خبرگزاری کار ایران

نتایج یک پژوهش در دانشگاه تبریز نشان می دهد:

شیوع اضطراب، افسردگی و رفتارهای پرخاشگرانه در بین دانش آموزان متوسطه تبریزی

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۰۵۵

یافته‌های این مطالعه با توجه به جنسیت دانش آموزان، مبین آن است که اضطراب و افسردگی، شکایات جسمانی، مشکلات توجّه و تفکر رفتار پرخاشگرانه به طور معنی‌داری در دختران شایع‌تر از پسران است.

در قالب یک طرح پژوهشی در دانشگاه تبریز، میزان شیوع اختلال‌های رفتاری و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه این شهر مورد بررسی قرار گرفت.

میرمحمود میرنسب، مجری این طرح به خبرنگار ایلنا گفت: یافته کلی پژوهش حاکی از آن است که از میان انواع اختلال‌های رفتاری و عاطفی در دانش آموزان، اضطراب و افسردگی و رفتارهای پرخاشگرانه شیوع بیشتری داشته‌اند.

وی افزود: یافته‌های مطالعه با توجه به جنسیت دانش آموزان، مبین آن است که اضطراب و افسردگی، شکایات جسمانی، مشکلات توجّه و تفکر رفتار پرخاشگرانه به طور معنی داری در دختران شایع‌تر از پسران است.

دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: افزون بر آن، یافته‌ها نشان می‌دهند که از میان انواع اختلالات مورد بررسی، رفتار پرخاشگرانه در پایه‌های تحصیلی مختلف متفاوت است و در سایر اختلالات، تفاوت معنی داری بر حسب پایه‌های تحصیلی ملاحظه نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به رابطه انواع اختلالات رفتاری عاطفی با پیشرفت تحصیلی، نیز افزود: یافته‌های مطالعه حاضر بیانگر آنند که دانش آموزان واجد اختلالات رفتاری و عاطفی، پیشرفت تحصیلی کمتری نشان می‌دهند و بر عکس، دانش آموزانی که این اختلالات را تجربه نمی‌کنند، معدل بالاتری دارند و از پیشرفت تحصیلی مطلوبی برخوردارند. امّا، جهت این رابطه هنوز مجهول است، به عبارت بهتر، بر حسب اطلاعات کنونی هنوز نمی‌دانیم که آیا پیشرفت تحصیلی پایین موجب بروز اختلالات رفتاری می‌شود یا بر عکس وجود یک اختلال رفتاری زمینه را برای ضعف پیشرفت و افت تحصیلی مهیا می‌سازد.

دبیر سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: با عنایت به اینکه مطالعه حاضر در یک مقطع زمانی مشخص و گروه نمونه خاص تحقق یافته است، قابلیت تعمیم پذیری به تمام افراد جامعه را ندارد؛ بنابراین، لازم است پژوهش‌های بیشتری در این زمینه انجام گیرد.

وی یادآور شد: با توجه با ارتباط منفی اختلال‌های رفتاری - عاطفی با پیشرفت تحصیلی، لازم است مداخله‌های روان‌شناختی کارآمد، اثربخش و منسجم برای درمان انواع اختلالات در مدارس صورت گیرد تا بتوان در پرتو انجام آن تا حدودی به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کمک کرد و در این زمینه، پیشنهاد می‌شود مسئولان و متولیان امور اجرایی مدارس در سطح سازماندهی و برنامه ریزی کلان و روان‌شناسان تربیتی و بالینی در سطح اجرای مداخلات موثر، کاهش میزان اختلالات رفتاری و عاطفی را وجهه همت خود قرار دهند.

بر اساس این گزارش، این طرح پژوهشی با همکاری دکتر اسکندر فتحی آذر، دکتر جلیل باباپور و محمّد جواد ضرّابی یام انجام شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز