خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

واکسن دو ظرفیتی خوراکی فلج اطفال جایگزین واکسن سه ظرفیتی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۵۵۸۳۲

کارشناس مسئول واحد بیماری‌های مرکز بهداشت شهرستان بوکان گفت: با توجه به دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی، واکسن دو ظرفیتی خوراکی فلج اطفال جایگزین واکسن سه ظرفیتی می شود.

محمدصالح زارعی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: از 17 آوریل تا اول مه 2016 برای برداشتن گام نهایی ریشه کنی فلج اطفال در اقدامی هماهنگ و همزمان در سطح جهان  واکسن خوراکی سه ظرفیتی فلج اطفال به واکسن دو ظرفیتی (حاوی سروتیپ 3و1 ) تبدیل می شود.

زارعی در توجیه دلایل این تغییرات اظهار داشت: در حال حاضر واکسن سه ظرفیتی حاوی سه گونه (سروتایپ) آنتی ژن 1 و 2 و 3 است و با توجه به این که موارد ناشی از فلج سروتایپ نوع 2 ویروس وحشی پولیو از سال 1999 تاکنون در هیچ جای جهان دیده نشده به زودی واکسن دو ظرفیتی حاوی سروتایپ 1و 3 جایگزین واکسن قبلی خواهد شد.

 کارشناس مسئول واحد بیماری‌های مرکز بهداشت شهرستان بوکان افزود: در کشور جمهوری اسلامی 4 اردیبهشت برای اقدام ملی برای این تغییرات تعیین شده است و در تا تاریخ مذکور کلیه واکسن‌های سه طرفیتی جمع آوری و واکسن خوراکی دو ظرفیتی جایگزین برنامه واکسیناسیون کودکان می شود.

یاد آوری می شود که پولیومیلیت Poliomyelitis یا فلج اطفال نوعی بیماری ویروسی است که در آن ویروس مولد بیماری موجب آسیب تعدادی از سلول های نخاع شده و بدنبال آن تعدادی از عضلات اندام های بیمار فلج می شوند. این بیماری با انجام واکسیناسیون تا حد زیادی در بسیاری از نقاط دنیا ریشه کن شده است ولی در بعضی کشورها مانند پاکستان و افغانستان همچنان وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز