خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی:

حقابه سه استان حاشیه دریاچه ارومیه مشخص شده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۹۸

آرتمیا در حال انقراض نیست. / بر اساس اقدامات و تفاهم‌های انجام شده حقابه سه استان حاشیه دریاچه ارومیه مشخص شده به طوری که از ۱/۳ میلیارد مترمکعب تعیین شده ۸/۱ میلیارد مترمکعب برای استان آذربایجان غربی، ۳۰۰ میلیون مترمکعب برای استان آذربایجان شرقی و ۹۰۰ میلیون مترمکعب برای استان کردستان در نظرگرفته شده است.

ایلنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی برخی اقدامات انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه را برشمرد.
حمید قاسمی در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در این خصوص گفت: افزود: احیای تالاب‌های اطراف دریاچه، پیگیری کانال قوری‌گل که در این زمینه سازمان آب هم همکاری خوبی داشت، موظف کردن وزارت راه و شهرسازی برای مطالعه دوباره میان گذر شهید کلانتری وانجام تعهدات خود و نجات گونه‌های موجود در جزایر اطراف دریاچه از جمله این فعالیت‌های صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه حفاظت محیط زیست وظایف هشداری و نظارتی خود را داشته است گفت: جلوگیری از مرگ جزایر دریاچه ارومیه وحرکت آن به زیستگاه‌های خطر ار جمله اقدامات ما بوده است.
قاسمی با اشاره به تاثیر سدسازی‌ها در حوزه دریاچه ارومیه و تاثیر آن‌ها تصریح کرد: هر چند در موضوع شرایط فعلی دریاچه ارومیه نمی‌توان تاثیر سد‌ها را نادیده گرفت ولی علت عمده تغییرات در کاهش آب دریاچه، توسعه مدیریت نشده کشاورزی و حفر چاه‌های بی‌شمار در منطقه بوده است.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: در حال حاضر در خصوص منابع تأمین کننده آب دریاچه بین محققان اختلاف نظر وجود دارد به طوری که تا ۲۰ سال قبل معتقد بودند ۶۰درصد آن را آب‌های زیرزمینی تأمین می‌کند و بقیه از آب‌های سطحی و بارندگی ناشی بوده است البته باید این نکته را هم در نظر داشت گود‌ترین نقطه منطقه مربوط به همین دریاچه است.
قاسمی انجام طرح‌های تحقیقاتی در خصوص تالاب‌های منطقه را ازدیگر اقدامات برشمرد و گفت: بقیه کار‌ها نظیر لایروبی، تغییر الگوی کشت، مدیریت منابع آب اقدامات عملی بوده و برعهده سازمانهایی نظیر جهادکشاورزی و منابع طبیعی است
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در حال حاضر بحثچاه‌ها در اولویت است، یادآور شد: اگر کشاورزان منطقه آبیاری قطره‌ای را مد نظر قرار می‌دادند و آبیاری ما از شیوه غرقابی به آبیاری تحت فشار و قطره‌ای تغییر می‌یافت امروز شاهد این مقدار از کاهش آب در حوزه دریاچه ارومیه نبودیم.
وی همچنین از تعیین حقابه سه استان حاشیه دریاچه ارومیه نیز خبر داد و گفت: بر اساس اقدامات و تفاهم‌های انجام شده حقابه سه استان حاشیه دریاچه ارومیه مشخص شده به طوری که از ۱/۳ میلیارد مترمکعب تعیین شده ۸/۱ میلیارد مترمکعب برای استان آذربایجان غربی، ۳۰۰ میلیون مترمکعب برای استان آذربایجان شرقی و ۹۰۰ میلیون مترمکعب برای استان کردستان در نظرگرفته شده است.
آرتمیا در حال انقراض نیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی همچنین در خصوص انقراض آرتمیا شاخص‌ترین گونه دریاچه ارومیه نیز گفت: آرتمیا در حال انقراض نیست چرا که اینگونه را تا ۵۰ سال هم می‌توان نگهداری کرد.
آرتمیا جانداری است سخت‌پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند. دریاچه ارومیه در ایران، یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شود. آرتمیا در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دنیا سالانه بیش از ۲ هزار تن کیست آرتمیا معامله می‌شود و به خصوص از خود آرتمیا یا کیست آن در تغذیه مراحل نوزادی ماهیان، سخت پوستان و نرم تنان سود می‌برند. طول بدن آرتمیای بالغ در گونه دو جنسی ۱۰ میلیم‌تر و در بعضی از جمعیت‌های بکرزا به ۲۰ میلیم‌تر نیز می‌رسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز