خبرگزاری کار ایران

نماینده بستان آباد با فروش اراضی ماشین‌سازی تبریز مخالفت کرد

asdasd
کد خبر : ۱۸۹۵۸۴

بهر روی در حالی که شرکت ماشین سازی تبریز به عنوان یکی از صنایع بزرگ و مادر آذربایجان شرقی در تلاش است تا به روزهای موفقیت خود بر گردد، عجولانه نباید برای این کارخانه تصمیم گیری کرد تا تجارب تلخ واگذاری شرکت به بخش خصوصی در سال های نه چندان دور تکرار نشود.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی فروش زمین های تحت تملک شرکت ماشین سازی تبریز را برای تامین نقدینگی و برون رفت از مشکلات پیش روی این شرکت را فاقد هیچ گونه توجیه اقتصادی دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامرضا نوری که در چهارمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی سخن می گفت تأکید کرد: باید تلاش کرد در فرایند خصوصی سازی ماشین سازی تبریز، این شرکت به صنعت گرانی از این استان واگذار شود.

همین گزارش حاکی است مدیرعامل شرکت ماشین سازی تبریز در این نشست اظهار داشته بود: این شرکت برای رفع مشکلات خود به هیچ کمک دولتی نیاز ندارد

میر علی‌اکبر اصل‌خادمی در عین حال این امر را منوط به صدور مجوز برای فروش زمین های تحت تملک این شرکت در منطقه ایل گلی تبریز دانسته و اظهار داشته بود: با صدور این مجوز بسیاری از مشکلات پیش روی شرکت ماشین سازی تبریز رفع می‌شود.

وی خاطرنشان کرده بود این زمین ها علت اصلی علاقمندی بخش خصوصی برای خرید شرکت ماشین سازی تبریز به شمار می رود

میر علی‌اکبر اصل‌خادمی یادآور شده بود: تاکنون هیچ یک از افرادی که برای خرید این شرکت اقدام کرده اند، از بخش صنعت نبوده اند.

وی با اشاره به اینکه سازمان خصوصی سازی اجازه نمی‌دهد اموال مازاد شرکت را بفروشیم و صرف اصلاح ساختارهای انسانی و فنی شرکت کنیم گفته بود: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی تمام سهامی شرکت متعلق به سازمان خصوصی‌سازی است و هیچ حقی در افزایش و کاهش سرمایه شرکت نداریم.

میر علی‌اکبر اصل‌خادمی خاطرنشان کرده بود: اموال مازاد ماشین‌سازی تبریز بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان ارزش دارد.

وی در عین حال از روند روبه رشد فعالیت های این شرکت خاطرنشان کرده بود: این شرکت با وجود مشکلات بسیار سال گذشته در حال حاضر ۱۳ نوع محصول جدید به بازار ارائه و در سال‌جاری ۸ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته همچنین به میزان ۵ / ۳ میلیارد دلار قرارداد صادراتی منعقد کرده و ۳۸ دستگاه تولیدی را به کشور آلمان صادر کرده‌ است.

برپایه این گزارش در عین ال مشاور صنایع سنگین استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به پتانسیل های شرکت ماشین سازی تبریز گفته بود: این شرکت امتیازاتی به استان می دهد که می توان از آن برای توسعه صنعت به ویژه در شرایط تحریم بهره برد.

ابوالفتح ابراهیمی ساختار دولتی ماشین سازی تبریز را عمده ترین مشکل این شرکت اعلام و گفته بود: این امر مانع بزرگی برای تصمیم گیری ها و اقدامات سریع آن در بازار رقابتی می شود.
وی تنها راه موجود برای برون رفت از این شرایط و موفقیت شرکت ماشین سازی تبریز را واگذاری آن به بخش خصوصی با حفظ هویت اصلی آن ذکر کرده بود.

فرزاد رمضانی مدیرعامل شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز نیز در این جلسه مهمترین مشکل این شرکت را تامین نقدینگی و بدهی های مالیاتی عنوان و گفته بود: این شرکت به جای دریافت کمک های مالی برای حل مشکلات فقط به زمان بیشتر برای پرداخت بدهی ها نیاز دارد تا از راه تولید بتواند بدهی های خود را تصفیه کند.

اما در عین حال استاندار آذربایجان شرقی در این جلسه بر ایجاد قطب تولید خودرو در آذربایجان شرقی با محوریت ماشین‌سازی تبریز تأکید کرده بود.

اسماعیل جبارزاده با اشاره به این که کارخانه ماشین‌سازی یکی از برندهای معتبر صنعت استان است، بر حفظ هویت و اصالت این کارخانه و ایجاد قطب تولید خودرو در استان با محوریت ماشین‌سازی تبریز تاکید و با اشاره به مشکلات گروه ماشین‌سازی تبریز، خاطرنشان کرده بود: نام ماشین‌سازی با صنعت آذربایجان عجین شده است و حفظ و ارتقای این صنعت به هر نحوی ضروری است.

وی با بیان این که مشکلاتی در واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی وجود داشت، افزود: هم‌اکنون سهام این کارخانه متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع است و برای حل مشکلات آن با رییس سازمان گسترش مذاکره کرده‌ایم.

جبارزاده با بیان این که وضعیت ماشین‌سازی نسبت به چند سال قبل بهتر شده، اما هنوز هم با وضعیت مطلوب فاصله دارد، گفت: هدف، احیای ماشین‌سازی است و انتظار از شورای گفت‌وگو حل مشکلات استانی این کارخانه و بهبود کامل آن است.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با بیان این که این استان می‌تواند قطب تولید خودرو در کشور باشد، اظهار داشت: این مهم می‌تواند با محوریت ماشین‌سازی انجام شود تا در روند خصوصی‌سازی و ایجاد قطب تولید خودرو، این کارخانه نیز احیا شود.

وی از انجام مذاکراتی با چند گروه خودروسازی معتبر برای ایجاد کارخانه تولید خودرو در استان خبر داد و افزود: پس از بازدید این گروه‌ها از امکانات ماشین‌سازی تبریز و در صورت توافق، واگذاری ماشین‌سازی برای ایجاد خط جدید تولید خودرو را از طریق سازمان خصوصی‌سازی پیگیری می‌کنیم.

بهر روی در حالی که شرکت ماشین سازی تبریز به عنوان یکی از صنایع بزرگ و مادر آذربایجان شرقی در تلاش است تا به روز های موفقیت خود بر گردد تصمیمات عجولانه نباید برای این کارخانه تصمیم گیری کند و تجارب تلخ واگذاری شرکت به بخش خصوصی در سال های نه چندان دور تکرار شود.

لازم به ذکر است شرکت ماشین سازی تبریز با بیش از چهار دهه سابقه تولید انواع ماشین های ابزار و ارائه مستمر خدمات پس از فروش در سطح کشور در حال حاضر علاوه بر حضور موثر در عرصه تولید و فروش و خدمات پس از فروش و آموزش انواع ماشین های CNC به ارائه خدمات تخصصی در رابطه با صنایع زیربنایی و تامین کلیه ماشین آلات و تجهیزات مرتبط از مرحله شناسائی تا تامین و نصب و راه اندازی و خدمات فنی پس از فروش می پردازد. ماشین سازی تبریز با مشارکت فعال در اجرای پروژه های کلید در دست تولیدی به تجهیز مجتمع های تعمیراتی و ماشینکاری اقدام می نماید. این شرکت با برخورداری از تکنولوژی روز با کیفیت قابل قبول و قیمت رقابتی و از طریق همکاری متقابل با سازندگان معتبر بین المللی در خدمت مشتریان داخلی و خارجی می باشد

طرح ایجاد کارخانه ماشین سازی تبریز براساس موافقت نامه همکاریهای فنی و اقتصادی دولت های ایران و چکسلواکی سابق با هدف تولید انواع ماشین افزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ های آب، الکترو موتور، لیفت تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین آلات نساجی منعقد و به مرحله اجرا گذاشته شد و از سال ۱۳۵۱ بهره برداری از این طرح عظیم آغاز گردید.

در حین اجرای این طرح و از سال ۱۳۴۸، الزام تغییراتی در برنامه همکاریهای دو کشور از طرف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مطرح و تمایل به جذب تکنولوژیهای اروپای غربی و آمریکا مد نظر کارشناسان سازمان قرار گرفته و به دنبال آن طرح تولید موتورهای دیزلی از برنامه های ماشین سازی حذف و مقرر شد که با استفاده از تکنولوژی کشورهای غربی وبا احداثکارخانه جدید در جوار کارخانه ماشین سازی تبریز به مرحله اجرا در آید.
از سال ۱۳۴۹ و قبل از بهره برداری عملی، سازمان گسترش تأکید بر تولید ماشین افزار با لیسانس ساخت کشور چکسلواکی برای شرکت ماشین سازی تبریز را نمود و پیش بینی کرد بقیه محصولات در طرح اولیه با همکاری و مشارکت کشورهای غربی و آمریکایی و تحت عنوان طرحهای توسعه ماشین سازی تبریز و با تکنولوژی کشورهای فوق به مرحله در آید. در پی این برنامه ریزی برای تولید پمپهای آب، با شرکت K. S. B کشور آلمان و متعاقباً جهت تولید کمپرسورهای صنعتی، با یک شرکت انگلیسی و برای تولید الکترو موتور با شرکت GOLD امریکا و همچنین لیفت تراک و موتورهای دیزلی با یک شرکت دیگر انگلیسی، قرارداد انعقاد تکنولوژی منعقد گردید. بدین ترتیب ظرفیتهای باقی مانده از اجرای طرح اولیه برای شرکت ماشین سازی تبریز شامل ماشین افزارهای: تراش، فرز، مته
و قطعات ریخته شد که بعدا " جهت همگامی با پیشرفت تکنولوژی و پاسخگوئی به نیازهای مجموعه صنایع و نیز در راستای توسعه فزاینده صنعتی و اقتصادی کشور با هدف افزایش توان تولید با اجرای طرحهای متنوع تولیدی به توسعه ظرفیتهای خود با انتخاب و اخذ تکنولوژی تولید ماشینهای فرز انیورسال و دیجیتالی و سی ان سی و نیز ماشین های سنتر عمودی و افقی سی ان سی همراه با اجرای طرح بازسازی و نوسازی ماشین آلات خطوط تولید و تاسیسات زیربنایی اقدام گردد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز