خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در گفت‌وگو با ایلنا:

تخریب‌های زیست‌محیطی جاده بختگان در گذشته انجام شده است/ هدف ما مدیریت باقی طرح است

asdasd
کد خبر : ۲۵۹۳۸۱

هفته گذشته جمعی از تشکل‌های مردم نهاد حوزه محیط زیست نامه‌ای را خطاب به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اعتراض به صدور مجوز برای طرح تعریض جاده نی ریز – خرامه که در محدوده پارک ملی و دریاچه خشک شده بختگان قرار دارد، امضا کردند، این در حالی است که مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان فارس معتقد است که تخریب‌ها برای احداث این مسیر در گذشته صورت گرفته و صدور مجوز از سوی محیط زیست اکنون به دلیل مدیریت بهتر باقی اجرای این پروژه است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد پروژه تعریض جاده خرامه به نی‌ریز در استان فارس در نزدیکی دریاچه و پارک ملی بختگان اظهار کرد: این پروژه از سال ۸۶ یعنی پیش از آغاز ماموریت من در استان فارس آغاز شده بود و من در سال ۸۹ که به این استان آمدم، این پروژه را به دلیل نداشتن مجوزهای زیست محیطی متوقف کردم. 

وی ادامه داد: پس از آن مجریان این طرح مشغول انجام ارزیابی‌های زیست محیطی شدند و اکنون این ارزیابی‌ها به ما ارائه شده و کارشناسی‌های لازم در اداره محیط زیست نیز در مورد آن صورت گرفته و پس از آن به این طرح مجوز داده شده است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس اظهار کرد: نکته قابل توجه در مورد این طرح آن است که پیش از توقف آن از سوی اداره محیط زیست بازگشایی مسیر جاده به طور کامل انجام شده و تخریب‌ها صورت گرفته بود؛ همچنین ۲۰ کیلومتر از جاده از سمت خرامه زیر سازی شده و حدود ۶۰ کیلومتر از کل جاده نیز آسفالت شده بود. 

ابراهیمی افزود: دلیل ما برای ملزم کردن به ارائه گزارش ارزیابی، برای این بود که بتوانیم از نظر زیست محیطی طرح را مدیریت کنیم و خسارت آن را به حداقل ممکن کاهش داده و طرح را به رعایت ضوابط زیست محیطی وادار کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه جاده مذکور در حال حاضر نیز وجود دارد و تنها قرار است که کیفیت این جاده ارتقا پیدا کند، گفت: پس از خشک شدن بختگان مسیرسازی‌های متعدد شدت بیشتری گرفت و به خاطر آن پوشش‌های گیاهی بسیار از دست رفت. احداث یک جاده جدید مطلوب ما نیست اما این جاده اکنون وجود دارد و به جای مسیر‌های متعدد می‌توانیم، همه ترددها را به سمت این جاده هدایت کنیم. 

جاده نی‌ریز-خرامه از داخل پارک ملی نمی‌گذرد

ابراهیمی تاکید کرد: پیش از انجام ارزیابی زیست محیطی قرار بود که این جاده از داخل پارک بگذرد اما اکنون کاملا‌ این مسیر تغییر کرده و به هیچ عنوان از داخل پارک عبور نمی‌کند، به علاوه اینکه احداث مراکز رفاهی و تفریحی در طول این مسیر نیز ممنوع شده است. 

مدیرکل اداره محیط زیست استان فارس با اشاره به اینکه بسیاری از دغدغه‌های تشکل‌های مردم نهاد به جا، منطقی و درست است، اظهار کرد: البته برخی از دغدغه‌ها نیز درست نیست، برای نمونه گفته می‌شود، این جاده باعث ایجاد مشکل در زندگی اجتماعی مردم شهرستان‌های مجاور می‌شود که صحیح نیست، همچنین ۸ بانده شدن این جاده هم تنها یک شایعه و به دور از واقعیت است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا احداث این جاده، احیا دریاچه بختگان را با مشکل روبرو نمی‌کند، اظهار کرد: احیای دریاچه بختگان با تغییر الگو کشت، نصب کنترهای هوشمند بر روی چاه‌های مجاز، پلمپ کردن چاه‌های غیرمجاز و تامین حقآبه آن از سد‌های بالادست ممکن می‌شود و اصلا ارتباطی با این جاده پیدا نمی‌کند، این جاده در حالی احداث می‌شود که مسیرهای مورد استفاده در حال حاضر جاده‌های آسفالت شده‌ای هستند که دقیقا در کنار دریاچه قرار دارند. 

برای راه سازی در کشور باید برنامه جامعی تهیه شود

ابراهیمی توضیح داد: این مساله کاملا درست است که هر طرح جاده‌سازی یا اجرای پروژه عمرانی، متاسفانه تخریب محیط زیست را به همراه دارد، بنابراین برای به حداقل رساندن این ضرر‌ها باید برنامه جامعی برای جاده سازی و ساخت خطوط انتقال انرژی در کل کشور داشته باشیم که متاسفانه چنین چیزی تاکنون به ما ارائه نشده است و شاهدیم که افراد به صورت موردی و به صلاحدید و سلایق خودشان اقدام به انجام روشهایی در جاده‌سازی می‌کنند. 

وی تصریح کرد: توقع اصلی ما این است که دستگاه‌های متولی جاده‌سازی یک نقشه کلی و یک برنامه جامع برای چشم انداز ۵۰ ساله خود در زمینه احداث راه‌ها با حداقل آسیب رسانی به محیط زیست داشته باشند، نه اینکه هر سال تصمیم جدیدی برای اتصال دو نقطه به هم گرفته شود. مشکلات و مسائل بسیاری را به همراه بیاورد. 

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست در پاسخ به اینکه آیا اداره حفاظت محیط زیست استان فارس توانایی نظارت درست بر اجرای این طرح بر اساس اصول زیست محیطی را دارد یا خیر، گفت: ما یک دستگاه نظارتی و حاکمیتی هستیم و همه از ما توقع نظارت صحیح دارند که توقعی به جاست، اما تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی ما باید و متناسب با وظایف ما باشد البته دولت یازدهم به ویژه شخص رئیس جمهور اراده خوبی برای حفظ محیط زیست دارد که همین امر ما را امیدوار به رفع کمبود‌ها می‌کند، البته برای نظارت بر ین پروژه ما این ظرفیت را داریم که کاملا نظارت کنید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز