خبرگزاری کار ایران

موسوی چلک در گفت‌وگو با ایلنا:

برخورداری از حق آموزش نباید منوط به داشتن شناسنامه باشد

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۲۸۷

محروم کردن این کودکان از آموزش نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه مشکلی را به مشکلات امروز جامعه اضافه می‌کند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران درباره عدم دستیابی کودکان فاقد شناسنامه به آموزش و پرورش گفت: آموزش، سلامت و امنیت موضوعاتی نیستند که برای برخورداری از آنها شناسنامه ضروری باشد.

موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در این باره گفت: حق آموزش یکی از حقوق کودکان است، چون با آموزش کودکان قادر خواهند بود، مسیر درست‌تری را انتخاب کنند و از طریق آموزش کودک می‌تواند در آینده در چرخه توسعه کشور ایفای نقش کند. همچنین در محیط آموزشی کودکان، تعامل و روابط اجتماعی سالم‌تر را می‌آموزند.

وی با بیان اینکه مسجد و مدرسه به عنوان دو محیط اجتماعی سالم شناخته شده‌اند، گفت: گروهی از کودکان شرایط لازم برای حضور در مدارس را داشته و مدارک و اوراق هویتی را در اختیار دارند، اما گروهی دیگر از کودکان چه ایرانی و چه غیر ایرانی از داشتن شناسنامه محروم هستند اما با توجه به حق آموزش کودکان نباید به دلیل فقدان شناسنامه از حق برخورداری از آموزش محروم شوند.

موسوی چلک خاطرنشان کرد: کودکی که به مدرسه می‌رود، به طور قطع کمتر از کودکی که به مدرسه نمی‌رود، دچار آسیب و بزه‌دیدگی خواهد شد.

این مددکار اجتماعی با بیان اینکه آموزش، سلامت و امنیت موضوعاتی نیستند که برای برخورداری از آنها شناسنامه ضروری باشد، اظهار کرد: باید زمینه برخورداری همه کودکان از حوزه‌های یاد شده و به‌ویژه در حوزه آموزش را فراهم کنیم.

موسوی چلک تاکید کرد: نباید آموزش را در مدرسه خلاصه کنیم و می‌توانیم برای کودکان با شرایط خاص در خیابان و در ساعاتی که این کودکان به کار مشغول نیستند، این کار را انجام دهیم و در حقیقت آموزش را به مکان و زمانی مناسب برای این کودکان ببریم.

وی با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های غیردولتی در آموزش این گروه از کودکان گفت: مشکل این است که ما فکر می‌کنیم، همه‌چیز باید در مدارس تعریف شده و در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد، در حالی که کودکانی که در موسسات مختلف می‌توانند، توسط معلمان داوطلب یا غیر داوطلب ذی‌صلاح آموزش ببینند و در ‌‌نهایت نظام آموزش و پرورش برای ارزیابی این کودکان نظام ارزیابی متفاوتی را فراهم کند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران خاطر نشان کرد: محروم کردن این کودکان از آموزش نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه مشکلی را به مشکلات امروز جامعه اضافه می‌کند.

موسوی چلک تاکید کرد: همه جا می‌توان به کودکان آموزش داد؛ در حسینه‌ها و تشکل‌های غیر دولتی و حتی در خیابان و ما باید چنین فضایی را آماده کنیم. همچنین استراتژی ما در حوزه آموزش نباید زمان محور و مکان محور باشد.

وی با اشاره به قوانین تابعیت افراد بالای ۱۸ سال که می‌توانند درخواست کسب تابعیت کنند، گفت: برای تعیین تکلیف تابعیت کودکان زیر۱۸ سال تعامل قوه قضائیه و دولت می‌تواند، بسیار تاثیر گذار باشد.

موسوی چلک در پایان تاکید کرد: زمانی که باور کنیم؛ آموزش حق همگان است، دیگر نباید تبعیض آموزشی داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز