خبرگزاری کار ایران

هشدار یک متخصص کودکان؛

حوادث؛ شایع‌ترین علل مرگ و میر کودکان

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۲۳۳

حتی تا سن ۱۲سالگی کودکان از صندلی جلو خودرو استفاده نکنند / باید به بچه‌ها بویژه پسر بچه‌ها که عادت قهرمان‌بازی دارند، درباره درست بالا و پایین رفتن از پله‌ها، هل ندادن یکدیگر و رعایت ایمنی هنگام استفاده از پنجره‌ها آموزش داد تا صدمه‌ای متوجه آن‌ها نشود.

ایلنا: استاد گروه اطفال دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با اشاره به آغاز فصل مدارس، نسبت به بروز حوادثبرای کودکان هشدار داد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، عبدالعلی خوارزمی، متخصص کودکان شایع‌ترین علل مرگ و میر کودکان را بدلیل حوادثعنوان کرد و گفت: این درحالیست که بیشتر والدین نداشتن بیماری خاص را در فرزندانشان به معنای سلامت کامل آن‌ها تلقی می‌کنند، اما نبود بیماری تنها یک عامل است و اگر بخواهیم موارد عمده را گزارش کنیم؛ ایمنی در رفت‌و‌آمد کودک در مسیر مدرسه و سایر اماکن و حوادثدر کمین، بیشترین درصد را به خود اختصاص می‌دهند.

وی با بیان اینکه در گذشته، بدلیل نزدیکی مدارس به محیط زندگی، اغلب کودکان بصورت پیاده به مدرسه می‌رفتند، اظهار کرد: این پیاده‌روی‌ها هم منجر به شادابی و طراوت کودک می‌شد و هم از بروز چاقی و اضافه وزن در او جلوگیری می‌کرد اما امروزه بدلیل زندگِی‌های ماشینی این موهبت از فرزندانمان گرفته شده و ناگزیر به استفاده از وسایط نقلیه برای رفت و آمد به مدرسه هستند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با بیان اینکه استفاده از وسایط نقلیه برای رفت و آمد کودکان به مدارس خطراتی را نیز در پی دارد، تصریح کرد: برخورد خودرو‌ها با کودکان حین گذر از عرض خیابان و یا تصادف خودرو حامل دانش‌آموزان با خودروی دیگر همگی از حوادثی به شمار می‌روند که در کمین کودکان در جریان رفت‌و‌آمد به مدرسه و خانه‌هایشان هستند.

خوارزمی با بیان اینکه متأسفانه والدین تصور می‌کنند بهترین مکان برای کودک نشستن روی پای مادر در صندلی جلوی ماشین است، توصیه اکید کرد که فرزندان باید از دوره نوزادی صندلی مخصوص روی صندلی عقب ماشین داشته باشند و فقط روی آن بنشینند، چرا که اگر تصادفی رخ دهد، سر کودک با داشبورت و شیشه‌های ماشین برخورد کرده و صدمات‌گاه جبران‌ناپذیری را برای آن‌ها رقم می‌زند.

حتی تا سن ۱۲سالگی کودکان از صندلی جلو خودرو استفاده نکنند

وی تأکید کرد: حتی تا سن ۱۲سالگی توصیه می‌شود که کودکان از صندلی جلو خودرو استفاده نکنند و بعد از آن هم بطور حتم کمربند ایمنی ببندند تا از حوادثاحتمالی و تحمیل هزینه‌های سنگین جسمی، عاطفی و مالی در امان باشند.

این متخصص کودکان همچنین خطاب به والدین و مراقبان و مربیان مدارس گفت که به کودکان آموزش‌های لازم را برای رعایت اصول ایمنی هنگام تردد از خیابان‌ها و توجه به علایم راهنمایی و رانندگی و خط‌کشی‌های عابرپیاده ارایه کنند و آندسته از کودکانی که از دوچرخه برای رفت و آمد استفاده می‌کنند نیز باید کلاه ایمنی داشته باشند.

هشدار نسبت به حوادثاحتمالی در مدارس

خوارزمی درباره حوادثاحتمالی در مدارس نیز هشدار داد و اظهار کرد: باید به بچه‌ها بویژه پسر بچه‌ها که عادت قهرمان‌بازی دارند، درباره درست بالا و پایین رفتن از پله‌ها، هل ندادن یکدیگر و رعایت ایمنی هنگام استفاده از پنجره‌ها آموزش داد تا صدمه‌ای متوجه آن‌ها نشود.

وی در ادامه توصیه کرد: والدین سعی کنند غذاهای سالم و بدون چربی و قند زیاد تهیه کرده و برای خوراکی کودک هنگامی که در مدرسه هست، داخل کیفش قرار دهند و به او آموزش دهند که جز لقمه خودش، از کس دیگری غذا نگیرد تا از بروز برخی اختلالات پیشگیری شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز