خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان صنعت و معدن آذربایجان‌شرقی خبر داد:

تشکیل میزهای صادرات در آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی از تشکیل میزهای صادرات به روسیه، عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان و آفریقا در آذربایجان‌شرقی خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی، حسین نجاتی در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان اظهار داشت: اتاق بازرگانی تبریز به عنوان پارلمان بخش خصوصی، هدایت این میزها را برعهده خواهد داشت.

وی با تاکید بر برگزاری مستمر جلسه‌های این کارگروه گفت: خروجی سال گذشته میزهای مختلف صادرات، شرکت مادر «هلدینگ» صادراتی در این استان است.

نجاتی اعلام کرد: اولین هلدینگ صادراتی روسیه فعالیت خود را در تاتارستان و روسیه آغاز کرده است و افزایش صادرات غیرنفتی این استان تا سه میلیارد دلار را دنبال می‌کند.

وی صادرات غیرنفتی این استان در سال گذشته را 2 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این در حالی است به دلیل تحریم‌ها، فرش دستبافت آذربایجان‌شرقی و کنسانتره مس با تولید سالانه 270 هزار تن به عنوان مزیت‌های صادراتی این استان، با مشکل صادرات مواجه بود.

نجاتی اشتغال جدید در سایه افزایش صادرات غیرنفتی را یادآور شد و افزود: بازار روسیه می‌تواند در افزایش حجم صادرات غیرنفتی استان تاثیرگذار باشد.

غلامعلی راستی، معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه گفت: صادرات غیرنفتی این استان به کشور روسیه از هفت میلیون دلار در سال 93 شمسی به 11 میلیون دلار در سال گذشته رسید و روند رو به رشد این صادرات قابل توجه است.

وی افزود: ریاست میزهای صادراتی بر عهده استاندار و دبیری آن برعهده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است اما رئیس این سازمان می‌تواند دبیری میز را به بخش خصوصی واگذار کند.

مدیرکل راه‌آهن آذربایجان‌شرقی هم با بیان اینکه تثبیت حق دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی و اعمال تخفیف های مختلف از سیاست‌های راه آهن جمهوری اسلامی است، گفت: حمل و نقل بار از مرزهای میرجاوه، سرخس، اینچه‌برون و امیرآباد به سمت سهلان، جلفا و مرز رازی از 50 درصد تخفیف برخوردار است اما تجار به ندرت از این امتیازها با خبر هستند.

میرحسن موسوی به تخفیف‌های مختلف راه‌آهن جمهوری اسلامی در بخش حمل و نقل داخلی نیز اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاران حمل و نقل ریلی نیز از حمایت‌های ویژه‌ای برخوردار هستند.

وی افزود: هنوز شرکت حمل و نقل ریلی بومی در این استان به ثبت نرسیده است و حمل و نقل بار ریلی این استان از سوی شرکت‌های سایر استان‌ها انجام می‌شود.

موسوی به بسته حمایتی راه‌آهن در حوزه صنعت اشاره کرد و افزود: راه‌آهن 50 درصد از هزینه احداث خط فرعی از سوی شرکت‌های تولیدی را در بخش روسازی تامین می‌کند.

کد خبر : ۳۷۴۰۵۱