خبرگزاری کار ایران

فریده غیرت در گفت‌وگو با ایلنا:

بلاتکلیفی کودکان فاقد تابعیت به صلاح جامعه نیست/ هر چه سریع‌تر چاره‌اندیشی شود

یک حقوقدان با تاکیدبر تعیین تکلیف تابعیت کودکان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی گفت: تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر وضعیت تابعیت این کودکان ضروری و به صلاح جامعه است.

فریده غیرت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در این باره گفت: معضل این کودکان در کشور وجود دارد؛ به ویژه پس از جنگ ایران و عراق و نیز ورود افاغنه به کشور با ازدواج‌هایی که صورت گرفت و کودکانی که از این ازدواج‌ها متولد شدند، این مساله رواج بیشتری پیدا کرد.

وی ادامه داد: براساس مقررات موجود، زمانی که این کودکان به سن ۱۸ سال برسند؛ حق دارند، درباره تابعیت خود تصمیم گرفته و تابعیت ایران را قبول کنند.

غیرت با اشاره به اینکه این کودکان تا پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی با مشکل نداشتن تابعیت مواجه هستند، اظهار کرد: تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر وضعیت تابعیت این کودکان ضروری و به صلاح جامعه است و امیدوارم شورای نگهبان نیز با این موضوع هرچه سریع‌تر موافقت کند.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: افرادی که در ایران زندگی می‌کنند، اما تابعیت ایران را ندارند از مزایای این کشور برخوردار نیستند. یعنی ما به عنوان اتباع جمهوری اسلامی ایران تحت حمایت این کشور قرار داشته واز مزایایی که یک تبعه در کشور خود دارد، برخوردار هستیم اما این کودکان از این مزایا در داخل کشور برخوردار نیستند.

وی با تاکید براینکه این کودکان به دلیل شرایط خاص خود به صورت مداوم در نگرانی و بلاتکلیفی به سر می‌برند، افزود: متاسفانه این کودکان نه بخشی از آمار کشور تلقی می‌شوند و نه جزو افرادی هستند که بتوانند از امکانات بهداشتی، آموزشی، مالی و اقتصادی استفاده کنند.

غیرت در خصوص پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه برای رفع بار مالی طرح تابعیت فرزندان زنان ایرانی که شوهران خارجی دارند، به آنان یارانه پرداخت نشود، تصریح کرد: اگرچه این راهکار باید به لحاظ اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد، اما حقیقت این است که چنانچه این کودکان به تابعیت جمهوری اسلامی ایران درآیند و مشمول دریافت یارانه نیز شدند، ناگزیر نمی‌توان آن‌ها را از دریافت یارانه محروم کرد، مگر اینکه بعد‌ها راهکار دیگری برای این موضوع اندیشیده شود.

وی با اشاره به معضل تعلیم و تربیت این کودکان گفت: زمانی که این کودکان از دسترسی به آموزش، پرورش و بهداشت محروم باشند به طور قطع در آینده تبدیل به افرادی خواهند شد که نه تنها سودی برای کشور ندارند که ضرررسان نیز خواهند بود. به همین علت بهتر است؛ هرچه سریع‌تر نسبت به این موضوع چاره‌اندیشی شود.

گفتنی است؛ چند روز پیش ابوالفضل ابوترابی عضو کمسیون قضایی و حقوقی مجلس از مخالفت شورای نگهبان با طرح اعطا تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی خبرداده و اعلام کرده بود که کمیسیون مطبوعش با این طرح موافق است.

این درحالی است که به گفته ابوترابی در حال حاضر یک میلیون کودک متولد از زن ایرانی و مرد خارجی در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

کد خبر : ۲۵۶۷۲۲