خبرگزاری کار ایران

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایلنا:

توسعه اجتماعی در کشور اتفاق نیفتاده است/ به جوانان کم‌توجهی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۵۷۰۵۵

یک استاد مددکاری اجتماعی گفت: متاسفانه در کشور ما به مفاهیم اجتماعی به خوبی توجه نشده است که دلیل آن نیز جدید بودن مفاهیم اجتماعی است.

عزت‌الله سام آرام در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره کاهش سن در برخی آسیب‌های اجتماعی گفت: آسیب‌های اجتماعی مربوط به در هم ریختن سلامت اجتماعی است و مددکاران اجتماعی نیز متخصص سلامت اجتماعی هستند.

سن دانایی افزایش یافته است

وی با بیان اینکه در کنار کاهش سن آسیب‌های اجتماعی، خوشبختانه با کاهش سن دانایی نیز مواجه هستیم خاطر نشان کرد: در حال حاضر دانشمندان جوانی در کشور وجود دارند و اگر با معتادان جوان و کم سن در جامعه مواجه هستیم، در مقابل آن با دانشمندان کم سن نیز روبرو هستیم.

این مددکار اجتماعی عنوان کرد: در حال حاضر تعداد جوانانی که به درجات عالی رسیده‌اند، خوب است اما به طور طبیعی در هر جامعه‌ای آسیب‌های اجتماعی نیز وجود دارد و یکی از دلایل کاهش سن آسیب‌های اجتماعی، تاثیر رسانه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهایی است که امروز در جامعه وجود دارد.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش برنامه‌های اجتماعی در صداوسیما اظهار کرد: بیشتر برنامه‌های صدا وسیما رویکرد فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دارد و در این رسانه کمتر به برنامه‌های اجتماعی پرداخته شده است،  این در حالی است که معضل امروز ما بیشتر جنبه اجتماعی دارد.

کم توجهی به مفاهیم اجتماعی در کشور

سام آرام با اشاره به عدم تحقق توسعه اجتماعی در کشور تصریح کرد: هرچند که توسعه اقتصادی کشور به نتیجه مطلوب نرسیده است اما به هرحال این نوع توسعه اتفاق افتاده است، همچنین توسعه علمی، ‌فیزیکی وتوسعه در خصوص تکنولوژی روز نیز به وقوع پیوسته است اما توسعه اجتماعی هنوز رخ نداده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما به مفاهیم اجتماعی به خوبی توجه نشده است که دلیل آن نیز جدید بودن مفاهیم اجتماعی است.

وی با تاکید براینکه توسعه اجتماعی خاص و متفاوت از سایر زمینه‌های توسعه بوده و در کشور شناخته نشده است، گفت: توسعه اجتماعی به معنای پذیرش جوانان در جامعه و پذیرش جامعه توسط جوانان است، یعنی جامعه باید جوانان و نوجوانان را به حساب آورده و مورد توجه قراردهد، در حالی که امروز تنها به کودکان و بزرگسالان توجه شده و جوانان مغفول مانده‌اند.

سام آرام با بیان اینکه جوانی نیز پدیده‌ای جدید است، یادآور شد: در گذشته موضوعی به نام جوانی وجود نداشته است و افراد در دوگروه کودکان و بزرگسالان جای می‌گرفته‌اند و به همین دلیل نیز توسعه اجتماعی در خصوص جوانان اتفاق نیفتاد.

وی گفت: اگرچه با گذشت زمان و به دلیل روی آوردن افراد به تحصیلات، دوره جوانی اهمیت یافت اما در جامعه ما افراد همچنان در‌‌ همان دوگروه کودکان و بزرگسالان جای گرفتند و به همین دلیل تبدیل شدند به زاغچه شعر سهراب سپهری که می‌گوید: هیچ کس زاغچه‌ای را برسر یک مزرعه جدی نگرفت.

ضرورت توجه آموزش و پرورش به مددکاری اجتماعی

این استاد دانشگاه در خصوص اینکه در آموزش و پرورش بیشتر از مشاوران استفاده می‌کنند تا مددکاران اجتماعی خاطرنشان کرد: مشاور بیشتر سلامت روحی و روانی افراد را بررسی می‌کند درحالی که مددکار اجتماعی، سلامت اجتماعی را مد نظر قرار می‌دهد.

وی معتقد است؛ با استفاده بیشتر از مددکاران اجتماعی می‌توان تا حدود زیادی از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرد که این امر در آموزش و پرورش ضروری‌تر به نظر می‌رسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز