خبرگزاری کار ایران

اولین جلسه مجمع مشورتی استان آذربایجان شرقی در دانشگاه تبریز برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۰۹۱

اساسنامه مجمع مشورتی استان آذربایجان شرقی در ۱۲ ماده و ۳ تبصره تهیه شده است که استاندارآذربایجان شرقی، رییس و رییس دانشگاه تبریز نائب رییس این مجمع می باشد. / نقش دانشگاهیان در مدیریت اجرایی آذربایجان شرقی پررنگتر می شود.

اولین جلسه مجمع مشورتی استان آذربایجان شرقی با دانشگاهیان با حضور استاندار آذربایجان شرقی، معاونان و مشاوران استاندار آذربایجان شرقی و اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز دراین دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا استاندار آذربایجان شرقی در این آیین استفاد ازظرفیت ها و پتانسیل های دانشگاه ها و مراکز عملی استان را در حل مشکلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تعیین کننده بیان کرد و گفت: اگر در گذشته به این پتانسیل ها توجه می شد، برخی از مشکلات کنونی کشور و استان برطرف می گردید.

اسماعیل جبارزاده با بیان اینکه مشکلات فراوانی در حوزه های مختلف، اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و فرهنگی در استان وجود دارد، تصریح کرد: حل این مسائل بدون مدیریت علمی و استفاده از نخبگان امکان‌پذیر نیست و باید پیوند و ارتباط بین دانشگاه با تمام امور جامعه ایجاد شود.

وی، مدیریت دانش را از جمله سیاست های راهبردی دولت تدبیر و امید و به ویژه مدیریت استان بیان کرد و اظهار نمود: در دسترس قرار دادن نظامند اطلاعات و اندوخته های علمی برای مدیران در جهت تصمیم سازی و تصمیم گیری از ضروریات جامعه است، لذا برای اینکه تجربه‌های تلخ گذشته را تکرار نکنیم، نیاز به مدیریت دانش در اداره امور استان داریم.

جبارزاده، با اشاره به اینکه بدون نگاه کارشناسی و اتکا به یافته‌های علمی مطمئنا به خطا خواهیم رفت، یادآور شد: امروز مدیریت اجرایی استان منتسب به جامعه علمی است و در این راستا و برای حل مشکلات استان ارتباط تنگاتنگ، عملی و متفاوت از گذشته دانشگاه با نهادها و دستگاه‌های اجرایی ضروری به نظر می رسد.

به گفته وی، از این بعد در استان آذربایجان شرقی، هیچ پروژه عمرانی و طرحی را اجرا نخواهیم کرد، مگر اینکه همه طرح ها دارای پیوست های علمی و زیست محیطی و فرهنگی باشند.

وی خاطرنشان کرد: برای تحقق منویات رهبری در خصوص اقتصاد دانش بنیان ضروری است رابطه دانشگاه ها با تمام ارگان ها افزایش یابد و در این زمینه نیز نه دانشگاه باید به صورت یک جزیره مستقل و بی‌ارتباط با مدیریت استان عمل کند و نه مدیریت استان خود را بی‌نیاز از هم‌فکری دانشگاه بداند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: اقتصاد دانش‌بنیان معبر تحقق اقتصاد مقاومتی است که اگر به سمت آن روی بیاوریم بخشی از الزامات چشم‌انداز توسعه کشور تحقق می‌یابد و بر این اساس بدون اصلاح رابطه دانشگاه و سیستم اداری، نباید انتظار تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

وی افزود: اطمینان دارم، اگر در گذشته از نظرات کارشناسی و کمک‌های فکری اساتید اقتصاد این دانشگاه در تصمیمات اقتصادی استان استفاده می شد، وضعیت استان بهتر اینها بود.

به گفته استاندار آذربایجان شرقی، نگرش دولت تدبیر و امید به مدیریت دانش است، چرا که با این شیوه مدیریت، مسوولان اجرایی بهتر می توانند برای حل مسایل و مشکلات پیش روی سازمان‌ها، برنامه‌ریزی‌های راهبردی و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نمایند و بر این اساس ما هر کدام از پژوهش‌ها و نتایج تحقیقات دانشگاه‌ها و مراکز علمی را فرصتی برای مدیریت استان می‌دانیم.

استاندار آذربایجان شرقی یکی از معضلات اجتماعی و نگران‌کننده استان را بحثاعتیاد و انحرافات اجتماعی بیان کرد و افزود: در سال های اخیر آمار معتادان و رفتارهای ناهنجار اجتماعی در استان افزایش یافته است و شیوع آن نشان می‌دهد که نسخه‌های گذشته در این زمینه جوابگو نبوده است، لذا امروز به یک نسخه علمی برای مقابله با این پدیده های خانمان‌سوز نیاز داریم که قطعا دانشگاه‌ها باید در این زمینه مدیریت استان را کمک کنند.

- نقش دانشگاهیان در مدیریت اجرایی آذربایجان شرقی پررنگتر می شود

با فعالیت مجمع مشورتی آذربایجان شرقی رابطه علمی بین سازمان‌های اجرایی و مراکز علمی استان گسترش خواهد یافت

رییس دانشگاه تبریز نیز در این نشست ضمن برشمردن ظرفیت ها و قابلیت های دانشگاه تبریز و اساتید آن، فلسفه اصلی تشکیل مجمع مشورتی استان را بررسی علمی زمینه‌های پیشبرد استان آذربایجان شرقی عنوان کرد و گفت: با تشکیل و فعالیت مجمع مشورتی آذربایجان شرقی از این بعد رابطه علمی و تحقیقاتی بین سازمان‌های اجرایی و مراکز علمی استان گسترش خواهد یافت و بر این اساس نقش دانشگاهیان در مدیریت اجرایی پررنگتر خواهد شد.

محمدرضا پورمحمدی افزود: انتظار می‌رود این مجمع با بهره‌گیری از سرمایه ارزشمند تجربیات و نظرات صاحب‌نظران و با تکیه بر اطلاعات کامل واحدهای اجرایی، مسایل مختلف استان را به دقت رصد کرده و راه‌های منطقی و منسجمی برای گشودن گره‌های توسعه استان ارایه کند.

رییس دانشگاه تبریز، ایجاد و تحکیم روابط علمی و تحقیقاتی میان سازمان های اجرایی و مراکز علمی در راستای فعالیت بخشیدن به اهداف توسعه استان، بررسی های جامع از موانع و مشکلاتی که در خصوص اعتلاء فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان و کوشش در تهیه راهبردهای مناسب برای از میان برداشتن مشکلات موجود و تامین پشتوانه فکری دوران تدبیر و امید کشور را از دیگر اهداف این مجمع مشورتی استان بیان کرد.

به گفته وی، مجمع مشورتی استان با مشارکت اساتید مراکز علمی و مسئولان دستگاه های اجرایی استان به منظور تشریک مساعی و کمک علمی به حل مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان تشکیل می گردد.

وی در ادامه با بیان اینکه ما باید نقش و جایگاه واقعی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را به جامعه بشناسانیم، تصریح کرد: باید از ظرفیت های دانشگاه در توسعه همه جانبه کشورمان در عرصه های مختلف استفاده گردد و به بیان دیگردانشگاه در خدمت جامعه باشد.

همین گزارش حاکی است؛ در ادامه این نشست معاونان و مشاوران استاندار آذربایجان شرقی و جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز نظرات و دیدگاه‌های خود را در خصوص نحوه تشکیل کمیته‌های تخصصی مجمع مشورتی استان و شیوه همکاری مراکز علمی و دانشگاهی با نهادهای اداری و اجرایی استان بیان کردند.

یادآور می شود: اساسنامه مجمع مشورتی استان آذربایجان شرقی در ۱۲ ماده و ۳ تبصره تهیه شده است که استاندارآذربایجان شرقی، رییس و رییس دانشگاه تبریز نائب رییس این مجمع می باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز