خبرگزاری کار ایران

سرپرست مدیریت آب و خاک جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

کیفیّت و مرغوبیت محصولات کشاورزی با آبیاری بارانی افزایش می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۷۵۶

پخش آب به وسیله باران مصنوعی در تمامی مزرعه با آبیاری بارانی امکانپذیر بوده در حالی که در آبیاری سطحی هر اندازه هم که دقت شود آبدهی ابتدای کرت‌ها و یا جویچه‌ها بیشتر از سایر قسمت‌هاست.

ایلنا: سرپرست مدیریت آب و خاک سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: عملکرد محصول در واحد سطح با آبیاری بارانی افزایش یافته و از نظر کیفیّت مرغوب تَر خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا ابراهیم نجفی در گفتگو با خبرنگاران افزود: پخش آب به وسیله باران مصنوعی در تمامی مزرعه با آبیاری بارانی امکانپذیر بوده در حالی که در آبیاری سطحی هر اندازه هم که دقت شود آبدهی ابتدای کرت‌ها و یا جویچه‌ها بیشتر از سایر قسمت‌ها است.
وی با اشاره به بی‌نیازی آبیاری بارانی به احداثجوی و پشته تصریح کرد: در آبیاری بارانی احتیاجی به قطعه بندی و احداثجوی و پشته نبوده و به این صورت هزینه‌های مربوط به لایروبی جوی‌ها و مرمت آن‌ها لازم نیست.
نجفی ادامه داد: در آبیاری سطحی۱۰ تا ۲۰ درصد مساحت زمین صرف جوی و پشته و کرت بندی و آرایش زمین می‌شود ولی در آبیاری بارانی نیازی به جوی و پشته و کرت نیست و تمام سطح زمین کاشت می‌شود.
وی افزود: آبیاری بارانی عاملی برای شستشوی مداوم برگ‌ها شده در این شرایط علاوه بر آثار مثبت بر رشد گیاه، کاهش خسارت حشراتی نظیر کنه‌های نباتی و شته‌ها را در پی دارد.
سرپرست مدیریت آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان یادآور شد: در فصول گرم تبخیر زیاد شده و منفذهای برگ بسته می‌شود و درنتیجه فعالیت حیاتی گیاه کُند است.
نجفی اظهار داشت: پخش شدن آب با آبیاری بارانی دلیلی برای مرطوب شدن هوای مجاور گیاه، باز شدن منفذ‌های برگ‌ها و در‌‌‌نهایت افزایش فعالیّت گیاه می‌شود.
وی با اشاره به متعادل شدن درجه حرارت هوا با آبیاری بارانی تاکید کرد: آبیاری بارانی را می‌توان عاملی برای خنک شدن هوای اطراف گیاه با پخش شدن آب در هوا و تبخیر در فصل‌های گرم قلمداد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز