خبرگزاری کار ایران

بیانیه هیئت داوران نخستین جشنواره استانی فیلم فجر آذربایجان شرقی اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۱۶۳

همین گزارش حاکی است برای نخستین بار جشنواره فیلم فجر همزمان با تهران در تبریز نیز برگزار شد.

ایلنا: بیانیه هیئت داوران نخستین جشنواره فیلم فجر در آذربایجانشرقی همزمان با آیین اختتامیه این جشنواره قرائت شد.
به گزارش ایلنا بیانیه این جشنواره که توسط «اسفندیار وکیلی‌هروی» از اعضای هیات داوران به شرح ذیل قرائت شد: «بی‌شک برگزاری جشنواره فیلم فجر، مهم‌ترین رویداد، برای اهالی سینما در طول سال است و این اهمیت تا بدان حد است که جایگاه این جشنواره، چونان تقویمی برای سینماگران بوده و سینماگران، فعالیت حرفه‌ای خود را در طول سال، با آن سنجیده و تنظیم می‌کنند. اما دریغا که دست سینماگران شهرستانی، سالیانی چند از این رویداد مهم سینمایی کوتاه بود و اگر هم خود مبادرت به دیدن فیلم‌ها در پایتخت می‌کردند، بسیار پرهزینه می‌بود. تنها توجه به این نکته، اهمیت و عظمت برگزاری همزمان جشنواره فیلم فجر را در شهرستان‌ها نشان می‌دهد و سالن‌های پر ازدحام و استقبال علاقمندان و سینماگران از فیلم‌ها نیز موید این نکته است که مسئولان در این خصوص به بیراهه نرفته‌اند.
اما نکته دیگری که در حافظه تاریخ سینمای ایران خواهد ماند، داوری فیلمهای سینمای ایران در شهرستانهاست، که به یقین اتفاقی غریب و نادر است و هیئت داوران نخستین دوره جشنواره استانی فیلم فجر استان آذربایجان شرقی، از این بابت مفتخر است و ارج گذار اعتمادی است که به آن‌ها شده است. اما در خصوص داوری فیلم‌های جشنواره استانی فیلم فجر استان آذربایجان شرقی، ملاحظاتی چند بنظر می‌رسد که طرح آن در ابتدای امر ضروری می‌نماید.
۱ – داوری هیئت داوران صرفا بر روی ۱۸ فیلم بنمایش درآمده در استان آذربایجانشرقی، شامل فیلم‌های: چ، برف، ملبورن، خط ویژه، تمشک، معراجی‌ها، امروز، مه‌مان داریم، انارهای نارس، فصل فراموشی فریبا، با دیگران، رنج و سرمستی، فرشته‌ها با هم می‌آیند، روزگاری عشق و خیانت، خواب زده‌ها، ردکارپت، متروپل و پنج ستاره می‌شد؛ که طبیعتا فیلم‌های خانه پدری و زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، به دلیل جنبی بودنشان مورد قضاوت و داوری قرار نگرفت.
۲ - همانگونه که در مقدمه بیانیه نیز ذکرش رفت، برگزاری همزمان جشنواره فیلم فجر در استان‌ها، بی‌شک اتفاقی نادر است که در حافظه سینمای ایران خواهد ماند و تلاش مسئولین برگزاری، که این گام مهم را در جهت اجرای عدالت فرهنگی و هنری برداشتند و در این مدت زمان اندک، چنین برنامه عظیمی را برنامه ریزی کرده و به اجرا درآوردند، شایسته تقدیر و سپاسگذاری است. امید است این کار پسندیده، نه تنها ادامه یابد، بلکه جشنواره در سالهای بعد، با تعداد بیشتر فیلم‌ها، در شهرستان‌ها حضور یابد.
۳ – نکته دیگری که در خصوص فیلمهای حاضر در این جشنواره قابل ذکر است، موضوعات حاکم بر فیلمهاست، که غالبا عاری از تنوع موضوعی بوده و بیشتر مسائل و دغدغه‌هایی را شامل می‌شدند که پایتخت نشینان با آن درگیر هستند؛ به دیگر سخن و به اصطلاح، فیلم‌ها رنگ و بوی» تهرانی «داشتند. این موضوع شاید برای کلانشهر‌ها چندان مسئله نباشد، چرا که با موضوعاتی مشابه با آن درگیر هستند؛ اما شاید در شهرستانهای کوچک این موضوعات مخاطب لازم را نداشته و مانع همذات پنداری مخاطبان سایر شهرستان‌ها با فیلم‌ها گردد؛ که بازنگری در این خصوص ضروری بنظر می‌رسد.
با این توضیح و با آرزوی توفیق برای همه سینماگران سینمای ایران، هیئت داوران نخستین جشنواره استانی فیلم فجر استان آذربایجانشرقی، پس از بازبینی آثار یاد شده و پس از مداقه و بحثو بررسی لازم، برگزیدگان خود را به شرحی که در پی خواهد آمد، معرفی می‌نماید.»
براساس این گزارش داوری نخستین جشنواره فیلم فجر در آذربایجان‌شرقی را «اسفندیار وکیلی هروی»، «حسین مهدیزاده»، «محمد محمودی»، «حسین پورستار» و «سیدحسن آذری» بر عهده داشتند.
همین گزارش حاکی است برای نخستین بار جشنواره فیلم فجر همزمان با تهران در تبریز نیز برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز