خبرگزاری کار ایران

یک آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با ایلنا:

شیوع اسید پاشی ریشه در مشکلات اقتصادی و روانی جامعه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۵۰۵

غیر از ایران، پاکستان، عراق و بنگلادش نیز با معضل اسید پاشی روبرو هستند / ریشه این آسیب را در مشکلات روانی، معضلات اقتصادی و وجود الگوهای نامناسب، بیکاری و همین طور خلاء قانونی می‌توان جستجو کرد.

ایلنا: یک آسیب‌شناسی اجتماعی معتقد است ریشه‌های پدیده اسید پاشی را باید در مسائل اقتصادی و مشکلات روانی افراد جستجو کرد.

مصطفی فروتن(آسیب‌شناسی اجتماعی) در گفتگو با ایلنا؛ در پاسخ به این سوال که اسید پاشی فقط در ایران رخ می‌دهد، گفت: خیر در پاکستان، عراق و همین طور بنگلادش شاهد این آسیب اجتماعی بوده‌ایم. البته قبح آن در کشورهای مختلف متفاوت است.

وی افزود: قربانیان این معضل اجتماعی بیشتر خانم‌ها هستند و یکی از شاخص‌ترین دلایل این مساله، واکنش‌های عاطفی و هیجانی خود متخاصم است که ریشه این آسیب را معمولاً در مسائلی از قبیل مشکلات روانی، معضلات اقتصادی و وجود الگوهای نامناسب، بیکاری و همین طور خلاء قانونی می‌توان جستجو کرد.

پیامدهای اسیدپاشی

فروتن در مورد پیامدهای اسیدپاشی گفت: ‌‌ همان طور که می‌دانید قربانی اسید پاشی جان خود را از دست نمی‌دهند بلکه دچار تخریب شکل ظاهری می‌شوند که این مساله به اعتماد به نفس، روان و رویکرد روان‌شناختی فرد ‌آسیب می‌زند و در بسیاری از موارد منجر به خودکشی می‌شود.

وظایف جامعه در برابر قربانیان

مدیرعامل انجمن قربانیان سوختگی، در ادامه گفت: نگاه افراد جامعه به قربانیان اسید پاشی معمولا نگاهی ناشی از حس وحشت چندش و یا‌ ترحم است که برای قربانیان بسیار محسوس خواهد بود وظیفه انسانی هر آدمی آن است که با حسن نیت با این افراد برخورد کند، از آن‌ها کناره گیری نکند و سعی کند به جای ترحم، با آن‌ها دوستی کند.

وی افزود: قربانیان اسید پاشی معمولا وضع اقتصادی متوسطی دارند که جوابگوی هزینه‌های سنگین درمان این مسئله نیست بنابراین دولت نیز موظف است حمایت‌ها مالی کافی از این افراد داشته باشد.

پیشگیری

فروتن در مورد راه کارهای موجود برای پیشگیری از این معضل اجتماعی اظهار داشت: راهکارهای موجود در این زمینه را باید به دو بخش فردی و اجتماعی تقسیم بندی کرد. در مورد راهکارهای فردی باید به این مسئله اشاره کرد که ۷۰% اسید پاشی‌ها نتیجهٔ یک رابطهٔ رفت برگشت عاطفی است. افراد باید از معاشرت‌های بی‌شناسنامه امتناع کنند. بیشتر قربانیان از میان افراد بسیار جوان یعنی ۱۵ تا ۲۵ سال هستندکه مهارت‌ها فردی بالایی ندارند.

وی افزود: همچنین افراد باید مراقب رفتار و حرکات خود باشند و خود را در معرض خطر قرار ندهند و این مساله نیز بسیار مهم است که افراد مبتلا به بیماری‌های روانی هرگز به خودی خود درمان نمی‌شود و نباید در برخورد با این افراد سهل انگار بود.

فروتن ادامه داد: دوستی بین والدین و فرزندان نیز می‌تواند در این مساله بسیار مهم باشد گاهی به دلیل رفتارهای قهری والدین، فرزندان اتفاقاتی را که ممکن است برای همه پیش آید از آن‌ها پنهان می‌کنند که این مساله می‌تواند آسیب‌زا شود.

وی در ادامه گفت: اما در مورد راهکارهای اجتماعی؛ دو رویکرد را می‌توان درنظر گرفت. راهکارهای کوتاه مدت که برای توقف سریع این مساله می‌تواند کار ساز باشد و راهکارهای بلند مدت.

به گفته این آسیب‌شناس اجتماعی؛ یکی از راههای کوتاه مدت تشدید و تسریع مجازات است و در مورد راهکارهای بلند مدت می‌توان به مسائلی همچون فرهنگ‌سازی در رسانه‌ها اشاره کرد. همچنین برنامه‌های آموزشی در مدارس، دانشگاه‌ها و حتی محل کار افراد می‌تواند موثر باشد.

فروتن خاطرنشان کرد: افزایش رفاه اجتماعی، کاهش فقر فرهنگی که در گرو و بهبود وضع اقتصادی است و کاهش بیکاری می‌تواند در زمینه پیشگیری از اسید پاشی بسیار مفید باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز