خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت مدیره انجمن روانشناسی اجتماعی در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش اعتیاد میان دختران بیانگر عدم موفقیت برنامه‌ها در حوزه جوانان است

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۱۷۲

دختر جوان مصرف‌کننده مواد محرک؛ فردی غمگین، افسرده، ناراضی و ناشاد بوده و در نتیجه در پی فرار از این واقعیت تلخ است.

عضو هیئت مدیره انجمن روانشناسی اجتماعی گفت: افزایش آمار استفاده از مواد محرک در میان دختران جوان و تحصیل کرده نشانه این است که برنامه ما برای نسل جوان با مشکلاتی مواجه بوده است.

مجتبی دلیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره افزایش استفاده از مواد محرک در میان دختران دانشجو، گفت: همانند بسیاری از حیطه‌های دیگر متاسفانه آمار دقیقی از تعداد دختران دانشجوی معتاد در دست نیست.

به گفته وی الگوی مصرف همواره تفاوتی میان زنان و مردان را نشان داده است، به طوری که زنان نسبت به مردان از مواد سبک‌تری استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: اقتضای جوانی تجربه‌گرایی است و اگر امکان تجارب سالم کم باشد، جوان منتظر نخواهد بود تا این امکان برایش ایجاد شود.

گرایش دختران افسرده و غمگین به مواد محرک

وی با اشاره به کاهش شادی درونی و واقعی در بین جوانان، ادامه داد: وقتی جوان در راه رسیدن به خواسته‌های مشروع و طبیعی خود ناکام شود، به دنبال خواسته های در دسترس‌تر خواهد رفت.

این روانشناس اظهارکرد: دختر جوان مصرف‌کننده مواد محرک؛ فردی غمگین، افسرده، ناراضی و ناشاد بوده و در نتیجه در پی فرار از این واقعیت تلخ است.

فرزندپروری نادرست عامل اعتیاد

عضو هیئت مدیره انجمن روانشناسی اجتماعی فرزندپروری نادرست را از دیگر عوامل گرایش جوانان به مواد مخدر و محرک برشمرده و افزود: وقتی همه چیز را برای کودکانمان فراهم می کنیم، آنها را کم صبر بار می‌آوریم و زمینه اعتیاد آینده ایشان را مهیا کرده ایم.

دلیر تصریح کرد: همچنین از دیگر مولفه‌های دخیل در استفاده از مواد محرک، القای این تفکر به جوانان است که این نوع مواد، اعتیادآور نیست که این سخن یک فریب بزرگ است، زیرا موادی تحت عنوان مصرف تفریحی وجود ندارد اما متاسفانه برخی با حضور در مهمانی‌ها و تحت فشار دوستان و همسالان برای اولین بار ماده‌ای را مصرف می‌کنند و ناخواسته مبتلا می‌شوند.

تمایل به لاغری بدون زحمت از عوامل اعتیاد دختران

این استاد دانشگاه با بیان اینکه استفاده از این مواد در میان دخترانی که مایل به لاغرشدن بدون زحمت هستند نیز محبوبیت یافته است، توضیح داد: از آنجایی که مواد محرک منجر به افزایش برانگیختگی جسمی و روانی، و در نتیجه کاهش وزن می‌شوند، آگاهانه و ناآگاهانه از طریق آرایشگاه‌های زنانه و یا در دانشگاه‌ها رواج یافته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: دختران دانشجو می‌دانند که مصرف مواد برای سلامتی شان مضر است اما وقتی مصرف مواد، نیاز دیگری از ایشان را برآورده کند، حاضرند خطرات استفاده را به جان بخرند.

ماده مخدر ارزان‌تر از تفریح سالم

این روانشناس اجتماعی با تاکید براینکه اعتیاد معلول یک علت نیست، تصریح کرد: عواملی ازقبیل احساس نابرابری اجتماعی، نابرابری‌های طبقاتی، دردسترس بودن موادمخدر، گروه همسالان در حیطه آن دسته از عوامل اجتماعی قرار می‌گیرند که می‌توانند زمینه را برای گرایش افراد به مصرف مواد مهیا کند.

دلیر افزود: استفاده از مواد جنبه اقتصادی نیز دارد، بدین معنا که با هزینه‌ای ناچیز و به راحتی می‌توان به مواد دسترسی پیدا کرد اما در عوض تفریحات سالم به نسبت هزینه زیادتری در بردارند.

عضو هیئت مدیره انجمن روانشناسی اجتماعی معتقد است؛ به رغم افزایش چشمگیر حضور زنان و دختران جوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی نسبت به گذشته اما گاهی به دلیل تفاوت ذاتی دو جنس امکان رقابت سالم وجود ندارد و به همین علت گرایش به خودابرازی منفی به صورت مصرف مواد تجلی می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: برای برخی نیز مصرف مواد نوعی زورآزمایی و لجبازی با مراجع قدرت مثل پدر خانواده، مسئولین دانشگاه، پلیس و غیره است. این دسته از افراد مصرف مواد را نشانه بزرگسالی، پذیرش توسط گروه همسالان، ورود به جامعه، و توانایی تصمیم‌گیری برای خود و زندگیشان می دانند و به نظر می‌رسد با مصرف مواد قصد دارند، این خلاء ها را پر کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز