خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی:

سهم اعتبارات عمرانی آذربایجان شرقی در بودجه کاهش یافته است

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۷۲۴

ترمیم سهم اعتباری استان در لایحه بودجه سال آینده مورد انتظار است.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: سهم اعتبارات عمرانی استان از اعتبارات عمرانی کشور از ۴.۰۶ درصد در سال ۸۶ به ۳.۹۴ درصد در سال ۹۲ رسیده و این سهم در سال جاری ۳.۹۵ درصد است، بنابراین ترمیم سهم اعتباری استان در لایحه بودجه سال آینده مورد انتظار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسماعیل جبارزاده که روز پنج‌شنبه در جلسه شورای اداری استان که با حضور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور برگزار شد، سخن می گفت همچنین، خواستار تفویض اختیار برنامه‌ریزی و توزیع منابع درآمدی و اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان شد و گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته با حذف بخشی از اختیارات شورای برنامه‌ریزی استان، حیطه عملکرد این شورا محدودتر شده و در سال جاری تنها ۵۷ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در اختیار این شورا باقی مانده است.

وی افزود: در سال گذشته ۳۱.۵ درصد از اعتبارات استانی و ۲۹.۶۵ درصد از اعتبارات ملی استانی شده در بخش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پرداخت شد و اعتبارات عمرانی سال جاری حتی با لحاظ کردن تخصیص صد درصد نیز پروژه‌های نیمه‌تمام استان را پوشش نمی‌دهد.

جبارزاده همچنین از تخصیص ۴۰ درصد اعتبارات عمرانی استانی و ۶۵ درصد اعتبارات ملی استانی شده در پنج ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: مقایسه این ارقام با تخصیص‌های سال گذشته نشان می‌دهد که دولت علی‌رغم تنگناها و مشکلات درآمدی، تخصیص اعتبارات عمرانی استان را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده و امیدواریم با تخصیص مابقی اعتبارات در ماه‌های آینده بتوانیم قبل از فصل سرما بخش عمده‌ای پروژه‌های عمرانی استان را سامان‌دهی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در صورت ابلاغ تخصیص صد درصدی اعتبار عمرانی استان در سال جاری که معادل دو هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است، ۳۸۸ پروژه استانی تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید و این در حالی است که علاوه بر این رقم، ۱۲۰۰ میلیارد ریال برای اتمام کل پروژه‌های نیمه‌تمام استانی نیاز است.

جبارزاده گفت: در بحثپروژه‌های ملی استان نیز در صورت تخصیص اعتبارات مصوب، ۲۷ سال زمان برای اتمام این پروژه‌ها لازم است و پیشنهاد می‌شود که اختیار توزیع اعتبار بین این پروژه‌ها به عهده استان واگذار شود تا با در نظر گرفتن وضعیت اجرای پروژه‌ها، پیشرفت فیزیکی و اهمیت آنها اقدام شود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به برگزاری دو مرحله آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی استان در دولت گذشته، اظهار داشت: در این دو آزمون ۱۵۳۸ نفر برای پست‌های سازمانی ۲۷ دستگاه استانی پذیرفته شده‌اند اما با توجه به عدم تامین اعتبار، وضعیت این افراد مشخص نیست و هنوز نتوانسته‌ایم پاسخگوی آنان باشیم.

وی از معاون برنامه‌ریزی رییس جمهور خواست با اختیارات ویژه خود این موضوع را پیگیری و به نحو مقتضی در جهت حل آن اقدام کند.

جبارزاده همچنین با اشاره به روند بازسازی مناطق زلزله‌زده استان، خاطرنشان کرد: در سال گذشته تنها ۱۵.۵ درصد از اعتبارات ابلاغی برای بازسازی این مناطق تخصیص یافت که برای پیشبرد کار کافی نبود، لذا تخصیص اعتبار باقیمانده و همچنین اعتبارات جدیدی که جوابگوی نیاز این مناطق باشد مورد انتظار است.

وی با بیان این که احیای دریاچه ارومیه، مهم‌ترین اولویت عمرانی استان است، افزود: با مسوولان استان قرار گذاشته‌ایم که در هر جلسه این موضوع را یادآوری کنیم، چرا که احیای دریاچه ارومیه مهم‌ترین خواسته مردم آذربایجان از دولت تدبیر و امید است.

جبارزاده اضافه کرد: خوشبختانه دولت نیز در اولین جلسه خود این موضوع را در دستور کار قرار داد و در چند ماه گذشته کار مطالعاتی بسیار خوبی در این راستا صورت گرفته است و همان‌طور که دکتر نوبخت هم تاکید کرده‌اند هیچ محدودیت اعتباری برای این امر وجود ندارد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین در ابتدای سخنان خود، گزارشی از سیمای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این استان ارایه کرد و گفت: آذربایجان شرقی هم از نظر ملی و هم در سطح فراملی استانی مهم است و همجواری با چند کشور موقعیت خاصی به این استان بخشیده است.

وی، سهم استان آذربایجان شرقی از تولید ناخالص داخلی کشور را ۳.۶۵ درصد اعلام کرد و افزود: درآمد سرانه مردم این استان ۱۸ میلیون ریال است که نسبت به متوسط کشوری رقم پایین‌تری است.

جبارزاده گفت: بخش خدمات بیشترین سهم از ارزش افزوده و بخش صنعت بیشترین سهم از اشتغال استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به این که ۳.۷ درصد از محصولات زراعی کشور در استان آذربایجان شرقی تولید می‌شود و این استان در تولید برخی از این محصولات رتبه اول کشور را در اختیار دارد، افزود: آذربایجان شرقی همچنین با در اختیار داشتن ۶.۱۹ درصد از دام‌های کشور، رتبه سوم را در بین استان‌ها دارد و تولیدات دامی این استان سالانه بیش از یک‌هزار تن است.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: هم‌اکنون ۱۴۵ سد بزرگ و کوچک در استان در حال بهره‌برداری است و نه سد نیز در حال احداثاست که عملیات اجرایی اغلب آنها به علت نبود اعتبار در سال‌های گذشته متوقف شده است.

وی افزود: تعداد کارگاه‌های صنعتی استان که بیشتر از ده نفر کارگر دارند حدود ۷۳۰ واحد است که از این نظر آذربایجان شرقی رتبه پنجم کشور را دارد و قریب به ۶۱ هزار نفر در این واحدها مشغول به کار هستند.

جبارزاده، وجود ذخایر غنی مس، نفلین‌سینیت، کائولن و سنگ‌های ساختمانی را از جمله ظرفیت‌های استان ذکر کرد و با بیان این که صنعت مس می‌تواند یکی از محورهای توسعه استان باشد و افزود: با توجه به این که امروز مس به صورت خام از استان خارج می‌شود و ارزش افزوده آن متوجه استان نیست، لذا ایجاد و توسعه صنایع پایین‌دستی مس و سرمایه‌گذاری در این صنعت ضروری است.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های بازرگانی استان از جمله گمرکات، منطقه آزاد ارس، مناطق ویژه اقتصادی، بازارچه‌های مرزی و نمایشگاه بین‌المللی تبریز، خاطرنشان کرد: صادرات غیرنفتی استان بالغ بر دو میلیارد دلار است که از گمرکات سطح کشور انجام می‌شود و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا پایان سال جاری این رقم تنها از گمرکات استان صادر شود.

جبارزاده با اشاره به ظرفیت‌های استان در حوزه انرژی نیز گفت: ظرفیت عملی نیروگاه‌های تولید برق استان ۱۴۲۴ مگاوات(رتبه ششم کشور) است که با توجه به تاسیس نیروگاه‌های جدید از جمله نیروگاه هریس و سرمایه‌گذاری در حوزه تولید برق این ظرفیت در سال آینده افزایش خواهد یافت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز