خبرگزاری کار ایران

یک محقق و عضو مرکز ملی مطالعات اعتیاد:

اعتیاد به " مت آمفتامین " آسیب گسترده روی مغز می‌گذارد

کد خبر : ۱۰۴۴۰۰

عملکردهایی که به نواحی پیشانی مربوط می‌شود یعنی تنظیم و مدیریت فعالانه هیجانات، مقاومت دربرابر خواسته‌ها، تصمیم گیری‌های فعالانه، انتخاب بین گزینه‌ها و تمرکز و حفظ فعالیت‌های هدفمند، در افراد معتاد کمتر از بقیه افراد است.

ایلنا: محقق و عضو مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: اعتیاد به " مت آمفتامین " ترکیبی از وابستگی و تخریب را به دنبال دارد و آسیب گسترده روی مغز می‌گذارد.

" حامد اختیاری " با بیان این مطلب که نتیجه تحقیق او تحت عنوان " توانبخشی شناختی برای تخلیه نفس در میان معتادان به مواد مخدر " است، گفت: قشر مخ در افراد معتاد به مت آمفتامین، کمتر است.

او اظهار داشت: از روی MRI مغز این افراد و افراد سالم و مقایسه آنها با یکدیگر، به تفاوت‌هایی در دو نیم کره راست و چپ آنان رسیدیم که بیشتر این تفاوت در نواحی پیشانی مغز است.

این محقق نتیجه گرفت: قشر مخ در افراد معتاد کمتر شده و در نتیجه کارکرد این ناحیه از مغز آسیب دیده است.

او با طرح این سئوال که چه عملکردهایی مربوط به این نواحی می‌شود، گفت: عملکردهایی که به نواحی پیشانی مربوط می‌شود عبارتند از، تنظیم و مدیریت فعالانه هیجانات، مقاومت در برابر خواسته‌ها، تصمیم گیری‌های فعالانه و انتخاب بین گزینه‌ها و همچنین تمرکز توجه و حفظ و استمرار فعالیت‌های هدفمند.

وی افزود: افراد معتاد برای جبران آسیب‌های وارد شده به این بخش از مغزو اختلال در عملکرد آن و یا به اصطلاح، مدیریت تهی‌شدگی، می‌بایست با آموزش، کسب مهارت‌ها، ورزش‌های منظم، نگاه کردن به خود در آیینه و…، منبع خودفعال مغز را افزایش دهند تا در مواقع لزوم از آن استفاده کنند و از سویی از کاهش این منبع یا خزانه جلوگیری کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز