خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی:

تحکیم روابط با جمهوری آذربایجان سیاست جدی دولت است

استاندار آذربایجان شرقی گفت: تحکیم روابط با کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان سیاست جدی دولت جمهوری اسلامی ایران است و ما در این خصوص نهایت تلاش خود را خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، "اسماعیل جبارزاده” شامگاه دوشنبه در دیدار با هیات فرهنگی جمهوری آذربایجان، با اشاره به دیدارهای متعدد روسای جمهور ایران و آذربایجان در سه سال گذشته، اظهار کرد: روابط ایران با هیچ کشوری در این سطح نبوده و سران دو کشور عزم جدی دارند که روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها گسترش یابد.

وی افزود: وضع موجود در روابط ایران و آذربایجان قانع‌کننده نیست و دکتر روحانی رئیس جمهوری ما را نسبت به تعمیق این روابط موظف کرده است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به پیوندهای عمیق فرهنگی، دینی و تاریخی میان تبریز و جمهوری آذربایجان، خاطرنشان کرد: ما مشترکات فراوانی با برادران آذربایجانی خود داریم و در تمام حوزه‌ها به ویژه در زمینه‌های فرهنگی برای گسترش روابط آماده‌ایم.

وی با اشاره به وجود آثار تاریخی و مذهبی متعدد در باکو و سایر شهرهای جمهوری آذربایجان، بیان داشت: دولت آذربایجان در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای بازسازی و ایجاد امکانات مناسب برای زائران این مراکز انجام داده است که من به عنوان یک مسلمان از این اقدامات تشکر می‌کنم.

جبارزاده همچنین بر اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی میان تبریز و جمهوری آذربایجان تاکید کرد و با استقبال از برگزاری هفته‌های فرهنگی شهرهای مختلف آذربایجان در تبریز گفت: هرچه بتوانیم روابط فرهنگی را افزایش دهیم به طور قطع در توسعه روابط در سایر زمینه‌ها نیز موثر خواهد بود.

وی با تاکید بر تسهیل رفت و آمد اتباع ایرانی و آذربایجانی و تاثیر آن در توسعه روابط دو کشور، گفت: در صورت تسهیل رفت و آمدها و کاهش هزینه‌های سفر، شاهد توسعه روزافزون روابط خواهیم بود.

جبارزاده همچنین به تلاش‌های برقراری مجدد پرواز مستقیم میان تبریز و باکو و لغو ویزا برای اتباع ایرانی اشاره کرد و تحقق آنها را در گسترش روابط دو ملت موثر دانست.

رئیس کمیته امور دینی و تشکل‌های مذهبی جمهوری آذربایجان هم در این دیدار ایران و جمهوری آذربایجان را دو کشور دوست با پیوندهای دیرینه تاریخی بیان کرد و گفت: تاریخ و فرهنگ مشترک میان دو کشور زمینه‌های فراوانی برای همکاری‌های دوجانبه ایجاد کرده است.

«مبارز قربانلی» افزود: ایران از کشورهای قدرتمند منطقه است که پس از رفع تحریم‌ها به سرعت در حال توسعه و پیشرفت است.

وی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018، گفت: تبریز در سال‌های اخیر تفاوت‌های زیادی کرده که مایه خرسندی است.

قربانلی همچنین با اشاره به برپایی نمایشگاه عکس مساجد و اماکن مذهبی جمهوری آذربایجان در تبریز، تاکید کرد: سال 2016 در آذربایجان به عنوان سال چندفرهنگی نامیده شده و ما به دنبال معرفی آثار تاریخی، فرهنگی و مذهبی خود به مردم دنیا هستیم.

«رافایل حسین‌اف» رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ملی جمهوری آذربایجان هم در این دیدار به پیوندهای عمیق و تاریخی میان تبریز و باکو اشاره کرد و گفت: این پیوندها ما را مکلف به تحکیم روابط در زمان کنونی می‌کند.

کد خبر : ۳۷۳۹۸۰