خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر علوم در واکنش به بازداشت معاون فرهنگی دانشگاه مشهد:

احضار یک مقام دانشگاهی کار پسندیده‌ای نیست/ به هیچ وجه این روش را نمی‌پذیریم

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر اینکه احضار یک مقام دانشگاهی به دادگاه کار پسندیده‌ای نیست، گفت: روش احضار و توضیح خواستن و احیانا توقیف کردن روش نادرستی است و برخلاف توجه به شئونات دانشگاهی است و ما به هیچ وجه این روش را نمی‌پذیریم.

ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، ماجرای بازداشت معاون فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد را تشریح کرد و گفت: ما در هفته گذشته شاهد یک رخداد ناگوار در دانشگاه فردوسی مشهد بودیم و معاون فرهنگی دانشگاه به دادگاه احضار شد. ما توقع داشتیم که اگر مسئله‌ای وجود دارد، با گفتگو بین دستگاه‌ها سوء تفاهمات برطرف شود.

احضار یک مقام دانشگاهی کار پسندیده ای نیست

وی افزود: معتقدیم که احضار یک مقام دانشگاهی به دادگاه کار پسندیده‌ای نیست، جز در شرایط بحرانی که البته مطلقا ما شرایط بحرانی نداشتیم. بنابراین نسبت به این موضوع دلخوری خودمان را‌‌ همان موقع ابراز کردیم و به دوستانمان در قوه قضاییه اعلام کردیم که نسبت به این موضوع اعتراض داریم.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم خاطرنشان کرد: در پی این احضار معاون فرهنگی تا پایان روز در مجموعه قوه قضاییه حضور داشتند، تا توضیحات ادامه یابد و پرونده تکمیل شود، ولی‌‌ در همان اولین ساعات در سطوح مختلف موضوع پیگیری و طبیعتا مسئله در عصر‌‌ همان روز چهارشنبه حل شد.

اینگونه حواشی به نفع رشد علم و دانشگاه ها نیست

هاشمی ادامه داد: بنابراین بحث بازداشت به آن معنا در کار نبوده، ولی‌‌ همان برخوردی که صورت گرفت برخورد غیرضروری و نامناسب و از نظر ما بسیار ناراحت کننده بود. وزارتخانه در سطح وسیع نسبت به این موضوع واکنش نشان داد، البته ما نخواستیم بحث‌ها رسانه‌ای شود، چون فکر می‌کنیم که دانشگاه نیاز به آرامش دارد و ایجاد این گونه حاشیه‌ها به نفع رشد علم و رشد دانشگاه‌ها نیست.

وی اضافه کرد: لذا ما در عرصه رسانه‌ای سعی کردیم؛ اقدامات خاصی صورت نگیرد، ولی در ارتباطات فی مابین دستگاه‌ها، پیگیری‌های لازم انجام شد و همه دست اندرکاران در دولت اعم از وزارت دادگستری، وزارت علوم و سایر دستگاه‌های مرتبط پیگیر قضیه بودند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم با اشاره به اینکه مقامات عالی قضایی کشور خوشبختانه همدلی و همکاری خوبی نشان دادند، اظهار داشت: در عین حال مکانیزیم‌هایی در حوزه قضایی وجود دارد که باید مسیر خودش را طی کند. بنابراین مسئله تا حد زیادی پیگیری شد و معاون فرهنگی عصر‌‌ همان روز به محل کارشان برگشتند.

احضار رییس دانشگاه پس از معاونش

وی ادامه داد: پس از این ماجرا آقای بازپرس متقاضی بودند که رییس دانشگاه هم باید بیایند و توضیحاتی ارائه دهند که در اینجا با حضور و نقش‌آفرینی مجموعه استانداری و دادستانی خراسان، بحث به این سمت پیش رفت که گفت‌و‌گوی دوستانه و محترمانه‌ای صورت گیرد.

اعتراض خود را به دادستانی ابراز کردیم

هاشمی عنوان کرد: اما ما معتقدیم که باید درک و تحلیل درستی نسبت به جایگاه دانشگاه وجود داشته باشد؛ اولیای امر در سه قوه باید یک جایگاه رفیع و ویژه‌ای را برای مسولان دانشگاه قائل باشند و ما این اقدام را نقض این روش می‌دانیم و لذا اعتراض خود را به دادستان ابراز کردیم و کماکان هم پیگیر هستیم که جلوی تکرار این گونه روش‌های ناراحت کننده گرفته شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در پاسخ به این سوال که از نگاه دادستانی و قوه قضاییه مشکل برگزاری این مراسم در دانشگاه مشهد چه بوده است، گفت: در آن روز یک برنامه موسیقایی اجرا شد که بخشی از محتوای آن علمی بود، اما تلقی دادستانی محترم بر این بود که ممکن است؛ در این مراسم تنشی به وجود بیاید و اعلام کرد که مراسم برگزار نشود؛ در حالی که قرائنی بر بروز تنش وجود نداشته است.

وی اضافه کرد: حدود یک ساعت قبل از برگزاری مراسم اعلام شد که مراسم برگزار نشود، در حالی که طبیعتا در این زمان کوتاه امکان این توافق نبود و در واقع بی‌احترامی به برگزار کنندگان آن برنامه است. معتقدیم در این گونه مسائل باید با تدبیر و تفاهم کار‌ها پیش برود و این نوع برخوردهایی که بخواهد به شکل فوری و فوتی صورت گیرد، می‌تواند منشا عوارض دیگری باشد.

مشکل تمکین نکردن حکم دادستانی بوده است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تصریح کرد: در واقع مبنای دادگستری این نبوده که چون موسیقی برگزار شده این برخورد صورت گرفت، بلکه استدلال آن‌ها این بود که تمکین به رای دادستانی صورت نگرفته و باید انجام می‌شده است.

هاشمی اظهار داشت: ما اعلام کردیم که نسبت به قانون و ضوابط و حقوق قانونی مسولان امر در هر حوزه‌ای توجه داریم و توقع داریم که اجرای قانون و نحوه استفاده از اختیارات باید در فضای مناسبی صورت گیرد.

روش احضار و توضیح خواستن روش نادرستی است

وی اضافه کرد: اگر به فرض؛ این گلایه هم وارد باشد، روش احضار و توضیح خواستن و احیانا توقیف کردن روش نادرستی است و برخلاف توجه به شئونات دانشگاهی است و ما به هیچ وجه این روش را نمی‌پذیریم.

هاشمی در پاسخ به این سوال که مگر اجرای موسیقی در دانشگاه‌ها ممنوع است، گفت: اجرای موسیقی در دانشگاه‌ها ممنوع نیست و ضوابطی دارد و باید در چارچوب ظوابط اجرا شود. منتها آقایان یک عنوان ثانوی به کار بردند و آن عبارت است از اینکه چون دادستان به هر دلیلی متقاضی عدم برگزاری این برنامه بوده، بنابرین اجرای موسیقی بی‌اعتنایی به حکم دادستان تلقی می‌شود.

نماینده دادستانی هم قبول کرد که لغو مراسم مدبرانه نیست

وی ادامه داد: مطلقا همکاران ما نسبت به این موضوع بی‌اعتنایی نداشتند، بلکه نماینده دادستانی را که به دانشگاه آمده بود، توجیه کردند که در این موقعیت امکان لغو مراسم نیست. آن‌ها هم پذیرفتند که این روش مدبرانه نیست و لذا دانشگاه با حفظ همه جوانب کار برنامه را اجرا کرد و مسولان هم اطلاعات لازم و توضیحات را به نماینده دادستانی دادند.

کد خبر : ۲۵۷۵۲۵