خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی:

۶۰ درصد کودکان در مراکز کودکان خیابانی در تهران اتباع خارجه هستند

مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: در سه ماهه نخست سال ۹۴ طرح نگهداری روزانه کودکان خیابانی را در تمامی استان‌هایی که با این گروه از کودکان مواجه هستند، را گسترش خواهیم داد و در این رابطه حمایت‌هایی از طرف دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی وزارت کار و همچنین سازمان بهزیستی دریافت کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولی الله نصر در نشست امروز معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی، به اجرای طرح پایلوت نگهداری روزانه از کودکان خیابانی اشاره کرد وگفت: این طرح در استان‌های تهران، البرز، همدان و چهارمحال و بختیاری و استان خوزستان اجرا می‌شود.

وی افزود: در بحث ساماندهی کودکان خیابانی مشکل چند تولی‌گری وجود دارد و حضور متولیان مختلف در این عرصه مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

نصر خاطرنشان کرد: در کشور ما سه وزارتخانه در این عرصه حضور دارند که سازمان بهزیستی تحت نظر وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی فعالیت می‌کند. همچنین مرجع ملی حقوق کودک زیر نظر وزارت دادگستری و نیز وزارت کشور در این عرصه حضور دارند.

وی با بیان اینکه بسیاری از تعاریف اولیه در این سه وزارتخانه یکی نیست و این مسئله مشکلاتی را ایجاد می‌کند، اظهار کرد: اگر پتانسیل‌های موجود متمرکز شوند، بسیاری از مشکلات ما در این حوزه حل می‌شود.

وی یادآور شد: اواخر سال گذشته اولین جلسه شورای عالی ساماندهی کودکان خیابانی با حضور ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، تشکیل شد، این در حالی بود که بسیاری از دستگاه‌های ذیربط نمی‌دانستند عضو این شورا هستند.

مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی با تاکید بر اینکه بیشتر مردم، شهرداری و بهزیستی را متولی این حوزه می‌دانند، اظهار کرد: شهرداری در خصوص کودکان خیابانی پتانسیل بسیار خوبی دارد و بخش سخت افزاری آن عالی است، اما در حوزه نرم افزاری به پای بهزیستی نمی‌رسد که استدعا می‌کنیم این دو در این حوزه  با هم ادغام شوند.

وی ادامه داد: در سه ماهه نخست سال ۹۴ برنامه داریم که طرح نگهداری روزانه کودکان خیابانی را در تمامی استان‌هایی که با این گروه از کودکان مواجه هستند، را گسترش دهیم و در این رابطه حمایت‌هایی از طرف دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی وزارت کار و همچنین سازمان بهزیستی دریافت کردیم.

مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی خاطرنشان کرد: در این مراکز خدمات بهداشتی روان‌شناسی، تحصیلی و.... به این کودکان آموزش داده می‌شود.

وی افزود: بسیاری از این کودکان بازمانده از تحصیل هستند که برای ادامه تحصیل آن‌ها صحبت‌های خوبی با وزارت آموزش و پرورش داشته‌ایم. همچنین وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در سال جاری اعتباری نزدیک به سه میلیارد تومان برای کودکان بازمانده از تحصیل در نظر گرفته است.

نصر با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد از کودکان پذیرش شده در مراکز کودکان خیابانی در تهران اتباع خارجه هستند، در این خصوص باید با اداره اتباع خارجه ارتباطی تنگاتنگ وجود داشته باشد تا بتوانیم کلیه خدمات مورد نیاز این کودکان را ارائه دهیم.

وی با تاکید بر اینکه این کودکان در خیابان با انواع سوء‌استفاده‌ها و آسیب‌ها مواجه می‌شوند، ادامه داد: ما مردم مهرورزی داریم که علاقه دارند به این کودکان کمک کنند اما باید با مسائل پشت پرده زندگی این کودکان نیز آشنا شوند.

مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی تصریح کرد: کودک خیابانی پدیده‌ای است که در تمام جهان وجود دارد و قابل ریشه کن شدن نیست؛ اما می‌توانیم با اقدامات مقتضی از آسیب‌های اجتماعی وارد بر آنان یا ساعت کاری این کودکان کم کنیم که این مسئله موفقیت بسیار بزرگی است

کد خبر : ۲۵۹۷۰۸