه شورای اسلامی شهر و سازمان استاندارد تهران این موضوع پیگیری شد.

وجود ۳۰۰ اتوبوس اسکانیا در شهر تهران

وی درباره تعداد اتوبوس‌های اسکانیا در شهر تهران و بحث امنیت آن‌ها، گفت: در شهر تهران نزدیک به ۳۰۰ دستگاه اتوبوس اسکانیا داریم که با توجه به مشکلات فنی که پیش از این اعلام شده بود، تمام تست‌های فنی بر روی این اتوبوس‌ها انجام شده و بحث خاصی در حال حاضر برای اسکانیا وجود ندارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه از آغاز سال ۹۳ تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر حادثه آفرینی اتوبوس‌های اسکانیا نداشته‌ایم.

تمهیدات اتوبوسرانی در عید نوروز

سنندجی درباره تمهیدات اتوبوسرانی در ایام پایانی سال و در عید نوروز توضیح داد و گفت: در اسفند ماه خطوط منتهی به مراکز تجاری را تقویت کرده‌ایم؛ ضمن اینکه تعداد ناوگان و همچنین ساعت کارکرد را تا ۱۲ شب افزایش دادیم؛ در حالی که ساعت کاری اتوبوس‌ها تا ۱۰ شب است. از سوی دیگر برای چهارشنبه پایان سال برنامه‌ریزی مفصلی برای افزایش تعداد اتوبوس‌ها و انتقال مردم به اقصی نقاط شهر کرده‌ایم.

سرویس رایگان برای انتقال مردم به بهشت زهرا

مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی شهر تهران افزود: برای پنجشنبه پایانی سال برای اهل قبور و خانواده‌های معظم شهدا از پایانه‌ها میادین و نقاط مختلف شهر، سرویس‌های رایگانی در نظر گرفته‌ایم؛ تا مردم را به بهشت زهرا برسانند و برای ایام عید همچنین همکاران من در حوزه اتوبوسرانی حضور فعال دارند.

سنندجی ادامه داد: در سیزدهمین فروردین ماه برای انتقال مردم به پارک‌ها و تفرج گاه‌ها و همچنین برگشت آن‌ها اتوبوسرانی آمادگی خود را اعلام می‌کند.

تخلفات و حوادث تصادفی اتوبوس‌ها به شدت کاهش یافته

وی در پاسخ به این سوال که شما در ارتباط با تخلفات رانندگی تا چه میزان پاسخگو بوده‌اید، گفت: در این زمینه من صددرصد پاسخگو هستم؛ البته خوشبختانه در بحث تخلفات به استناد گزارش پلیس آمار جرحی، فوتی و تصادفی به شدت کاهش پیدا کرده است و همچنین با توجه به سیستم‌های آنلاینی که در سازمان وجود دارد؛ سرعت راننده، محل توقف، سبقت و عبور رانندگان از خط عابر پیاده کنترل می‌شود.

آموزش استاندارهای روز اروپا به ۴ هزار راننده اتوبوس

سنندجی ادامه داد: به منظورکاهش تخلفات و تصادف رانندگان اتوبوس‌، طی قراردادی با دانشگاه خواجه نصیربه همه آنها آموزش استاندارد داده‌ایم که این آموزش‌ها برای هر نفر حدود ۳۵۰ هزار تومان هزینه دارد؛ در این دانشگاه استانداردهای روز اروپا در ۱۸ ساعت تئوری و ۴ ساعت عملی به رانندگان آموزش داده می‌شود و تاکنون ۴ هزار نفر تحت پوشش این آموزش‌ها قرار گرفته‌اند.

سرعت مجاز رانندگان اتوبوس ۵۰ کیلومتر در ساعت است

مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی شهر تهران در ارتباط با میانگین سرعت رانندگان و استاندارد جهانی آن گفت: ما در شرکت به همه راننده‌ها اعلام کردیم که سرعت مجاز ۵۰ کیلومتر است، البته تا ۶۰ کیلومتر هم رانندگان مجاز هستند و این سرعت توسط سیستم‌های آنلاین در سازمان کنترل می‌شود؛ به طوری که ما متوجه می‌شویم که مثلا یک اتوبوس، دو ثانیه از سرعت مجاز خود تجاوز کرده است.

وی اضافه کرد: البته برخورد با تخلفات اتوبوس‌ها با پلیس راهور است و ما از سازمان بوسیله یک پیامک، تخلفات را به رانندگان اعلام می‌کنیم و از سوی دیگر پاداش عدم تصادف و پاداش عدم سرعت هم برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم.

نصب فلیتر جذب دوده بر روی ۱۰ اتوبوس به صورت پایلوت

سنندجی درباره آخرین وضعیت نصب فلیتر جذب دوده در اتوبوس‌ها گفت: ما برای سال ۹۳ در اعتباراتمان ۶۰۰ دستگاه را پیش بینی کرده بودیم، اما با توجه به اینکه تجربه نصب فیلتر جذب دوده در دنیا وجود ندارد و باید کسب تجربه می‌کردیم و شرکت سازنده‌ای هم وجود نداشت، هفته گذشته برای ۱۰ اتوبوس‌ها به صورت پایلوت فیلتر نصب کردیم که در حال حاضر ۳۰۰ دستگاه را استارت زدیم و در سال ۹۴ پیشنهاد ما  نصب فلیتر جذب دوده بر روی ۶۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر است.

کد خبر : ۲۶۰۵۰۲