خبرگزاری کار ایران

مدیر کل امور فرهنگی بنیاد مسضعفان با ارائه اسنادی:

بنیاد مستضعفان مسئول نگهداری از کاخ مروارید نیست / واگذاری کاخ در سال ۷۶ به سپاه

کد خبر : ۱۷۴۷۶۳

«خریدار(ستاد مشترک سپاه پاسداران) در سال ۹۲ با شهرداری کرج توافقاتی را برای تغییر کاربری قسمتی از اراضی کاخ را انجام می دهد.»

مدیر کل امور فرهنگی بنیاد مستضعفان با ارائه اسنادی اعلام کرد: کاخ مروارید از سال ۷۶ به ستاد مشترک سپاه پاسداران واگذار شده است و بنیاد مستضعفان نسبت به نگه داشت آن هیچ کوتاهی نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید حسین سجادی پیش از ظهر امروز در نشست خبری در ارتباط با نقش این بنیاد در حفظ و نگهداری کاخ مروارید، با ارائه اسنادی اعلام کرد: شش دانگ کاخ مروارید شامل شهباز و آناهیتا و زمینهای مجاور به مساحت ۱۲۸ هکتار تمامی عرصه تاسیسات شامل ساختمان، موتور خانه، استخر، وسایل نقلیه و… متعلق به بنیادمستضعفان بوده است که در تاریخ ۲۳ تیرماه سال ۷۶ توسط مدیر عامل وقت سازمان عمران و مسکن بنیاد به ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مبلغ شش میلیارد تومان و اگذار شده است.

وی ادامه داد: درتاریخ سی فروردین سال ۷۸ در همان دوره مدیریت قبلی، صورت مجلس تفکیکی برای این کاخ نوشته شده ودر تاریخ ۳۰ دی ماه همان سال در وکالت نامه بلاعوض به شماره ۱۷۲۳۸ در دفترخانه ۲۳۱ تهران به ستاد مشترک داده می شود.

مدیر کل امور فرهنگی بنیاد مستضعفان همچنین تصریح کرد: اینکه خریدار بر اساس اختیارات املایی در وکالت نامه تفویظی نسبت به اخذ سند مالکیت در اسفندماه ۷۹ تحت پلاک ثبتی ۱۷۰.۲۲۷۷۳ به مساحت ۱۰۱۴۹۳۷ مترمربع اقدام می کند و از آن تاریخ بهره برداری از کاخ مروارید به خریدار و اگذار می شود.

سجادی با اشاره به اینکه خریدار(ستاد مشترک سپاه پاسداران) در سال ۹۲ با شهرداری کرج توافقاتی را برای تغییر کاربری قسمتی از اراضی کاخ را انجام می دهد تاکید کرد: براساس این توافق پروانه ساخت ۱۱۱۰ مسکونی به خریدار از سوی شهرداری کرج صادر می شود در مقابل شهرداری نیز بخشی از اراضی مقابل کاخ را تصاحب می کند این توافق و ساخت و ساز در کمیسیون ماده ۵ تثبیت می شود تا به مرحله اجرا برسد.

مدیر کل امور فرهنگی و روابط عمومی بنیاد مستضعفان با بیان اینکه به دلیل اعمال فشار افکارعمومی و مطبوعات دادستان به عنوان مدعی العموم این توافق را لغو می کند تاکید کرد: پس از آن تاریخ کاخ در اختیار شهرداری کرج قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در این نشست سوالی مبنی بر اینکه در زمان و اگذاری کاخ به ستاد مشترک آیا از اموال کاخ لیستی تهیه شده بود یا خیر مطرح شد که رئیس توسعه سرمایه گذاری اموال و املاک سینای استان البرز در این باره به خبرنگاران گفت: این لیست تهیه نشده است چرا که تمام اموال مربوط به کاخ اوایل انقلاب از بین رفت و در واقع بخشی از آن توسط مردم و بخشی نیز توسط بنیاد جمع آوری شد.

زیور تاکید کرد: لیستی از اموال کاخ شمس نداریم و زمانی که این ملک در سال ۷۶ به سپاه واگذار شد اموالی در داخل آن وجود نداشت.

سجادی در ادامه نشست با بیان اینکه بنیاد هیچ کوتاهی نسبت به نگه داشت کاخ نداشته است گفت: درتهران ۱۰ ساختمان ثبت ملی شده است که مالکیت آن برعهده بنیاد است و بهره بردار آن میراثفرهنگی است که برای نمونه تنها ۶۳ فقره سند برای مجموعه کاخ سعدآباد ۱۰ فقره سند برای کاخ مرمر و۷ فقره سند برای مجموعه کاخ نیاوران صادر شده است که مالکیت بنیاد را اثبات می کند.

وی با بیان اینکه از سال ۵۷ تا ۸۴ اسناد مربوط به اموال خاندان پهلوی و وابستگان آن برای بنیاد مستضعفان صادر شده است در باره اختلاف میان این بنیاد با سازمان میراثفرهنگی درخصوص موضوع مالکیت کاخ ها گفت: هیچ مشکلی بین این دو نهاد وجود ندارد اما در دولت دهم درخواستی به دادگاه از سوی میراثفرهنگی مبنی بر اینکه مالکیت کاخ ها متعلق به میراثاست مطرح شد که در نهایت در اوایل دولت یازدهم رای دادکاه با رد درخواست سازمان میراثو تاکید بر مالکیت بنیاد اعلام شد.

سجادی درباره ساختمان آبعلی و مرمت آن نیز به خبرنگاران گفت: این ساختمان به عنوان نخستین بنای سیمانی ثبت شده است. ۴ سال پیش با سازمان میراثفرهنگی توافق شد تا به صورت مشترک بازسازی آن آغاز شود. در همین راستا تیم کارشناسی بنیاد بیش از یکسال مطالعات اولیه را برای مرمت انجام دادند و قرار شد کارشناسان میراثمرمت این ساختمان را برعهده بگیرند.

وی ادامه داد: متاسفانه سازمان میراثفرهنگی و گردشگری بودجه ای برای بازسازی و مرمت این بنا اختصاص نداد و همچنان این ساختمان به همین حالت باقی مانده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز