خبرگزاری کار ایران

سلامت دستگاه گوارش با استفاده از پروبیوتیک‌ها در فرآورده‌های غذایی

کد خبر : ۱۷۷۳۳۴

«صنعت غذا باید به سمت تولید مواد غذایی فراسودمند و بهره‌گیری از ترکیبات غذا - دارو در ارائه فرآورده‌های بهبود یافته خود حرکت کنند»

مدیر گروه زیست فناوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: حفظ سلامت بدن به ویژه دستگاه گوارش یکی از مهم‌ترین فوایدی است که استفاده از پروبیوتیک‌ها در فرآوری مواد غذایی به همراه دارد.

به گزارش ایلنا، دکتر مرضیه حسینی‌نژاد با اشاره به نقش و اهمیت غذا در ارتقا سلامت انسان اظهار کرد: در طول سال‌های اخیر مصرف کنندگان به طور روز افزون به دانستن نقش فعال مواد غذایی در سلامت انسان، افزایش طول عمر، پیشگیری از سرطان و جلوگیری از بروز بیماری‌های گوارشی علاقمند شده‌اند.

وی تصریح کرد: در این راستا صنعت غذا باید به سمت تولید مواد غذایی فراسودمند و بهره‌گیری از ترکیبات غذا - دارو در ارائه فرآورده‌های بهبود یافته خود حرکت کنند و با توجه به جنبه‌های علمی و تغذیه‌ای آن از مزایای نسبی فناورانه در بازار رقابتی ایجاد شده بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین این محصولات فرآورده‌های حاوی پروبیوتیک و پری بیوتیک‌ها هستند.

دکتر حسینی‌نژاد ادامه داد: پروبیوتیک‌ها ‌میکروارگانیسم های مفیدی هستند که در غذاهای فراسودمند یا عملگرا مورد استفاده قرار می‌گیرند و با ورود به بدن و حضور فعال خود در سیستم گوارش منجر به بهبود سیستم گوارشی انسان بروز اثرات مطلوب سلامتی بخش می‌شوند.

وی افزود: این ارگانیسم‌ها به واسطه تولید مواد پیشگیری‌کننده از جمله باکتریوسین و اسید لاکتیک، همچنین باپیشگیری از اتصال و رشد سویه‌های بیماری‌زا در مخاط روده از بروز بسیاری از عفونت‌ها پیشگیری می‌کنند.

مدیر گروه زیست فناوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خاطر نشان کرد: همچنین این ترکیبات با نگهداری از سلامت روده‌ها به عملکرد سدی روده و جذب مواد مغذی و ریز مغذی‌ها کمک کرده و در برابر سموم و اجرام بیماری‌زا نقش حفاظتی ایفا می‌کنند.

دکتر حسینی نژاد با اشاره به نقش تکمیلی ترکیبات پری‌بیوتیک به عملکرد پروبیوتیک‌ها در بدن انسان بیان کرد: پری‌بیوتیک ها در واقع ترکیبات غیر قابل هضمی هستند که رشد و فعالیت باکتری‌های پروبیوتیک موجود در دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و اثرات مفید آنها را بر سیستم ایمنی بدن تقویت می‌کنند.

وی اضافه کرد: این ترکیبات غذایی غیرقابل هضم با تقویت انتخابی و تاثیرگذاری بر گونه‌های باکتریایی روده بزرگ، زمینه غلبه آنها بر باکتری‌های مضر را فراهم می‌سازند و می‌توان این ترکیبات را به راحتی و به طور طبیعی از بسیاری گیاهان استخراج کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز