خبرگزاری کار ایران

مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی آذربایجان شرقی:

توسعه تشکلات صنفی و کاهش اختلافات کارگر و کارفرما را تحقق بخشیده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۶۶۰

صدور آرای سازشی باعثصمیمیت بیشتر و کاهش مراجعات به دیوان عدالت اداری شده که خوشبختانه این روند در سطح استان همچنان ادامه داشته و صدور آرای سازشی در ۵ ماهه نخست امسال به ۵۰ درصد افزایش یافته است.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی از توسعه تشکلات صنفی و کاهش اختلافات کارگر و کارفرما در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، میراحد حسینی که در دیدار تشکل های کارگری استان با استاندار آذربایجان شرقی سخن می گفت از جامعه کارگری به عنوان اقشار مولد جامعه و تأثیر گذار اقتصاد یاد کرد و گفت: یکی از اولویت های اساسی در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی توجه به توسعه تشکل های صنفی و تشکیل کانون های کارگری و کارفرمایی در پی آنها بوده چرا که حضور نمایندگان واقعی کارگر و کارفرما می‌تواند نقش موثری در تنظیم درست روابط کار به همراه داشته باشد که خوشبختانه در آذربایجان شرقی شکل گیری این کانون ها به درستی انجام شده است.

وی به برگزاری انتخابات اخیر و تشکیل کانون کارگران بازنشسته استان آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود بیش از ۹۵ هزار کارگر بازنشسته فعالیت این کانون در استان آذربایجان شرقی بسیار مهم و مثمر ثمر است.

حسینی با اشاره به برنامه ریزی برای حضور نمایندگان فعال و علاقمند به فعالیت های اجتماعی دولت در هیئت های رسیدگی به شکایات کارگران اشاره کرد و گفت: با مذاکراتی که با فرمانداران در کلیه شهرستان‌های استان به عمل آمد تلاش شده تا نمایندگان دولت در این هیئت ها افرادی اثرگذار و مفید باشند. همچنین با پیگیری هایی که از طریق رییس دادگستری آذربایجان شرقی نیز شد آن بخش از نمایندگان دولت که از طریق دادگستری در این مجامع حضور می یابند از افراد خوش فکر و آگاه به مسایل و حقوق کار بوده و بدین ترتیب اصلاحات بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته به طوریکه آرای صادره تاثیرگذار و به شکل صحیحی در جهت تنظیم روابط کار باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۹ هیئت تشخیص و ۱۹ هیئت حل اختلاف در استان با حضور ۱۵۰ نفذ فعالیت دارند، گفت: ماهانه یک هزار و ۱۲۷ و سالانه بالغ بر ۱۴ هزار شکایت از سوی کارگران به اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی ارایه می شود که سالانه ۱۰ هزار رای بدوی و ۲ هزارو ۳۲۸ رای تجدیدنظر در استان صادر می شود.

حسینی با بیان اینکه بین ۳۷ تا ۴۰ درصد آرای صادره به صورت سازشی صادر می‌شود، گفت: صدور آرای سازشی باعثصمیمیت بیشتر و کاهش مراجعات به دیوان عدالت اداری شده که خوشبختانه این روند در سطح استان همچنان ادامه داشته و صدور آرای سازشی در ۵ ماهه نخست امسال به ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی همچنین یکی از اقدامات مهم در رسیدگی به شکایات کارگران را کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها اعلام کرد و گفت: گاهی در استان پرونده های شکایتی وجود داشت که روند رسیدگی به آنها به دوسال رسیده بود که البته این رقم در سال گذشته به طور متوسط یک و نیم ماه بود که با تدابیر اتخاذ شده این مدت به ۲۱ روز کاهش یافته است که تحقق این امر در جلوگیری از بروز اختلافات بیشتر و تیره شدن روابط بسیار موثر بوده است.

حسینی با اشاره به اهمیت افزایش تعداد تشکلات صنفی کارگری و کارفرمایی و نقش آن در رفع مشکلات این قشر، گفت: هم اکنون تعداد تشکلات کارگری و کارفرمایی از ۴۱۵ به ۴۶۵ تشکل افزایش یافته است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی همچنین از توسعه تشکیل کمیته های ایمنی و حفاظت در کارگاه ها خبر داد و گفت: تعداد این کمیته ها که نقش مهمی در بهتر کردن روابط کار، ایجاد انگیزه های کاری برای کارگران و توجه به منابع انسانی و حوادثناشی از کار دارد نیز در استان از ۴۰۰ کمیته به ۵۲۶کمیته افزایش یافته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز