خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

سموم پرخطر کشاورزی از مسیرهای غیر قانونی وارد می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۹۴۶

«ر بحثمصرف سموم کشاورزی به این اندازه ای که سیاه نمایی می شود بد نیست. / عمده سموم پرخطری که در کشاورزی استفاده می شود از مسیرهای غیر قانونی وارد می شود.»

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه وضعیت ما در بحثمصرف سموم کشاورزی به این اندازه ای که سیاه نمایی می شود بد نیست، گفت: عمده سموم پرخطری که در کشاورزی استفاده می شود از مسیرهای غیر قانونی وارد می شود.

به گزارش ایلنا، دکتر سید حسن هاشمی در جلسه صبحانه کاری با وزیر جهاد کشاورزی، اظهارداشت: باید با توانمند سازی مردم، ترویج آموزش به آنها و بهرگیری از تشکلهای غیردولتی مسئله امنیت غذا را در جامعه نهادینه کنیم.

وی افزود: امنیت مواد غذایی و باقیمانده سموم کشاورزی در محصولات دغدغه مهم مردم و رسانه ها بوده است که خوشبختانه مسئولان در وزارت جهاد کشاورزی در حوزه سلامت و امنیت غذایی توجه و تلاش ویژه ای دارند و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت حوزه سلامت و امنیت غذایی افزود: بیشترین نقدی که بر دولت وارد می شود در این حوزه است بنابراین باید با پرهیز از فرافکنی و افتادن در دام غوغاسالاری بتوانیم انجام کارهای عمیق را جایگزین کارهای سطحی کنیم و بی توجهی هایی که در دوره های قبل به مقوله امنیت غذایی مردم شده است را جبران کنیم. همچنین با تشکیل جلسات مشترک بین دستگاه های مرتبط با این مقوله بتوانیم به یک دستورالعمل واحدی برای تحقق امنیت غذایی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: سالها قبل شوراهایی که در این رابطه تشکیل شده اند نظیر شورای نظارت بر مصرف سموم و شورای کدگذاری محصولات غذایی بعضا بی خاصیت شده بودند اما در دولت جدید با توجه به شعار رییس جمهوری و اولویت دادن به مسئله امنیت غذایی مردم، این مسئله به جد دنبال خواهد شد وتلاش خواهیم کرد با تقویت نهادها تصمیماتی که گرفته می شود اجرایی گردد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه وضعیت ما در بحثمصرف سموم کشاورزی به این اندازه ای که سیاه نمایی می شود بد نیست و نسبت به ۲۰ سال گذشته مصرف سموم از ۲۹ درصد به ۸ درصد کاهش یافته، افزود: عمده سموم پرخطری که در کشاورزی استفاده می شود از مسیر های غیر قانونی وارد می شوند که باید دستگاه های نظارتی توجه بیشتری داشته باشند.

هاشمی با اشاره به اینکه بخش عمده سلامت غذای مردم به وزارت جهاد کشاورزی مربوط است، افزود: بهتراست با همکاریهای بین بخشی دستگاهها این موضوع مهم پیگیری شود و با توانمند سازی مردم، ترویج آموزش به آنها و بهرگیری از تشکل های غیردولتی مسئله امنیت غذا را در جامعه نهادینه کنیم.

براساس این گزارش، مهندس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر کار مشترک و ایجاد کارگروه های تخصصی گفت: با در دست داشتن آمار مشترک از هر دو وزارتخانه و پیگیری منشا مشکلات موجود می توان راه کارهای مواجهه با آنها را پیدا کرد و در جهت رفع آنها اقدام نمود.

وی با اشاره به اینکه مصرف سرانه سم در کشور پایین است، افزود: باید نسخه پیچی سم را نظام مند و فروش سم به کشاورزان را منوط به داشتن نسخه گیاه پزشک کنیم تا بتوانیم با همکاری دستگاه های قضایی موضوع استفاده از سموم کشاورزی را ساماندهی کنیم.

در این جلسه موضوعات مشترک و مرتبط با سلامت و امنیت غذایی نظیر بحثآلاینده ها، کودهای مصرفی در کشاورزی، عدم آموزش کشاورزان در نحوه مصرف سموم، تجهیزات سم پاشی و میزان مصرفی سم، کمبود آزمایشگاه های تخصصی برای آفت کش ها، بحثسموم قاچاق، نداشتن شناسنامه برای محصولات از مزرعه تا سفره، خلا دستورالعمل مشخص برای نسخه نویسی سم در کشور، ضرورت فرهنگ سازی مردم، تاکید برافزودن برخی ریزمغذی ها به محصولاتی چون شیر و آرد و لزوم شکل گیری شبکه منسجم آزمایشگاهی بحثو تبادل نظر شد.

همچنین مقرر شد که جلسه مشترک بعدی ۴۵ روز بعد تشکیل شود و در طی این مدت هر دو وزارتخانه ملزم شدند با تشکیل ۴ کارگروه تخصصی مشترک در حوزه های سموم، محصولات پروتئینی دامپزشکی، سرانه مصرف تغذیه و کارگروه اطلاع رسانی مباحثمرتبط را بررسی کنند و با ارائه آمار و اطلاعات یکدست و هماهنگ بین دو وزارتخانه پیش نویس مصوبات را برای طرح در جلسه شورایعالی سلامت و امنیت غذا آماده کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز