خبرگزاری کار ایران

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح کرد:

استفاده ۲۶ درصد معتادان کشور از مخدرهای صنعتی

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۵۸۴

طی ۹ ماه اخیر در حوزه مقابله با مواد مخدر استان قم ۳ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم مواد کشف شده و ۴ هزار و ۶۰۰ نفر نیز دستگیر شده‌اند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، استفاده از مواد مخدر صنعتی را یکی از مشکلات اساسی کشورمان دانست و عنوان کرد: ۲۶ درصد معتادان کشور از مواد مخدر صنعتی استفاده می‌کنند.

به گزارش ایلنا، علیرضا جزینی طی نشستی خبری که در تالار شهید زین‌الدین استان قم انجام شد، کشت خشخاش و تریاک در افغانستان را تهدیدی جدی در منطقه دانست و اعلام کرد: ۲۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشور افغانستان زیر کشت خشخاش است.

وی اضافه کرد: امروزه در کشور افغانستان هفت هزار تن مواد مخدر تولید می‌شود که این آمار نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

قائم مقام دبیرکل ستاد با بیان اینکه تولید، قاچاق و ترانزیت مواد مخدر در سراسر جهان ۸۵ میلیارد دلار ارزش مادی دارد، تصریح کرد: از این آمار سهم کشاورزان افغانی یک درصد و سهم قاچاقچیان افغانی نیز دو درصد است.

وی ادامه داد: طی هشت ماهه نخست سال جاری ۴۹۵ تن مواد مخدر با منشا تریاک کشف شده که این میزان به ترتیب شامل تریاک، حشیش، هروئین، شیشه و مرفین بوده است.

جزینی خاطرنشان کرد: در هشت ماه گذشته ۱۶۰۰ کیلوگرم شیشه کشف شده و ۱۷۲ محل تولید شیشه منهدم شده است.

وی استفاده از مواد مخدر صنعتی را یکی از مشکلات اساسی ایران دانست و عنوان کرد: ۲۶ درصد معتادان کشور از مواد مخدر صنعتی استفاده می‌کنند.

جزینی با تاکید بر اینکه پیشگیری از مواد مخدر در اولویت کار قرار داده شده است، مطرح کرد: در این راستا برنامه‌هایی به صورت ثابت در صدا و سیما اجرا خواهد شد تا بتوانیم در راستای روشن‌سازی جوانان و خانواده‌ها گام مناسبی برداریم.

وی ادامه داد: زنان از میان یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر معتاد، جمعیت ۱۰ درصدی را به خود اختصاص می‌دهند و امروزه سازماندهی زنان معتاد و… مورد توجه است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه سپاه انقلاب اسلامی همکار‌ی‌هایی داشته است، گفت: بیشتر بسیج در این ارتباط فعالیت دارد و برنامه‌هایی نیز در دستور کار قرار گرفته است تا بتوانیم با همکاری بسیج در برخی استان‌های کشور به درمان، پیشگیری و مقابله با تهدیدات مواد مخدر بپردازیم.

جزینی با بیان اینکه در استان قم با کمبودهایی برای کاهش آسیب‌های مواد مخدر مواجه هستیم، اظهار کرد: برای نگهداری معتادان مرد و زن دو مرکز با ظرفیت ۳۰۰ الی ۳۵۰ نفر همزمان تا ۱۰ دی ماه در قم افتتاح خواهد شد.

وی کنترل مرگ و میر معتادان را یکی دیگر از مشکلات استان قم برشمرد و گفت: کمیته درمان استان قم باید در ارتباط با این موضوع برنامه‌ریزی کند تا بتوانیم با همکاری دستگاه‌های مرتبط اقدامات مناسبی انجام دهیم.

جزینی از مفاد توافق‌نامه با صدا و سیمای مرکز استان قم یاد کرد و گفت: طبق این توافق‌نامه ۸۴ برنامه با محوریت گفت‌و‌گو در سیمای استانی برنامه‌ریزی شده بوده که بخشی به اجرا در آمده و بخشی هم در دست اقدام است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین صدا و سیما ۲۶ برنامه ۳۰ دقیقه‌ای با عنوان ساختار مستند گزارشی و هفت برنامه ۳۰ دقیقه‌ای مستند محض و یک سریال ۱۳ قسمتی ۴۵ دقیقه‌ای را برای مردم به نمایش خواهد گذاشت.

قائم مقام دبیرکل ستاد با تاکید بر استفاده بیشتر از ظرفیت خیرین استان قم مطرح کرد: شهرداری‌هایی که دارای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت هستند باید ۱۰ درصد از اعتبارات فرهنگی خود را در راستای مبارزه با مواد مخدر به خصوص در زمینه پیشگیری هزینه کنند.

وی متذکر شد: طی ۹ ماه اخیر در حوزه مقابله با مواد مخدر استان قم ۳ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم مواد کشف شده و ۴ هزار و ۶۰۰ نفر نیز دستگیر شده‌اند.

کشف ۸۵ درصد تریاک جهان در ایران

جزینی از کشف ۸۵ درصد تریاک جهان در ایران خبر داد و گفت: این آماری است که سازمان ملل اعلام کرده و ۳۵ درصد هروئین نیز در این کشور کشف شده است.

همچنین رضا سیار در حاشیه این نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مبارزه با مواد مخدر برنامه گسترده‌ای است که امروزه توسط مردم و مسئولان ‏استان قم به صورت جدی پیگیری می‌شود‎. ‎

وی اضافه کرد: این برنامه نیازمند زیرساخت‌هایی است که باید ایجاد شود و تا کنون دستگاه‌های استانی و کشوری نیز ‏در این ارتباط همکاری مناسبی داشته‌اند و امیدواریم این همکاری ادامه پیدا کند‎. ‎

فرماندار قم با بیان اینکه معتادان پس از ترک نیازمند کمپ‌هایی برای مراقبت هستند، تصریح کرد: هزینه‌ای برای ‏ترک آن‌ها انجام می‌شود و برای اینکه این هزینه هدر نرود باید کمپ‌هایی آماده کنیم که سازمان بهزیستی نیز به ‏دنبال ساخت مرکزی برای برطرف‌سازی این مشکل است‎. ‎

به گزارش ایسنا و به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، وی با تأکید بر اینکه استان قم با توجه به جایگاهی که دارد نباید آلوده به این مشکلات باشد، عنوان کرد: فرمانداری ‏عزم خود را جذب کرده است که در راستای مبارزه با مواد مخدر مجری تصمیم‌های شورای استان باشد‎. ‎

سیار در پایان از همکاری دستگاه‌های استانی تقدیر کرد و گفت: هماهنگی موجود میان دادستانی، نیروی انتظامی و ‏استانداری قم بسترهای فعالیت در عرصه مبارزه با مواد مخدر را ایجاد کرده است‎.

حمایت پنج تا ده میلیونی از بکارگیران معتاد بهبود یافته

قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر از حمایت‌های مالی کار آفرینانی که برای معتادان بهبود یافته اشتغال زایی می‌کنند، خبر داد.

جزینی با اشاره به راه اندازی کمپ درمان معتادان در ۱۰ روز آینده، مراقبتهای بعد از خروج معتادان را مورد توجه قرار داد و گفت: این ستاد از کار آفرینانی که برای معتادان بهبود یافته شغل ایجاد می‌کنند، حمایت می‌کند.

وی افزود: بر این اساس به ازای اشتغال هر معتاد بهبود یافته، ستاد مبارزه با موادمخدر کشور پنج تا ده میلیون تومان کمک می‌کند.

جزینی همچنین ساخت برنامه‌های فرهنگی با موضوع ترک اعتیاد و درمان معتادان از قبیل مستند و سریال در صدا و سیما را مورد توجه قرار داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز