خبرگزاری کار ایران

کارشناس مسئول بیماریهای مرکز بهداشت خبر داد

شناسایی 234 نوزاد مبتلا به کم‌کاری تیروئید در بوکان

کارشناس مسئول بیماری‌های مرکز بهداشت بوکان گفت: از ابتدای اجرای برنامه غربالگری کم‌کاری مادرزادی تیروئید در این شهرستان تاکنون 234 بیمار شناسایی و اقدامات درمانی برای آنها انجام شده است.

محمد صالح زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: طرح غربالگری کم‌کاری مادرزادی تیروئید در شهرستان بوکان از آذر ماه سال 1385 آغاز شده و تا پایان آذر 1394 در شهرستان بوکان از میان 36 هزار و 667 نوزاد متولد شده، 234 بیمار شناسایی و اقدامات درمانی برای آنها انجام شده است.

وی افزود: از این تعداد بیمار شناسایی شده 42 نفر پس از 3 سال درمان و مراقبت بهبودی کامل یافته و 192 نفر هنوز تحت درمان و مراقبت هستند.  

زارعی اضافه کرد: در جریان 9 ماهه سال‌جاری تعداد 3731 نوزاد متولد شده(1784 پسر و 1947 دختر) که از همه آنان نمونه‌گیری از نظر کم‌کاری مادرزادی تیروئید انجام شده که 2.7 درصد از آنها نیاز مجدد به تهیه نمونه داشته‌اند تا فرایند تأیید بیماری‌های آنها طی شود و تا کنون 50 بیمار شناسایی شده است.

کارشناس مسئول بیماری‌های مرکز بهداشت بوکان ادامه داد: زمان طلایی تهیه نمونه 5-3 روز اول زندگیست که در شهرستان بوکان 97.5 درصد در این زمان نمونه تهیه شده است.

زارعی در مورد فرایند اجرای این طرح گفت: در این طرح در بدو تولد، از پاشنه پای نوزاد نمونه خونی تهیه و به آزمایشگاه استانی ارسال می‌شود تا پس از انجام آزمایش نتیجه جهت اقدامات بعدی به این مرکز ارسال می‌شود.  

شایان ذکر است که برنامه CH(کم کاری مادرزادی تیروئید نوزادان) به منظور کشف نوزادانی که به طور مادرزادی غده تیروئید آنها عملکرد خوبی در ترشح هورمون‌های اساسی ندارد، انجام می‌شود. این هورمون‌ها برای رشد، نمو و تکامل ذهنی نوزادان و دوران کودکی و آینده آنها مفید است و هرگونه کمبود و یا اختلال در تولید ترشح این هورمون‌ها موجب اختلال در رشد و عقب ماندگی ذهنی دائمی در آنها می‌شود.

کد خبر : ۳۵۲۲۱۱