خبرگزاری کار ایران

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد:

پلمپ ۸۳۳ مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز طی ۸ ماه امسال

کد خبر : ۲۳۳۵۲۳

تعداد سازمان‌های مردم نهاد در هشت ماهه اول امسال از ۱۲۰۸ سازمان مردم نهاد به ۲۰۸۹ سازمان رسیده است / حرفه‌آموزی و اشتغال‌زایی معتادان مساله مهمی است که در دستور کار قرار گرفته است / تعرفه خدمات درمان اعتیاد در بخش دولتی در یازدهم آذرماه به تصویب هیات وزیران رسیده / ستاد مبارزه با موادمخدر مخالف حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر است

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه در ادامه ارائه گزارش هشت ماه اخیر این ستاد به روند برخورد با مراکز غیرمجاز ترک اعتیاد اشاره و عنوان کرد: طی هشت ماهه اول امسال، ۱۵۳۰ مرکز را رصد کردیم که ۸۳۳ مرکز پلمپ و تعطیل شدند و ۵۰۷ مرکز در مسیر کسب مجوز قرار گرفتند. هم اکنون نیز ۱۹۰ مرکز غیرمجاز داریم که قرار است با آن‌ها برخورد شود. همچنین موضوع به مراجع ذی‌ربط ارجاع شده است.

به گزارش ایلنا، علیرضا جزینی در ادامه به میزان مرگ میرز معتادان اشاره کرد و گفت: طی هشت ماهه اول امسال ۱۷۶۲ نفر به علت مصرف موادمخدر جان خود را از دست داده‌اند، اعتیاد پس از تصادفات دومین عامل مرگ و میر است و این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۶ دهم درصد رشد را نشان می‌دهد.


وی علت اساسی مرگ و میر مصرف بیش از اندازه و ناخالصی موادی است که خرید و فروش می‌شوند اعلام کرد و افزود: هم در مواد سنتی و هم در مواد صنعتی این ناخالصی ها دیده می شود. ما در گزارش های قبلی اعلام کردیم که ۶۷ درصد مبتلایان به ایدز به دلیل مصرف سرنگ مشترک بوده که این میزان به علت اقدامات کاهش آسیب به ۴۵ درصد کاهش یافته است اما روند ابتلا به ایدز در کشور از طریق روابط ناسالم جنسی ۳۶.۸ دهم درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه پروتکل درمان نگهدارنده متادون نهایی شده گفت: پروتکل درمان کودکان و نوجوانان از جمله اقداماتی است که در کمیته درمان ستاد پیگیری و به نتیجه رسید و در زاهدان به عنوان نمونه مرکزی برای ترک اعتیاد کودکان راه اندازی شده است.

جزینی با تاکید بر نهایی شدن پروتکل مراکز اقامتی میان مدت و همچنین تشکیل هیات عالی نظارت و بازرسی از مراکز درمان گفت: قرار شد هیات عالی نیز متشکل از نماینده وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، سازمان نظام پزشکی و ستاد مبارزه با موادمخدر نیز تشکیل شود

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر به تبیین عملکرد ستاد مبارزه با موادمخدر در حوزه مشارکت‌های مردمی پرداخت و گفت: تعداد سازمان‌های مردم نهاد در هشت ماهه اول امسال از ۱۲۰۸ سازمان مردم نهاد به ۲۰۸۹ سازمان رسیده و نشان‌دهنده افزایش ۷۳ درصدی سمن‌های حوزه اعتیاد است. از این میزان ۸۶۷ سمن مربوط به حوزه پیشگیری است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد رشد داشته است. تعداد سمن‌ها در حوزه درمان با ۸۷ درصد رشد به ۱۰۳۱ مورد و سمن‌های حوزه برنامه کاهش آسیب با ۲۸۹ درصد رشد، به ۱۹۱ مورد رسیده است. امسال ۲۳۳ مرتبه از سمن‌ها بازدید کردیم تا فعالیت ها مطابق با خواسته ستاد مبارزه با مواد مخدر باشد و بانک اطلاعاتی سمن‌ها را نیز تکمیل کردیم.

وی به تشکیل کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمان سوءمصرف مواد که با ۵۵۰۰ پزشک فعالیتش را آغاز کرد و در آینده نزدیک نیز همایشی در همین راستا برگزار خواهد شد.

جزینی افزود: در ارتباط با وزارت ورزش و جوانان نیز مشارکت هایی صورت گرفته است. مشارکت در طرح خانه‌های ورزش روستایی در ۱۰۰ روستا در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، برگزاری ۹۹۰ مسابقه ورزشی در ۲۴ استان و برپایی ۱۷۸ کارگاه آموزشی ویژه مدیران ورزشی و باشگاه‌های ورزشی از جمله اقداماتی است که با همکاری وزارت ورزش و جوانان انجام شده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر به تبیین عملکرد خط مشاوره ملی اعتیاد با مشاره ۰۹۶۲۸ پرداخت و گفت: در این زمینه اطلاع رسانی شد که مورد استقبال مردم قرار گرفت. طی هشت ماهه اول امسال ۲۲۶ هزار و ۵۲۸ نفر با این خط تماس گرفتند که از رشد ۱۲۰ درصدی برخوردار است. ۸۳ درصد تماس‌گیرندگان زن و ۱۷ درصد مرد بودند. ۱۶ درصد مصرف کننده و ۸۴ درصد غیرمصرف کننده بودند.


قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۴۸ درصد سوال‌ها مربوط به شیشه و ۲۱ درصد سوال‌ها مربوط به تریاک بوده است. بیشترین تماس‌ها به ترتیب از استان‌های تهران، مازندران، اصفهان، فارس، خراسان‌رضوی و گیلان انجام شده است و هفت درصد تماس‌گیرندگان از طریق رسانه ملی با خط ملی مشاوره اعتیاد آشنا شده بودند.

وی با بیان اینکه حرفه‌آموزی و اشتغال‌زایی معتادان مساله مهمی است که در دستور کار قرار گرفته است، گفت: طی برنامه‌ای در تلاش هستیم تا ۵۰۰ نفر از معتادان بهبود یافته را تا آخر امسال مشغول به کار کنیم. در این راستا تفاهم‌نامه‌‌هایی با صندوق مهر امام رضا(ع) و ۵۰ کارگاه و سمن فعال به امضا رسیده است تا بتوانیم ۱۰ طرح اشتغال‌زایی را اجرا کنیم وقصدمان این است که موضوع کارآفرینی و افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند را تقویت کنیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر به آخرین وضعیت بیمه درمان معتادان اشاره و عنوان کرد: امسال تعرفه خدمات درمان اعتیاد در بخش دولتی در یازدهم آذرماه به تصویب هیات وزیران رسیده و مشکلات مربوط به بیمه درمان اعتیاد مرتفع شده است.

وی گفت: در حوزه حرفه اموزی توافق نامه ای با سازمان فنی حرفه ای داریم که تا ۲۵ هزار نفر را در قسمت های مختلف آموزش دهند و به نظر می رسد بیشتر از آمار مورد نظر ما آموزش ارائه شود.

وی در این نشست خبری به اقدامات انجام شده در حوزه مقابله با عرضه و توزیع موادمخدر پرداخت و عنوان کرد: کشفیات انواع موادمخدر ۴۳۸ تن بوده است که با منشاء تریاک به ۴۹۵ تن می‌رسد. در این رابطه ۲۳۴ هزار نفر دستگیر شده‌اند که ۵۲ هزار نفر از معتادان هستند و به مراکز درمان ۱۵ و ۱۶ ارجاع داده شدند.

جزینی ادامه داد: همچنین ۳۳ میلیون و۳۰۰ هزار قرص و آمپول کشف شد که دو محموله هم اخیرا کشف شده و ۴ میلیون و ۵۰۰ قرص ترامادول در استان فارس و ۱۴ میلیون قرص ترامادول در تهران کشف شده است. همچنین این میزان نسبت به سال گذشته ۹۰۰ و ۱۵ درصد افزایش داشته است. تاکنون ۶۹۳ قبضه سلاح از اشرار کشف شده که ۲۱ درصد افزایش و رشد نسبت به مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. همچنین ۱۱ نفر از همکاران امنیتی و انتظامی ما در جریان مقابله با قاچاقچیان به شهادت رسیدند. میزان درگیری‌های مسلحانه ۱۴۷۶ مورد بود که ۳۰ درصد رشد دارد.

جزینی ضمن اعلام این خبر که طی ۸ ماهه اول امسال ۱۹۲ آشپزخانه تولید شیشه منهدم شد، گفت: آمار کشف شیشه در این مدت ۱۶۰۰ کیلوگرم بوده است و می‌توان گفت کشفیات به ترتیب به تریاک، حشیش، هروئین، مروفین و شیشه مربوط می‌شود.

وی به رشد ۷۵ درصدی کشفیات موادمخدر در مرز‌ها و حاشیه مرز‌ها اشاره و عنوان کرد: ناجا در ۱۳۰ کیلومتر فضای مرزی ۴۴ برجک، هشت پایگاه و گروهان مرزی را در جنوب سیستان افتتاح کرده است. ۲۴ تن از موادمخدر مکشوفه در جریان پاکسازی از مناطق آلوده بدست آمده است که ۱۰۹ درصد رشد دارد. همچنین ۷۶ هزار و ۵۰۰ نفر از دستگیرشدگان از مناطق آلوده جمع‌آوری شده‌اند.

وی در ادامه به کشت خشخاش در افغانستان اشاره و عنوان کرد: طی دو سال گذشته، ۱۵۴ هزار هکتار از زمین‌های افغانستان در ۱۵ استان زیر کشت خشخاش بوده و۳۷۰۰ تن موادمخدر حاصل آن بوده است. در سال گذشته، ۲۰۹ هزار هکتار در ۱۷ استان به زیر کشت رفته و ۵۹۰۰ تن موادمخدر تولید شده است اما در سال جاری زمین‌های زیر کشت افغانستان به ۲۴۰ هزار هکتار در ۱۹ استان رسیده و ۷۰۰۰ تن تریاک تولید شده است. میزان سود حاصله در هر هکتار ۴۶۰۰ دلار گزارش شده است و در مجموع سود تولید موادمخدر در افغانستان به ۸۵ میلیارد دلار می‌رسد. متاسفانه ۹۰ درصد تریاک دنیا در افغانستان تولید می‌شود و ۹ ولایت جنوبی آن ۸۹ درصد تریاک را تامین می‌کنند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به سوالی در ارتباط با اقدامات انجام شده برای جلوگیری از مرگ و میر معتادان به علت اعتیاد گفت: هفته گذشته کمیته ویژه‌ای در رابطه با این موضوع تشکیل شد و دستورالعمل آن تا هفته آینده تدوین می‌شود.


جزینی درباره آمار مربوط به مصرف شیشه در سال جاری نیز گفت: یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد در کشور داریم که از این تعداد ۲۶ درصد برابر با شیوع‌شناسی سال ۱۳۹۰ شیشه مصرف می‌کنند و برابر یافته‌ها، این آمار رو به افزایش است. از این میزان ۱۰ درصد معتادان را زنان تشکیل می دهند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به پرسشی درباره معتادان کارتن‌خواب در تهران، گفت: به دنبال توافقی که با شهرداری داشتیم، قرار است ظرفیتی برای جمع‌آوری و ساماندهی و اسکان ۶۸۰۰ معتاد تا آخر امسال آماده شود. همچنین سه مرکز را نیز بهزیستی معرفی کرده است. در تلاش هستیم فضایی فراهم شود تا معتادان بی‌خانمان را ساماندهی کنیم. ۱۰ درصد معتادان کارتن‌خواب زن و ۹۰ درصد مرد هستند.


سوال دیگر خبرنگاران درباره راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد کودکان در تهران بود که جزینی پاسخ داد: مرکز ویژه ترک اعتیاد کودکان را به صورت نمونه در استان سیستان راه ‌اندازی کردیم اما کمپ ترک اعتیاد کودکان در تهران هنوز به تایید دبیرخانه نرسیده و آماری نیز درباره کودکان معتاد نداریم. آمارهای مربوط به اعتیاد از سن ۱۵ سالگی تا ۶۵ سالگی گزارش می‌شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به پرسشی درباره نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره تخفیف مجازات قاچاقچیان گفت: این موضوع مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است و هر اصلاحی باید از سوی همین مرجع صورت بگیرد نه مجلس. ستاد مبارزه با موادمخدر مخالف حذف اعدام است.

جزینی همچنین درباره شنیده‌هایی پیرامون انحلال مراکز درمانی ترک اعتیاد و انتقال آن به خانه‌های بهداشت گفت: ما اساسا با این امر مخالف هستیم و معتقد به ساماندهی و کمک به افراد معتاد هستیم و اگر این امر بخواهد به شبکه‌های بهداشت برود، این امر زمین گذاشته خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز