خبرگزاری کار ایران

۶ میلیون ایرانی درگیر اعتیاد هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۵۰۵

مواد مخدر آسیبهای زیادی همچون سرقت، قتل، طلاق، همسرآزاری، کودک آزاری را در جامعه به دنبال دارد و این نشان می‌دهد که وضعیت مواد مخدر در جامعه بسیار تکان دهنده است.

ایلنا: وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: ۶ میلیون ایرانی به طور مستقیم با اعتیاد درگیر هستند.

به گزارش ایلنا، " عبدالرضا رحمانی‌فضلی " با بیان اینکه طی ۳۴ سال گذشته، فعالیتهای زیادی در عرصه مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است، گفت: ۳۷۰۰ نفر از نیروهای کشور جان خود را در این راه از دست داده و به شهادت رسیده‌اند، هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی زیادی صرف شده و کنترل سختی در مرز‌ها با کشیدن سیم خادار، احداثبرجک و دیوار بتنی انجام شده به گونه‌ای که از تاثیرات مثبت آن می‌توان به انتقال قاچاق از مسیر خشکی به آب‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: با وجود این فعالیت‌ها، آمار مربوط به افزایش مصرف مواد، میزان توزیع در بازار مصرف و تعداد دستگیرشدگان، نشان می‌دهد که هنوز از قاچاقچیان عقب هستیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه گردش مالی مواد مخدر بیش از یک هزار میلیارد دلار در دنیا است، گفت: سودآوری بالا در ترانزیت مواد مخدر، استفاده قاچاقچیان از روش‌ها و شیوه‌های پیچیده و تنوع محصولات مواد مخدر از دلایل مهم تجارت مواد مخدر در دنیا هستند.

رحمانی‌فضلی گفت: قاچاقچیان متاسفانه با تبلیغات غلط، مواد متاآمفتامین و روان‌گردان را علاجی برای درمان بیماری‌هایی همچون لاغری، افسردگی و ناتوانی جنسی و بهبودی پوست عنوان می‌کنند و این در حالیست که فردی که در این مسیر بیفتد برگشتش به زندگی عادی بسیار سخت خواهد بود.

وی ادامه داد: طبق پژوهشهای انجام شده یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر معتاد در کشور وجود دارند که با احتساب بعد خانوار، حدود ۶ میلیون نفر به طور مستقیم درگیر مواد مخدر هستند، همچنین نرخ شیوع اعتیاد در بین زنان دو برابر شده و از ۲/۵ درصد(پنج و دو دهم) به ۳/۹ درصد(نه و سه دهم) یعنی حدود ۱۰ درصد رسیده است که این خطر بزرگی است.

به گفته رحمانی فضلی، مواد مخدر آسیبهای زیادی همچون سرقت، قتل، طلاق، همسرآزاری، کودک آزاری را در جامعه به دنبال دارد و این نشان می‌دهد که وضعیت مواد مخدر در جامعه بسیار تکان دهنده است.

دبیرکل ستاد بیان داشت: سالانه ۵۰۰ تن مواد مخدر در دنیا کشف می‌شود و از ابتدای سال‌جاری بیش از ۳۰۰ آشپزخانه تولید مواد مخدر در کشور کشف شده و همچنین طی این مدت ۱۶ هزار معتاد جمع‌آوری شده‌اند که بخشی از این تعداد پس از مراحل غربالگری و بررسی شرایط نگهداری در مراکز نگهداری درمان و کاهش آسیب به این مراکز منتقل شده‌اند.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: اکنون رویکرد اصلی ستاد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر و استفاده از ظرفیت‌های مردمی است و ما معتقدیم که در حوزه‌های پیشگیری، درمان و صیانت از بهبودیافتگان باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: در این راستا نشست‌های مختلفی با گروههای مختلف همچون سازمانهای مردم‌نهاد، روحانیون، جامعه مداحان و بسیج در حال برگزاری است و انتظار این است که این گروه‌ها دست جامعه را در امر مبارزه بگیرند تا انشالله در مسئله مقابله با این پدیده شوم، شاهد ورود هجم وسیعی از مردم به صحنه مبارزه باشیم.

رحمانی‌فضلی افزود: مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد باید به‌عنوان یک مسئله مهم و آسیب اجتماعی مورد توجه همگان قرار گیرد و رویکردی اجتماع‌محور پیدا کند و همچنین مردم خودشان وارد صحنه مقابله با این پدیده شوم شوند.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه در مبارزه با مواد مخدر نیاز به اراده جمعی است، ادامه داد: این جلسه به منظور استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در امر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر برگزار شده تا بتوانیم از نقطه نظرات اهالی رسانه در این راستا بهره ببریم.

وی با بیان اینکه گرایش بسیاری از افراد معتاد به سمت اعتیاد به دلیل ناآگاهی بوده است، گفت: رسانه‌ها با انتشار خبر، گزارش، گفت‌و‌گو، عکس و… می‌توانند کمک کنند و جریان‌سازی قوی را در خصوص اجتماعی کردن امر مبارزه ایجاد کنند و موجب آگاهی افراد و خانواده و صیانت جامعه در برابر این بلیه شوم شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز