خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

دولت در جهت تسهیل سختی کار مددکاران اجتماعی عمل کند

asdasd
کد خبر : ۲۶۰۳۹۰

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: کارکردن با معلولان در حوزه های مختلف ، متکدیان ، آسیب دیدگان اجتماعی و معتادان کار راحتی نیست و از دولت انتظار داریم؛ در جهت تسهیل سختی کار مددکاران اجتماعی اقدامات لازم را انجام دهد.

حسن موسوی چلک در گفت­‌وگو با خبرنگار ایلنا با یادآوری اینکه مددکاری اجتماعی در ایران به لحاظ علمی قدمتی 56 ساله دارد، گفت: در سال 1337 برای نخستین بار دانشجویان این رشته جذب شدند که بنیانگذار این رشته ستاره فرمانفرماییان بود.

وی با بیان اینکه امروزه دراین رشته در داخل کشور تا مقطع دکتری دانشجو تربیت می‌شود، ادامه داد: در تمامی دانشگاه­های کشور در 5 سال اخیر شاهد توسعه کمی تربیت دانشجو در این رشته  بوده‌ایم.

موسوی چلک با تاکید بر ضرروت بازنگری جدی در این رشته در تمام سطوح و تمام دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: از نظر ساختاری در سازمانها و وزارتخانه‌های مختلف شاهد توسعه مددکاری اجتماعی در سطح سازمانی و در حد قابل قبول هستیم،  اگرچه از نظر توسعه کیفی در این خصوص حرف هایی داریم.

جامعه به اهمیت خدمات مددکاری اجتماعی پی برده است

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی، کمیته امداد، نیروی انتظامی، وزارت دادگستری، مراکز مشاوره وزارت علوم، مراکز مشاوره وزارت آموزش و پرورش، بنیاد شهید، جمعیت هلال احمر؛ شهرداری‌ها به ویژه شهرداری تهران، سازمانهای غیردولتی از جمله کلینیک مددکاری اجتماعی در مراکز درمان اعتیاد، مراکز سالمندان، معلولان، کودکان و در حوزه سکونتگاه‌های غیررسمی شاهد فعالیت مددکاران اجتماعی هستیم.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران تاکید کرد: کمتر جایی وجود دارد که شاهد توسعه ساختاری مددکاری اجتماعی نباشیم و این مساله بیانگر آن است که جامعه به اهمیت خدمات مددکاری اجتماعی پی برده، هرچند از نظر کیفی درچند حوزه نیاز به کار داریم.

موسوی چلک با تاکید بر اینکه در حوزه تولید دانش به ویژه تولید دانش بومی نیاز به کار زیاد داریم، اضافه کرد: در حوزه دانش جهانی، جامعه دانشگاهی مددکاری اجتماعی سهم جدی و مشخصی نداشته و در حوزه نظریه پردازی سهم و جایگاهی در دنیا نداریم.

مددکاران اجتماعی ضابط اجتماعی هستند

وی ادامه داد: در حوزه تقنینی نسبت به گذشته اوضاع بهترشده است؛ در آیین دادرسی کیفری، در قانون مجازات اسلامی آیین نامه اورژانس اجتماعی، آیین نامه کودکان خیابانی، قانون مبارزه با مواد مخدرو سند ملی راهبردی مربوط به محلات کارآمد شهری نسبت به قبل توجه به ظرفیت مددکاران اجتماعی بیشتر شده است، اگرچه کافی نیست.

این مددکار اجتماعی با تاکید بر ضرروت ایفای نقش ضابط اجتماعی در حوزه مددکاری اجتماعی بیان کرد: همانطور که محیط‌ بان برای طبیعت می‌تواند، نقش ضابط را ایفا نماید. به طور طبیعی مددکاران اجتماعی نیز در حوزه انسان و انسانیت می‌توانند؛ این نقش را ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد: تا تحقق عینی و عملی این جایگاه زمان نیاز است، چراکه جایگاه مددکاری اجتماعی درسیاست هنوز تعریف مشخصی ندارد.

موسوی چلک با یادآوری راه‌اندازی کلینیک‌های مددکاری اجتماعی در بخش غیردولتی از سال 80 به عنوان گامی مهم اظهار کرد: توسعه پایداراین کلینک‌ها می‌تواند؛ یک چالش باشد، چراکه کلینیک‌های مددکاری اجتماعی پس از یک دهه فعالیت هنوز نتوانسته‌اند؛ جایگاه خود را به عنوان یک بخش خصوصی در حوزه اجتماعی آنگونه که ظرفیت این رشته ایجاب می کند، به دست آورند.

وی عنوان کرد: دوستان تلاش می کنند، با همکاری سازمان بهزیستی قدم‌هایی را در این حوزه بردارند و در کنار این مسایل بخش‌های دولتی نیز امروزه علاقه بیشتری به استفاده مددکاری اجتماعی دارند که این موضوع یک فرصت در جامعه است.

عضویت در فدراسیون بین المللی مددکاری اجتماعی فرصت است

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با بیان اینکه حضور و عضویت انجمن مددکاری اجتماعی ایران در فدراسیون جهانی مددکاری اجتماعی فرصت برای تبادل اطلاعات است، افزود: این تبادل اطلاعات به این صورت است که دانش و تجربه داخلی رابه دنیا معرفی کرده و دانش و تجربه جهانی رابه ایران معرفی می کنیم تا بتوانیم با رویکرد بومی از ظرفیت‌های موجود در دنیا استفاده کنیم.

موسوی چلک با تاکید بر اینکه هنوز سازمان نظام مددکاری اجتماعی در کشور نداریم، عنوان کرد: همانگونه که رشته‌های روانشناسی، پزشکی، مهندسی، دامپزشکی و... نظام مخصوص خود را دارند، ما نیز نیازمند وجود یک نظام مددکاری اجتماعی در کشورهستیم.

وی اضافه کرد: تنها با تصویب قانون تشکیل سازمان نظام مددکاری اجتماعی است که می‌توانیم؛ در صدور مجوز و در صلاحیت حرفه‌ای مددکاران اجتماعی اقدام کنیم وهمچنین در دفاع از حقوق حرفه­ای آنان و نظارت برعملکردشان گام برداریم.همچنین می‌توانیم؛ نسبت به آموزش ضمن خدمت مددکاران اجتماعی اقداماتی را انجام دهیم.

این مددکار اجتماعی اظهار کرد: امروزه مددکاران اجتماعی به دلیل نوعی کاری که دارند؛ فشارهای زیادی را متحمل می‌شوند.

سختی کار مددکاران اجتماعی تصویب شود

موسوی چلک تصریح کرد: بدون شک یکی از مشاغل بسیارسخت حرفه مددکاری اجتماعی است و انتظار داریم، سختی کار مددکاران اجتماعی تصویب شود. چرا که فرسودگی شغلی در حوزه مددکاری اجتماعی بسیار بالاست.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران خاطرنشان کرد: علیرغم آنکه اعتقاد داریم؛ باید در حوزه پیشگیری بیشترین فعالیت را داشته باشیم، اما به دلیل ساختار اداری و مشکلات موجود مددکاران اجتماعی عموما با افرادی سروکار دارند که مشکل داشته و شنیدن این مشکلات بر سلامت آنان تاثیرگذاراست.

وی تاکید کرد: کارکردن با معلولان درحوزه‌های مختلف، متکدیان، آسیب دیدگان اجتماعی و معتادان کاری راحت نیست، چرا که همه مراجعه‌کنندگان دردمند هستند.

موسوی چلک در پایان گفت: بدون شک انتظار داریم دولت در جهت تسهیل سختی کارمددکاران اجتماعی اقدامات لازم را انجام دهد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز