خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی مطرح کرد:

عملکرد آذربایجان شرقی در اقتصاد مقاومتی قابل قبول است

استاندار آذربایجان شرقی گفت: با توجه به گزارش‌های ارایه شده، عملکرد اقتصاد مقاومتی استان قابل قبول است ولی تا رسیدن به هدف مورد انتظار فاصله داریم.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، اسماعیل جبارزاده در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به انتخاب آذربایجان شرقی به عنوان یکی از سه استان الگوی اقتصاد مقاومتی و اوج تعامل و همکاری دستگاه‌های مختلف برای تحقق اهداف سال جاری، ادامه داد: دغدغه مردم دغدغه یکایک دستگاه‌های اجرایی است و این امر باید به عینه برای یکایک شهروندان استان ملموس شود و آنها باید حس کنند که مسئولان در جهت ایجاد رفاه، امنیت و آسایش آنان تلاش می‌کنند.

وی اظهار کرد: موفقیت‌هایی که تا امروز به دست آمده، کافی نیست و ضروری است به سمت تعالی و افزایش کیفیت اقدامات در جهت رضایتمندی مردم گام برداریم.

جبارزاده گفت: بر اساس ارزیابی‌هایی که در زمینه اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل آذربایجان شرقی توسط دستگاه متولی آن انجام شده، عملکرد استان قابل تقدیر است.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: وزارت کشور به عنوان متولی اقتصاد مقاومتی عملکرد سه استان پایلوت را به صورت مستمر ارزیابی می‌کند و وزارت صنعت، معدن و تجارت در امر واحدهای کوچک صنعتی و برگشت آنها به گردونه تولید و افزایش ظرفیت تولید و جهاد کشاورزی نیز در بعد بخش کشاورزی و عمران روستایی نقش دارند.

وی اظهار کرد: بر اساس گزارش چهار ماهه استان، عملکرد ستاد مقاومتی آذربایجان شرقی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد تقدیر قرار گرفته است.

جبارزاده خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه که برای سال جاری ترسیم شده واحدهایی که بنا به شرایط دولت گذشته از گردونه تولید خارج شده اند به شرطی که تولید و محصول آن واحد دارای بازار باشد، به چرخه تولید باز خواهند گشت.

وی با اشاره به مهاجرت معکوس صنعتگران گفت: تلاش می‌کنیم صنعتگرانی که به هر دلیلی کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی خود را بسته و به استان‌های دیگر مهاجرت کرده‌اند به استان خود آمده تا مجدد در خدمت تولید و اقتصاد استان باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: هر هفته حداقل دو جلسه کارگروه رفع موانع تولید و ستاد تسهیل در استان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود 100 مورد و در سال جاری نیز 67 مورد مشکل و مانع واحدهای تولیدی و صنعتی استان با کمک مدیران و همکاری دستگاه‌های مختلف برداشته شده است.

جبارزاده اظهار کرد: خوشبختانه صنعت به آن روند مورد انتظار رسیده و در چهار چوب تعیین شده در حال حرکت است و امروز به دنبال فعال کردن بخش معدن هستیم.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی نیز اشراف کامل بر تمام استان داریم، گفت: با اجرای طرح پهنه بندی و سیستم نظارت مستقیم توسط مهندسان کشاورزی از سال 93 تمام مشکلات این بخش اعم از کاشت، داشت و برداشت تحت نظر قرار دارد.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: در ارتباط با فروش محصولات کشاورزی در گذشته مشکلاتی داشتیم که با برنامه ریزی‌های انجام شده و تشکیل ستاد تنظیم بازار، تولید کنندگان دیگر دغدغه فروش محصولات ندارند.

وی اظهار کرد: در تدوین سند توسعه استان با توجه به ارزیابی‌های علمی که صورت گرفته است، یکی از دلایل عدم موفقیت تولید کنندگان وجود مشکلات در قیمت تمام شده مواد اولیه و همچنین بازاریابی جهت فروش تولیدات برآورد شده است.

جبارزاده ادامه داد: از این رو یکی از هسته‌های کلیدی سند توسعه استان، ایجاد شرکت‌های تامین و تجهیز و همچنین شرکت‌های توسعه بازار در صنوف مختلف است تا بتوانیم با افزایش و رونق تولیدات، محصولات خود را علاوه بر بازارهای داخلی در بازارهای خارجی نیز به فروش برسانیم.

وی با اشاره به برکات برجام اظهار کرد: ارسال سه محموله بزرگ فرش دستباف از آذربایجان به کشورهای خارجی از آثار مهم برجام است.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: تولید کنندگان ما قبل از برجام دچار مشکل بودند و با به فرجام رسیدن برجام شاهد رونق تولید و صادرات در استان هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه باید از فضای بعد از برجام جهت ورود به بازارهای خارجی استفاده کنیم، گفت: جهت معرفی کارهای تولیدی استان در کشورهای خارجی باید از افراد توانمند و دارای تخصص بهره‌مند شویم.

کد خبر : ۳۹۸۶۷۹