خبرگزاری کار ایران

معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی تاکیدکرد:

درمان کودکان معتاد نیازمند مدیریت یکپارچه

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۳۹۸

کودکان نباید با بزرگسالان در یک جا ساماندهی شوند و ساماندهی کودکان خیابانی با مشارکت شهرداری به سازمان بهزیستی کشور محول شده است.

معاونت پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی گفت: برای درمان کودکان مبتلا به اعتیاد که دارای والد هستند سازمان بهزیستی با مشکل مواجه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن روشن پژوه طی سخنانی در سمینار اعتیاد کودکان و نوجوانان در محلات معضل‌خیز گفت: براساس مصوبه شورای عالی اداری در سال ۱۳۷۸ آیین‌نامه ساماندهی متکدیان و افراد خیابانی تشکیل شد و قرار شد شهرداری و بهزیستی این افراد را شناسایی و ساماندهی کنند.

وی افزود: در همین سال این موضوع مورد توجه قرار گرفت که کودکان نباید با بزرگسالان در یک جا ساماندهی شوند و ساماندهی کودکان خیابانی با مشارکت شهرداری به سازمان بهزیستی کشور محول شده است.

روشن پژوه خاطرنشان کرد: همچنین در آیین نامه ساماندهی مصوب ۱۳۸۴ هیات وزیران قرار شد یازده دستگاه زیر نظر شورای عالی رفاه به امر ساماندهی کودکان خیابانی کمک کنند که از جمله آن می‌توان به صداوسیما، هلال احمر و سازمان بهزیستی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در کشور ستاد مبارزه با مواد مخدر وجود دارد که وظیفه تمامی امور مرتبط با مواد مخدر را برعهده دارد. بنابراین فصل مشترکی در ساماندهی کودکان معتاد در میان چند دستگاه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آن که کودکان اختیار زیادی در اعتیاد و درمان خود ندارد بنابراین مسوولیت درمان آنان به عهده وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی تاکید کرد: سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت براساس قوانین موظف هستند برای درمان اعتیاد اقداماتی را انجام دهند که ما در حوزه اعتیاد بزرگسالان فکر کرده‌ایم اما برای زنان و کودکان کمتر به فکر پرداخته‌ایم و به صورت مشخص تعداد اندکی واحد تخصصی برای درمان اعتیاد کودکان داریم.

روشن پژوه با بیان اینکه هدایت و تحت پوشش درآوردن کودکان معتاد متفاوت از بزرگسالان درگیر اعتیاداست گفت: این کار حرکتی بین بخشی را می‌طلبد چنانکه رسیدگی به کودک بد سرپرست نیاز به حکم قضایی دارد و کودکی که برای فروش مواد مخدر مورد سوء استفاده قرار می گیرد نیز به دخالت قوه قضاییه نیاز دارد.

وی ادامه داد: مدیریت اعتیاد کودکان و نوجوانان ابعاد مختلفی دارد و مشارکتی بین بخشی میان دستگاه‌های مختلف با سطح بالایی از مسوولیت پذیری نیاز دارد.
وی افزود: این مساله را تنها با استناد نمی توان حل کرد و باید عملیاتی شود و در این حوزه پیگیری اجتماعی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

روشن پژوه با بیان اینکه نباید آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد را از هم جدا کنیم خاطرنشان کرد: عواملی که باعثبهبود زندگی در جامعه می‌‌شود باعثکاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد نیز خواهد شد. بنابراین به برنامه جامع پیشگیری بعلاوه برنامه اختصاصی پیشگیری و درمان اعتیاد نیاز داریم.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بهزیستی رویکرد اجتماع محور نسبت به مسایل اجتماعی دارد بیان کرد: از سال ۸۲ درحال ظرفیت‌سازی در شهرها و روستاها هستیم ودر حال حاضر ۵ هزار تیم اجتماع محور برای پیشگیری و درمان اعتیاد داریم اما آموزش و تحصیل این گروه از کودکان در وظایف سایر دستگاه‌ها تعریف شده است.

وی در خصوص اعتیاد زنان و کودکان آنها اظهار کرد: من موافق با مدیریت یکپارچه در این خصوص هستم و از سال ۹۰ به این موضوع که برای درمان کودکان زیر ۱۸ سال باید چاره اندیشی شود پی برده ایم.

روشن پژوه افزود: در سال ۹۰ پروتکلی برای درمان این کودکان نوشته شد اما برای پیاده سازی آن چالش‌هایی از نظر اعتبارات، قانون و…داشته‌ایم.

روشن پژوه با بیان اینکه ما هنوز در تهران مرکز اختصاصی حمایت از کودکان درگیر اعتیاد نداریم خاطرنشان کرد: با مشارکت بین بخشی میان چند دستگاه دو واحد درمانی اختصاصی برای درمان اعتیاد کودکان در استان سیستان و بلوچستان برپا کردیم.

وی ابراز امیدواری کرد تا آخر امسال در تهران نیز مرکز اختصاصی حمایت از کودکان درگیر اعتیاد راه‌اندازی شود.

معاونت پیشگیری و درمان بهزیستی اظهار کرد: تعدادی از کودکانی که در مراکز بهزیستی ساماندهی می شوند معتاد بوده و هزینه درمان آنها را از طریق یارانه پرداخت می‌کنیم اما در خصوص کودکانی که والد دارند دست و پای بهزیستی بسته می‌شود چرا که درمان کودکان نیاز به رضایت پدر دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز