خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی:

هیچ واحد تولیدی در استان نباید به خاطر نبود مواد اولیه تعطیل شود

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه هیچ واحد تولیدی در استان نباید به خاطر نبود مواد اولیه تعطیل شود، تشکیل شرکت تامین اقلام مورد نیاز صنایع استان توسط تولیدکنندگان بخش خصوصی استان را خواستار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، اسماعیل جبارزاده در بیست و چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی، با اشاره به مشکلات صنایع غذایی استان در تامین شکر مورد نیاز، گفت: عدم ثبات در بازار شکر از ماه‌ها قبل پیش‌بینی می‌شد، لذا همان‌طور که بارها تاکید کرده‌ایم لازم است یک شرکت تامین و تجهیز اقلام مورد نیاز صنایع استان تشکیل شود.

وی با بیان اینکه تشکیل این شرکت در سند تدبیر توسعه استان هم پیش‌بینی شده، افزود: تاسیس این شرکت بر عهده خود تولیدکنندگان است و بخش خصوصی استان توان این را دارد که با تشکیل یک شرکت قوی، بدون نیاز به دیگران مواد اولیه صنایع را تامین کند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین ممنوعیت واردات شکر تصفیه‌شده در راستای حمایت از تولید داخلی را سیاست درستی دانست و گفت: کارخانه‌های تولید قند و شکر در آذربایجان شرقی و استان‌های همجوار ظرفیت تولید شکر مورد نیاز صنایع استان را دارند و لازم است شرکت تامین مواد اولیه صنایع، با واردات شکر خام ظرفیت خالی این کارخانه‌ها را پر کند.

وی با اشاره به این که شرکت بازرگانی دولتی تا پایان شهریور شکر مورد نیاز صنایع را توزیع خواهد کرد، افزود: البته این شرکت تعهد کرده است که نیازهای ضروری صنایع را تا آن زمان تامین کند.

جبارزاده با تاکید بر این که هیچ واحد تولیدی در استان نباید به خاطر نبود مواد اولیه تعطیل شود، افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان موظف است این موضوع را بررسی کرده و اگر واحدی به این علت تعطیل شده سریعا مشکل آن را حل کند.

وی همچنین تشکیل یک شرکت تخصصی برای صادرات محصولات کشاورزی را ضروری دانست و گفت: با توجه به این که بهره‌برداران بخش کشاورزی ما توان صادرات محصولات خود را ندارند، لذا وجود یک شرکت قوی برای ارسال محصولات این بخش به بازارهای مصرف با اولویت کشورهای همسایه ضروری است.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از این جلسه در خصوص مشکلات صنعت فرش استان، به تشکیل ستاد حمایت از صنعت فرش با حضور مسئولان اجرایی و نمایندگان تشکل‌های فرش اشاره کرد و گفت: این ستاد بر اساس مصوبه شورای گفت‌وگو و به منظور سیاست‌گذاری و حمایت از صنعت فرش تشکیل شده و مسایل و مشکلات این صنعت باید در این ستاد بررسی شود.

وی با بیان این که ستاد حمایت از صنعت فرش استان یک ستاد فعال و دایمی است، افزود: انتظار داریم تشکل‌های صنعت فرش در قالب این ستاد هم‌افزایی داشته باشد و در صورت نیاز مسایل و مشکلات را پس از کارشناسی به شورای گفت‌وگو ارجاع دهند تا تصمیمات لازم گرفته شود.

جبارزاده با بیان این که در گذشته بیش از 20 هزار نفر به ناحق تحت پوشش بیمه قالی‌بافی قرار گرفته بودند، افزود: بیمه این افراد، ظلم و اجحاف در حق قالی‌بافان واقعی بود که تامین اجتماعی برای احقاق حق آنها طرح پایش بیمه قالی‌بافان و حذف موارد ناحق را اجرا کرد.

وی با بیان این که ممکن است در اجرای این طرح درصد اندکی هم خطا شده باشد، افزود: یکی از خواسته‌های ما از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که به همان تعداد حذف شده، از قالی‌بافان واقعی جایگزین شود و این موضوع را به عنوان مصوبه امروز جلسه شورای گفت‌وگو پیگیری خواهیم کرد.

جبارزاده همچنین تاکید کرد: شرکت‌ها و تعاونی‌های قالی‌بافی در اولویت دریافت تسهیلات رفع موانع تولید هستند.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش پایانی این نشست با اشاره به بهبود رتبه استان در فضای کسب و کار از رتبه 21 در سال 92 به رتبه 15 در سال 94، از تلاش‌های دستگاه قضایی و اجرایی استان در این زمینه قدردانی کرد و گفت: بهبود فضای کسب و کار یکی از سیاست‌های مستمر استان است و ان‌شاءالله در سفر وزیر اقتصاد به استان که اواخر این هفته انجام می‌شود این موضوع در اولویت نشست‌های کاری خواهد بود.

وی، استقرار سیستم پنجره واحد در دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها را یکی از عوامل بهبود فضای کسب و کار عنوان کرد و گفت: همه دستگاه‌ها و متقاضیان کسب و کار باید به سمت استفاده از این سیستم پیش بروند.

کد خبر : ۴۰۲۷۳۶