خبرگزاری کار ایران

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی:

اعتقادات مذهبی یکی از عوامل پیشگیری کننده اعتیاد است

کد خبر : ۱۰۴۴۱۲

پرستاران در مراقبت‌های خود از بیماران باید به مراقبت‌های معنوی هم علاوه بر درمان‌های جسمی، روانی و اجتماعی توجه کنند و این مراقبت‌ها را برای همه بیماران و همچنین معتادان ارائه کنند.

ایلنا: عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: اعتقادات مذهبی یکی از عوامل پیشگیری کننده اعتیاد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " مسعود فلاحی " ضمن ارایه مقاله خود تحت عنوان " معنویت درمانی و اعتیاد " در هفتمین همایش " دانش اعتیاد " افزود: نتایج تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که افراد مذهبی کمتر درگیر اعتیاد می‌شوند و در واقع فرد اگر دچار خلاء شود، نقش معنویت بسیار تعیین کننده خواهد بود.

فلاحی گفت: معنویت بخشی از انسانیت انسان است. وقتى درباره معنویت بحثمى‌کنیم، از معنا حرف مى‌زنیم. در حکمت و در ادیان، خداوند اصل معناست. حقیقت معناست. اصلاً خود معناست.

او افزود: شهید استاد مطهری(۱۳۷۲) معنویت را نوعی احساس و گرایش ذاتی انسان به امور غیرعادی مانند علم و دانایی، جمال و زیبایی، تقدیس و پرستش می‌داند که وجه تمایز انسان و موجودات دیگر است.

او ادامه داد: معنویت شامل ارتباط فرد با خود، با دیگران، با خدا و با طبیعت است.

فلاحی اظهارداشت: هر فرد در زندگی دارای معنا و فلسفه‌ای است که به زندگی‌اش هدف می‌دهد، افرادی که با معنویت ارتباط ندارند وقتی دچار مشکلات زندگی می‌شوند، دچار خلاء شده و به روش‌های غیرمعقولی مانند اعتیاد و خودکشی پناه می‌برند درصورتی که در اینجا معنویت و اعتقاد به خدا و نیرویی برتر می‌تواند فرد را امیدوار به زندگی کرده و به او در سختی‌ها و مشکلات کمک کند.

او؛ نیازهای معنوی را شامل نیاز به معنا و هدف در زندگی، نیاز به دریافت عشق و دادن عشق، نیاز به امیدواری و خلاقیت، نیاز به بخشش، روابط صادقانه با خود، دیگران و خدا یا یک معبود یا فلسفه‌ای هادی، دانست.

او؛ مدل‌های مختلف معنوی در حوزه اعتیاد مانند مدل اخلاقی، بیماری، معنوی یا بصیرت و رفتاری - شناختی یا جبران را تشریح کرد. مدل اخلاقی، در این مدل فرد هم مسوول ایجاد و هم مسوول حل مشکلاتش قلمداد می‌شود. مدل بیماری یا پزشکی، براساس این مدل، فرد نه مسوول ایجاد و نه مسوول تغییر رفتار در نظر گرفته می‌شود. مدل معنوی یا بصیرت، در این مدل فرد مسوول ایجاد رفتار مشکل خود شناخته می‌شود اما برای تغییر بر یک " قدرت برتر " با باورهای معنوی برای تغییر تاکید می‌شود. مدل رفتاری - شناختی یا جبرانی، در این مدل فرد مسوول ایجاد مشکل تلقی نمی‌شود اما مسوولیت تغییر رفتار و حل مشکل را برعهده دارد.

فلاحی همچنین با اشاره به مدل دوازده گانه معنوی نیز گفت: این مدل با ۱۲ گام کاملا معنوی، نشان دهنده نقش معنویت در موضوع اعتیاد است بطوری که تمامی این ۱۲ گام تکیه بر قدرت برتر(خداشناسی و ایمان به او) دارد و این قدرت برتر است که در پیشگیری و درمان اعتیاد نقش اساسی دارد.

او تاکید کرد: پرستاران در مراقبتهای خود از بیماران باید به مراقبتهای معنوی هم علاوه بر مراقبتهای جسمی، روانی و اجتماعی توجه کنند و این مراقبتها را برای همه بیماران و همچنین معتادان ارائه کنند و در برنامه‌های خود قرار دهند.

او در پایان سخنانش به عنوان معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز گفت: با توجه به نیازهای جامعه و درخواست‌های مراکز روانپزشکی و اعتیاد، دوره های کوتاه مدت پرستاری اعتیاد و دوره کارشناسی ارشد پرستاری اعتیاد در دست اقدام است و بزودی برنامه‌های آن مورد تصویب قرارخواهد گرفت و برای اجرایی شدن به دانشگاه‌های علوم پزشکی داوطلب اجرای این دوره‌ها، ابلاغ خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز