خبرگزاری کار ایران

یک مشاور خانواده در گفت‌وگو با ایلنا:

رواج ازدواج سفید، نتیجه ناتوانی سیاستگذاران در ارائه الگوی درست از خانواده است

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۴۰۸

بستر فرهنگی ازدواج سفید در کشور ما وجود ندارد/ باید فکری برای خانواده‌های رسمی کرد.

یک مشاور خانواده در مورد دلایل گسترش ازدواج سفید در جامعه گفت: زمانی که سیاستگذاران و قانونگذاران نتوانند شکل به روز و متناسبی را از خانواده رسمی به مردم ارائه دهند، طبیعی است که شیوه‌های مختلف و نابهنجاری از زندگی مشترک در جامعه رواج پیدا می‌کند.

محمد پیروی خامنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با رواج پدیده «ازدواج سفید» در کشور، گفت: هرچند که به نظر می‌آید؛ این گونه زندگی در وضعیت امروز جامعه ما کم‌دغدغه‌تر و با بار مسئولیت کمتری است؛ اما این نوع زندگی با فرهنگ و جامعه ما هماهنگ نیست و بهتر است که باتوجه به مقتضیات فرهنگ و جامعه خودمان پیش برویم.

وی ادامه داد: ممکن است؛ تعداد انگشت شماری بتوانند با این شیوه به خوبی زندگی کنند، اما این سبک از زندگی مشترک قابل تسری به کل جامعه نیست، زیرا خانواده در جامعه ما تعریف مشخصی دارد؛ خانواده شامل دو فردی است که به طور رسمی باهم ازدواج کرده، بچه‌دار می‌شوند و وظایف مادری و پدری خود را انجام می‌دهند و از انجام این وظایف لذت می‌برند.

این مشاور خانواده اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که تشکیل خانواده و فرزند‌آوری باید همراه با لذت بردن از انجام این وظایف باشد که لازمه این امر ارائه تسهیلات برای تشکیل خانواده از طرف دولت و ارزشمند پنداشتن خانواده از سوی جامعه و هماهنگ شدن خانواده با شرایط و تغییرات جامعه است؛ در غیر این صورت شاهد خواهیم بود که شیوه‌های دیگر زندگی جایگزین ازدواج رسمی خواهد شد.

پیروی خامنه افزود: اینکه سن ازدواج در جامعه ما بالا رفته است یا برخی افراد تمایل به ازدواج ندارند به دلیل نبود حمایت‌های لازم برای تشکیل خانواده رسمی در جامعه است، حال هر چقدر معیارهای ازدواج از سوی جوانان به درستی در نظر گرفته شود و جوانان به آن‌ها اعتقاد داشته باشند، تا زمانی که از نظر اقتصادی و شغلی شرایط مهیا نباشد؛ نمی‌توانند ازدواج کنند. و برخی از آن‌ها مجبور می‌شوند؛ به سمت ازدواج سپید روی می‌آورند. بنابراین گرفتن انگشت اتهام، تنها به سوی دختر وپسری که ازدواج نکرده‌اند، کار درستی نیست.

وی با تاکید بر اینکه شرایط برای انجام زندگی مشترک دشوار شده است، اظهار کرد: در حال حاضر همواره شاهد مراجعه همسرانی هستیم که فشار زندگی؛ آن‌ها را پرخاشگر، خسته و عصبی کرده است. در حالی که زوج‌هایی که نسبت به هم مسئولیتی را نپذیرفته‌اند و تنها از کنار هم بودن لذت می‌برند، زندگی کم فشار تری دارند؛ متاسفانه این شرایط سبب می‌شود که ما از شکل بهنجار خانواده دور شده و شاهد پدید آمدن شیوه‌های گوناگون از زندگی مشترک باشیم.

این مشاور خانواده با بیان اینکه باید فکری برای خانواده‌های رسمی کرد، گفت: بستر فرهنگی ازدواج سفید در کشور ما وجود ندارد، اگرچه ممکن است در جوامع دیگر این بستر مهیا باشد و حتی جامعه و قوانین آن‌ها، تکلیف فرزند این نوع ازدواج را نیز مشخص کرده باشند، اما در جامعه ما این امر به هنجار نیست. بنابراین این زندگی به سمت پنهانی شدن می‌رود و این پنهانی شدن، آسیب‌های مختلفی را همچون به دنیا آمدن فرزندانی که نا‌مشروع تلقی می‌شوند و یا سقط جنین‌های غیر قانونی به همراه دارد.

پیروی خامنه افزود: مساله مهم و قابل توجه دیگر، عقب ماندن قانونگذاران و سیاستگذاران از نیاز‌های خانواده در جامعه امروز است، زمانی که قانونگذار و سیاستگذار نتواند، شکل صحیحی از خانواده امروز را به مردم ارائه دهد، مردم خود شروع به تعریف اشکال مختلف خانواده برای هماهنگی خود با مسائل و مشکلات جامعه می‌کنند. در حالی که ممکن است؛ همه افراد در تعریف شکل جدید از خانواده موفق نباشند.

وی ضمن انتفاد از عملکرد قانونگذاران در حوزه خانواده گفت: زمانی که شاهدیم؛ قانونگذار ازدواج پدر با فرزند خوانده را قانونی اعلام می‌کند، چگونه می‌توان امیدوار بود که بهبودی در وضعیت خانواده ایجاد شود، البته گاهی نیز روی کاغذ، طرح‌ها وبرنامه‌هایی برای بهبود وضع خانواده نوشته می‌شود، اما تا این طرح‌ها و بودجه‌های مربوط به آنها محقق نشوند، نمی‌توانیم شاهد بهبود وضع خانواده در کشور باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز