خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد:

بیشترین کالای قاچاق در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی است

کد خبر : ۲۵۶۷۷۹

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه آمار دقیقی از قاچاق کالا به کشور نداریم، گفت: ما در حوزه قاچاق کالا بهترین وضعیت را در حوزه دارو و بدترین وضعیت را در محصولات آرایشی و بهداشتی شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رسول دیناروند در حاشیه برنامه امضای تفاهم‌نامه همکاری استراتژیک بین سازمان غذا و دارو و سازمان منطقه آزاد قشم گفت: دستگاه‌های اجرایی کشور به موجب قانون می‌توانند، برخی از وظایف خود را به مناطق آزاد قشم، کیش و چابهار واگذار کنند. در این تفاهم‌نامه قدم اول این است که وظایف نظارتی سازمان غذا و دارو در محدوده سرزمینی به منطقه آزاد قشم واگذار شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو دیگر نظارت مستقیم بر این منطقه نخواهد داشت گفت: طبق این تفاهم‌نامه بر عملکرد منطقه آزاد نظارت خواهیم داشت.

دیناروند تاکید کرد: طبق تفاهم نامه منطقه آزاد قشم موظف است اختیاراتی را که سازمان غذا و دارو در حوزه نظارتی برعهده آن گذاشته اجرایی می‌کند.

وی همچنین گفت: طبق این تفاهم نامه منطقه آزاد باید امکاناتی از قبیل نیروی آزاد، آزمایشگاه، زیرساخت‌های مورد نیاز را در حد مطلوب برای ایجاد کارگروه تعیین شده,  فراهم کند تا واگذاری اختیارات انجام شود.

دیناروند افزود: نکته دیگر این است که کل کشور از امکاناتی که در منطقه آزاد قشم وجود دارد، استفاده می‌کنند. در این منطقه آزمایشگاه بسیار مجهز با نیروی انسانی و دستگاه‌های پیشرفته وجود دارد، بنابراین می‌توانند کمک کنند تا آزمایش های لازم که در بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی زیرساخت‌های لازم برای انجام آن وجود ندارد در این منطقه انجام شود.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: از سال آینده بسیاری از نمونه‌هایی که در کل کشور تهیه می‌شوند در منطقه آزاد قشم مورد بررسی قرار می‌گیرند. سازمان غذا و دارو در آزمایشگاه مرجع همه امکانات را دارد اما این امکانات کافی نیست و لازم است تجهیزات آزمایشگاهی و امکانات در مناطق دیگر نیز وجود داشته باشد و یکی از مناطقی که در این مورد پیش‌قدم شده منطقه آزاد قشم است.

وی تصریح کرد: طبق گزارشی که ارائه شده در این منطقه امکان در حدی فراهم شده است که با یک تزریق به دستگاه ام سی ام اس می توان  190 سم را همزمان تعیین مقدار کرد.این کار از آن جهت بسیار ارزشمند و سریع است که می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن محصولات را از نظر سموم و سمومی که در آنها باقی مانده پالایش کنیم و درباره توزیع آن در کشور تصمیم گیری کنیم.

دیناروند در پاسخ به سوالی درباره اینکه با وجود دستگاه‌های جدید چه میزان تشخیص سموم افزایش پیدا کرده است، گفت: با دستگاه‌های جدید قدرت تشخیص سم تقریبا دو برابر شده است. در گذشته 100 مورد سم مورد شناسایی قرار می‌گرفت و الان 190 مورد را می‌توان اندازه‌گیری کرد.

وی درباره قاچاق و لوازم تقلبی گفت: ورود کالای قاچاق در کشور زیاد است. ما مرزهای طولانی داریم و همسایگانی داریم که کنترلشان نسبت به مرزها و بازارهایشان جدی نیست. این مرزهای طولانی سبب شده است تا کشور ما به عنوان یک بازار مناسب برای کالای قاچاق به وجود بیاورد. ستاد مبارزه با قاچاق با دستگاه‌های نظارتی و اجرایی برای نظارت به این موضوع و کاهش آن در تلاش هستند تا بتوان سهم قاچاق کالا در کشور را کم کرد.

وی با تاکید براینکه آمار دقیقی از قاچاق کالا به کشور نداریم گفت: هرکسی هم ادعا کند و رقمی را اعلام کند،  رقم درستی نیست. شاید بشود درباره برخی از کالاها اظهار نظر کرد.

وی افزود: ما بهترین وضعیت را در حوزه دارو داریم و بدترین وضعیت در محصولات آرایشی و بهداشتی مشاهده می‌شود. گرچه آمار دقیقی هم در مورد این موضوع وجود ندارد اما براساس آماری که فعالین ارائه می‌کنند شاید حدود 50درصد بازار در اختیار کالاهای قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی است.

دیناروند درباره وضعیت قاچاق کالا در مناطق آزاد گفت: این مناطق نیز تحت کنترل است و فرقی نمی‌کند که منطقه آزاد باشد یا سرزمین اصلی.

وی درباره تولید و ذخیره دارو در مناطق آزاد نیز گفت: مناطق آزاد به خصوص قشم فرصت خوبی را ایجاد کرده‌اند. شرکت‌ها در آنجا بدون پرداخت مالیات به تولید می پردازند.

دیناروند گفت: در حقیقت طبق قانون مناطق آزاد ایجاد شده تا هم بتوانیم سرمایه‌های بین‌المللی را در آنجا جذب کنیم و هم تولیدکننده‌های داخلی را تشویق کنیم تا در این مناطق سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در این تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده است که از تولید دانش‌بنیان دارو توسط شرکت‌های داخلی و شرکت‌های خارجی حمایت شود. پیش‌بینی‌ درباره میزان تولید یا افزایش تولید دارو صورت نگرفته اما ما از امتیازات ایجاد شده استقبال می‌کنیم.

دیناروند همچنین درباره مراکز ذخیره دارو در منطقه آزاد قشم گفت: ما فکر می‌کنیم درباره برخی از داروها باید ذخیره لازم را داشته باشیم و داروهای ما به خصوص داروهای وارداتی که برای بیماران خاص به کار برده می‌شوند نیازمند این توجه هستند تا وقتی که از سوی کشورهای خارجی تحت فشار قرار می گیریم سهمیه دارو برای توزیع داشته باشیم. این فرصت در مناطق آزاد ایجاد شده و بیشتر مربوط به داروهای وارداتی و خاص بیماران صعب‌العلاج می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز