خبرگزاری کار ایران

معاون دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی در گفت‌وگو با ایلنا:

پروتکلی برای درمان معتادان زیر ۱۸ سال تدوین شد

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۳۶۰

در حال حاضر پروتکلی برای درمان معتادان زیر ۱۸ سال تدوین شده است که باید مواد آن به صورتی آزمایشی اجرا و نقاط مثبت و منفی آن ارزیابی شود.

معاون دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی درباره اقدامات سازمان بهزیستی در خصوص درمان کودکان معتاد گفت: با توجه به گزارش‌های رسیده مبنی برافزایش تعداد کودکان و نوجوانان مبتلا به اعتیاد احساس کردیم باید الگوی اختصاصی برای درمان کودکان و نوجوانان معتاد داشته باشیم.

محسن روشن‌پژوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: درحال حاضر پروتکلی برای درمان معتادان زیر ۱۸ سال تدوین شده است که باید مواد آن به صورتی آزمایشی اجرا و نقاط مثبت و منفی آن ارزیابی شود.

وی ادامه داد: با همکاری وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر در استان سیستان و بلوچستان طرح پایلوتی را اجرا کردیم و به عبارتی درحال درمان آزمایشی معتادان زیر ۱۸ سال، در این استان هستیم.

روشن‌پژوه گفت: حاصل این پروژه پایلوت، الگوی درمان اعتیاد در کودکان و نوجوانان را مشخص می‌کند و مابراساس نتایج به دست آمده این طرح را در سراسر کشور گسترش می‌دهیم.

معاون دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد با اشاره به لزوم توجه به تفاوت‌های فرهنگی در نقاط مختلف کشور، خاطرنشان کرد: با توجه به این تفاوت‌ها احتمال دارد تعدادی دیگر از استان‌های کشور را نیز وارد برنامه پایلوت کنیم.

روشن‌پژوه در خصوص همکاری سازمان بهزیستی با شهرداری برای راه اندازی مرکز ترک اعتیاد کودکان بیان کرد: برای راه اندازی این مرکز از من دعوت شد در جلساتی که برای راه اندازی این مرکز تشکیل می‌شود شرکت کنم اما پس از اعلام نظر در جلسات از اینکه راه اندازی این مرکز در چه مرحله ای است، بی اطلاع هستم.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی آمادگی همکاری و همراهی با تمامی نهادهایی که می‌توانند در راستای درمان اعتیاد کمکی کنند را دارد، افزود: از نظر قوانین بالادستی همچون ماده ۱۵ اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام تنها سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت می‌توانند مجوز راه اندازی مراکز درمان اعتیاد را صادر کنند.

روشن‌پژوه تصریح کرد: شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی می‌تواند وارد حوزه خدمات مختلف شود اما طبق آئین نامه ماده ۱۵ باید مجوز خود را از سازمان بهزیستی یا وزارت بهداشت بگیرد و ما آمادگی این نوع همکاری در چارچوب قانون را با شهرداری داریم.

وی درباره کمک مالی بهزیستی برای راه اندازی این مرکز اظهار کرد: شهرداری منابع مالی گسترده‌ای در اختیار دارد و سازمان بهزیستی از نظرارائه کمک‌های فنی، لجستیکی و محتوایی و آموزشی در راه اندازی این مرکز آمادگی کامل دارد.

معاون دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد با یادآوری تفاوت الگوی درمان اعتیاد در کودکان و بزرگسالان تاکید کرد: این تفاوت برای کودکان کمتر از ۱۲ سال بیشتر احساس می‌شود و درمان این گروه سنی به فضاها و مداخلات اختصاصی نیاز دارد وبرای مراحل اولیه درمان و تثبیت وضعیت بیمار به فضایی شبیه بیمارستان نیاز است.
روشن‌پژوه افزود: پس از طی مراحل اولیه درمان باید برای افزایش مهارت‌های مقابله‌ای و اجتماعی فرد و نیز آموزش وی مداخلاتی صورت بگیرد که این موضوع به تعامل فعال و موثر دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت بهداشت نیاز دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز