خبرگزاری کار ایران

در صورت تصویب نهایی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان؛

وزارت کار متولی اصلی رسیدگی به امور کودکان می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۷۹۱

شکل صحیح اجرا نشدن قوانین و یا عدم هماهنگی بین دستگاهی عامل اصلی بروز مشکلاتی در بحثحمایت از کودکان و نوجوانان است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس٬ با مثبت ارزیابی کردن لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان٬ گفت: با تصویب نهایی این لایحه به زودی شاهد ساماندهی امور کودکان و نوجوانان و کاهش بزهکاری از سوی آنان خواهیم بود.

به گزارش ایلنا به نقل از خانه ملت، ابوالفضل ابوترابی از اتمام بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در کمیته حقوق خصوصی کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس خبر داد و گفت: با تصویب نهایی این لایحه در مجلس شاهد ساماندهی کودکان کار٬ کاهش بزهکاری کودکان و نوجوانان و همچنین مقابله با کودک آزاری خواهیم بود.

نماینده مردم نجف آباد٬ تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه کارگروهی برای حمایت از کودکان در معرض بزه و سلب صلاحیت از والدین آنها با تصویب نهایی لایحه مذکور ایجاد خواهد شد٬ افزود: با تعامل بین دستگاهی و حمایت قانونی از کودکان و نوجوانان به طور حتم آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان در معرض خطر به حداقل خواهد رسید.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، تشکیل شورای عالی حمایت از حقوق کودک و نوجوان مدنظر است٬ تصریح کرد: در این لایحه وظایف دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از جمله قوه قضاییه، وزارت آموزش و پرورش و بهداشت و درمان در قبال کودکان و نوجوانان ذکر شده است.

ابوترابی با تاکید بر اینکه در شورای مذکور متولی اصلی رسیدگی به امور کودکان و نوجوانان وظیفه سازمان بهزیستی یعنی به عبارتی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است٬ گفت: در کنار سازمان بهزیستی دادستان نیز جنبه ارشادی داشته و شهرداری‌ها هم دخیل هستند.

وی با بیان اینکه دادستانی در بحثحمایت از کودکان و نوجوانان کار نظارت بر اجرای اقدامات صورت گرفته را از سوی دستگاه‌های مسئول دارد٬ افزود: دادستانی در بحثکودکان و نوجوانان و حمایت از آنان نقش ضمانت اجرایی برای تصمیمات اتخاذ شده از سوی شورای حمایت از حقوق کودکان را دارد.

وی با تاکید بر اینکه ما در بحثحمایت از حقوق کودکان و نوجوانان خلاء قانونی نداریم٬ افزود: مشکل صحیح اجرا نشدن قوانین و یا عدم هماهنگی بین دستگاهی عامل اصلی بروز مشکلاتی در بحثحمایت از کودکان و نوجوانان است.

ابوترابی ادامه داد: امید است با تصویب نهایی لایحه مذکور تعامل قابل توجهی بین دستگاه‌هایی مسئول در بحثحقوق کودکان و نوجوانان صورت گرفته و معضلات پیش روی آنان مرتفع شود.

لازم به ذکر است؛ پیش از این، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در ۹ ماده موجود بود که نمی‌توانست همه موضوعات و مسائل مربوط به آنان را حل کند؛ از این رو لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به مجلس ارائه شد.

گفتنی است؛ لایحه مذکور می تواند بسیاری از نواقص را رفع کرده و مواد این لایحه در مورد کودکان و نوجوانان در معرض بزه، کودکان و نوجوانان در معرض خطر، بزه دیده، تکالیف نهادهای حمایتی و قضایی و تکالیف والدین نسبت به آن ها، کودک آزاری و تشکیل شورای عالی حقوق کودک و نوجوان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز