خبرگزاری کار ایران

کریم صادق‌زاده دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز:

برخورد اینگونه با کارگران «تبریز کف» شیوه دولت تدبیر و امید نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۲۲۰

محمد حسن‌نژاد نماینده مردم مرند در مجلس شورای اسلامی: هیچ چیز بالا‌تر از قانون نیست و به عنوان وکیل این مردم، کارگران کارخانه «تبریز کف» را به حق قانونی خود می‌رسانم. / معاون سیاسی - امنیتی استانداری آذربایجان شرقی: اگرکارفرما ظرف یک هفته و در مرحله اول در خصوص پرداخت بخشی از مطالبات کارگران اقدام ننماید از مراجع قضایی عمل خواهیم کرد

ایلنا: دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز حوادثرخ داده تجمع اخیر کارگران معترض کارخانه تبریز کف را در برابر درب ورودی ساختمان استانداری آذربایجان شرقی را خارج از شیوه عملکرد دولت تدبیر و امید دانست.
به گزارش خبرنگار ایلنا کریم صادق‌زاده در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: گزارشاتی دال بر برخورد نامناسب با این کارگران معترض رسیده که به هیچ وجه با روش کار دولت آقای دکتر روحانی مطابقت ندارد که به طور یقین در صورت اطلاع رییس جمهوری با عاملان آن برخورد خواهد کرد.
وی گفت: برخی مسئولان رده پایین تصور می‌کنند با امنیتی کردن فضا می‌توانند بر تنش‌های موجود غلبه کنند این درحالی‌ست که چنین رویه‌ای هیچگاه پاسخگوی رفع ریشه‌ای مسایل نبوده است.
صادق‌زاده با اشاره به برخی مشکلات این واحد تولیدی گفت: شرکت تبریز کف در برخی زمینه‌ها از جمله بدهی به برق و آب با مشکل روبرو بود که گویا با پیگیری مسئولان این مسایل رفع شده ولی پرداخت حقوق ۲۸ ماهه بیش از ۲۵۰ کارگر این کارخانه با بی‌توجهی مسئولان روبرو شده است.
وی افزود: استاندار آذربایجان شرقی باید با تشکیل اتاق فکر و با حضور کار‌شناسان متخصص امور کارگری و اقتصادی هرچه سریع‌تر فکری به وضعیت کارخانه تبریز کف و خدمات ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی و حقوق عقب افتاده کارگران آن واحد‌ها نمایند.
صادق‌زاده با انتقاد از مسئولان نسبت به بی‌توجهی به این کارگران گفت: کارگران تبریز کف چیزی جز تقاضای دریافت حقوق معوقه و از سرگیری فعالیت دوباره کارخانه ندارند و این برخوردهای قهرآمیز با آنان به هیچ وجه شایسته نیست.
وی گفت: تیم مشاوران اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی باید وارد میدان شوند و با بررسی کار‌شناسی مسایل برای معضلات آن راه چاره پیدا کنند.
صادق‌زاده با حمایت از تمامی کارفرمایانی که نسبت به ادای حقوق کارگران خالصانه تلاش می‌کنند افزود: کارفرمای این واحد تولیدی خود از بزرگان اتاق بازرگانی تبریز و کشوربوده و باید برای سایرین الگو باشد متاسفانه با وجود تعهدات متعدد از پرداخت حقوق کارگران خودداری می‌کند که به هیچ وجه قابل قبول نیست.
دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز با اشاره به اینکه متاسفانه مشکلات این واحد تولیدی مسبوق به سابقه بوده و تداوم سوء مدیریت در این واحد تولیدی و عدم توجه مسئولان به هشدارهای جامعه کارگری در سال‌های گذشته سبب شده تا مشکلات تبریز کف هر روز پیچیده‌تر از قبل شود افزود: بخشی از مشکل کارخانه کاشی کف، به سوء مدیریت و ماشین آلات و تجهیزات فرسوده مربوط است که به نوسازی نیاز دارند. فرسودگی این کارخانه به حدی زیاد است که حتی بانکهای طلب کار تمایلی برای مصادره کارخانه به عنوان طلبشان ندارند.
وی با بیان مشکلات کارگران این واحد تولیدی افزود: تعدادی از کارگران این واحد نیز با سوابق بالا در شرف بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان آور هستند که به سبب پرداخت نشدن سهم ۴ درصد کارفرما به تامین اجتماعی، امکان بازنشستگی ندارند.
صادق‌زاده تأکید کرد: انتظار جامعه کارگری این است که مسئولان با کارفرمایی که از عدم پرداخت حقوق حقه کارگران خودداری می‌کند نیز برخورد جدی داشته باشد.
همچنین نماینده مردم مرند در مجلس شورای اسلامی نیز از کارگران معترض «تبریز کف» حمایت کرد.
محمد حسن‌نژاد تأکید کرد: هیچ چیز بالا‌تر از قانون نیست و به عنوان وکیل این مردم، کارگران کارخانه «تبریز کف» را به حق قانونی خود می‌رسانم.
وی گفت: اگر گزارشاتی که امروز به بنده اعلام شد مبنی بر برخی اتفاقاتی که روز پنجشنبه رخ داده صحت داشته باشد، کارگران کارخانه «تبریز کف» مطمئن باشند در مجلس شورای اسلامی پیگیر موضوع خواهم بود.
وی در ادامه افزود: به مسئولان استانی هم دست مریزاد می‌گویم، به جای اینکه مشکلات این مردم را در دهه مبارک فجر حل کنند، دست روی دست گذاشته‌اند و متاسفانه هیچ گرهی از مشکلات این کارگران باز نمی‌کنند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص وضعیت شرکت «تبریز کف» گفت: شرکت تبریز کف مشکلاتی داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به بدهی به شرکت‌های آب، برق و گاز اشاره کرد که این مشکل‌ها با پیگیری حل شد اما مدیرعامل این شرکت درخواست مبلغی در حدود ۲ میلیارد تومان نیز داشت که مشکلات کارگران را حل کند ولی متاسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده و حدود ۳۰ ماه است این کارگران حق و حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.
همین گزارش حاکی است طی سال جاری کارگران این واحد تولیدی یک بار در محوطه کارخانه و دوبار در برابر ساختمان استانداری آذربایجان شرقی دست به تجمع آرام زده واز مسئولان خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شده‌اند که تجمع آخر آن‌ها با وضعیت قهرآمیزی روبرو شده است.
معاون سیاسی - امنیتی استانداری آذربایجان شرقی: اگرکارفرما ظرف یک هفته و در مرحله اول در خصوص پرداخت بخشی از مطالبات کارگران اقدام ننماید از طریق مراجع قضایی وارد خواهیم شد.
لازم به ذکر است معاون سیاسی - امنیتی استانداری آذربایجان شرقی در تجمع نخست این کارگران در برابر ساختمان استانداری در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشته بود: ما از مشکلات این واحد تولیدی اطلاع داشتیم ولی از آنجا که متعلق به بخش خصوصی است زیاد نمی‌توانیم وارد موضوع شویم.
«سعید شبستری خیابانی» در عین حال با تأکید بر دفاع از حقوق حقه کارگران و تلاش برای راه اندازی مجدد کارخانه گفته بود: با مذاکرات جدی هم که انجام شد کارفرما متعهد شد ظرف یک هفته و در مرحله اول در خصوص پرداخت بخشی از مطالبات کارگران اقدام نماید که در صورتی که به این تعهد خود عمل نکند از طریق مراجع قضایی وارد خواهیم شد.
بر پایه این گزارش بیش از دو سال است که حقوق ۲۵۰ کارگر کاشی تبریز کف شهرستان مرند به دلیل افزایش مشکلات مالی به تاخیر افتاده و از تیر ماه سال جاری حق بیمه این کارگران پرداخت نشده است.
کارفرمای این شرکت خود از اعضای اتاق بازرگانی ایران و آذربایجان شرقی بوده و علاوه بر مدیریت کارخانه کاشی تبریز کف که در حال تعطیل شدن است؛ مدیریت دو واحد دیگر در استان به نامهای نساجی تبریز و سراب بافت را بر عهده دارد که هر دو در شرف تعطیلی کامل قرار دارند و تعداد زیادی از کارگرانشان نیز بیکار شده‌اند.
همین گزارش حاکی است ۲۰ آذرماه به منظور بررسی مشکلات تولیدی شرکت «تبریز کف» جلسه‌ای با حضور کارفرما، نماینده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مرند و نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تشکیل شده بود که بر اساس شنیده‌ها با توافق کارفرما و اداره کل تامین اجتماعی، مقرر شده بود که کارفرما نسبت به پرداخت ۷ درصد حق بیمه کارگران اقدام و با توجه به مصوبه کمیسیون کارگری استان نسبت به تمدید دفترچه بیمه تأمین اجتماعی کارگران اقدام شود.
به گفته کارگران بر اساس این توافق همچنین مقرر شده بود که از ماه گذشته معادل یک ماه حقوق از معوقات ۲۸ ماه گذشته و یک ماه حقوق ماه جاری جهت امور معاش به کارگران توسط کارفرما پرداخت شود که متاسفانه هیچ اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.
همچنین کارفرما متعهد شده بود نسبت به پرداخت مستمر حقوق و مزایای معوقه ماهانه کارگران به طور کامل اقدام کند و کارگران نیز در صورت پرداخت حقوق و مزایای ماهانه از هر گونه اقدام اعم از شکایت، توقیف اموال خودداری کنند.
بر اساس این گزارش با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی استانداری آذربایجان شرقی مقرر شده بود این واحد تولیدی از زمان تنظیم توافق اقدام به فعالیت مجدد نماید اما به علت عدم تهیه مواد اولیه لازم و قطعات شروع تولید با تاخیر ۲۰ روزه انجام شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز