خبرگزاری کار ایران

رئیس کنگره دانش اعتیاد در گفت‌وگو با ایلنا:

اعتیاد با اجبار درمان نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۱۵۲

در کمپ‌های ترک اعتیاد اجباری معمولا درمان به روش علمی انجام نمی‌شود بنابراین در اکثر موارد بازتوانی صورت نمی‌گیرد و فرد بعد از اینکه از کمپ خارج می‌شود دوباره اعتیادش را از سر می‌گیرد.

ایلنا: رئیس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس کنگره دانش اعتیاد بر این اعتقاد است که در کمپ‌های ترک اعتیاد اجباری معمولا درمان به روش علمی انجام نمی‌شود بنابراین در اکثر موارد بازتوانی صورت نمی‌گیرد و فرد بعد از اینکه از کمپ خارج می‌شود دوباره اعتیادش را از سر می‌گیرد. او می‌گوید که چون در این کمپ‌ها بازتوانی انجام نمی‌شود، فقط هزینه و سرمایه به هدر می‌رود و پیشنهاد می‌دهد که عملکرد این کمپ‌ها بهبود پیدا کند.

محمد تقی جغتایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه هیچ رفتار اجتماعی با اجبار ترک نمی‌شود، گفت: در گذشته معتاد را مجرم می‌دانستند به طوری که اگر معتادی برای درمان و قطع مصرف هم به مرکزی مراجعه می‌کرد او را دستگیر می‌کردند تا اینکه برای حل این مشکل قانونی در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد و براساس آن قرار شد معتادانی که خودشان برای ترک اقدا می‌کنند مورد تعقیب قرار نگیرند.

او ادامه داد: با این اقدام تعریف معتاد در جامعه تغییر کرد و معتاد بیمار شناخته شد نه مجرم. معتاد کسی تعریف شد که نیاز به درمان دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس کنگره دانش اعتیاد با بیان اینکه این گفته به معنای آن نیست که مجرم نباید تنبیه شود، گفت: اعتیاد و رفتار با فرد بیمار مانند چاقوی دو لبه است چون از طرفی کسی که گرفتار اعتیاد می‌شود بیمار است چون این بیماری در ساختار روان‌شناختی و بیولوژیک فرد تاثیر می‌گذارد و از طرف دیگر نباید با این افراد طوری برخورد شود که افراد احساس کنند که می‌توانند به راحتی به سمت مواد مخدر بروند و قوانین بازدارنده نیست.

او توضیح می‌هد که پیشگیری از ابتلا به مواد مخدر بهترین راه حل برای معضل اعتیاد در کشور است.

جغتای درباره کمپ‌های ترک اعتیاد اجباری هم با بیان اینکه هیچ رفتار اجتماعی با اجبار ترک نمی‌شود، گفت: در کمپ‌های ترک اعتیاد اجباری معمولا درمان به روش علمی انجام نمی‌شود بنابراین در اکثر موارد بازتوانی صورت نمی‌گیرد و فرد بعد از اینکه از کمپ خارج می‌شود دوباره اعتیادش را از سر می‌گیرد.

او ادامه داد: بنابراین چون در این کمپ‌ها بازتوانی انجام نمی‌شود، فقط هزینه و سرمایه به هدر می‌رود و پیشنهاد ما این است که عملکرد این کمپ‌ها بهبود پیدا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز