خبرگزاری کار ایران

داور چهارمین دوره جشنواره سراسری عکس فیروزه:

با تغییر در ارزش گذاری جشنواره‌ها می‌توان نتایج بهتری کسب کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۱۱۷

چهارمین جشنواره عکس فیروزه با موضوع اولین‌های تبریز که از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز برپا شده بود با معرفی آثار بر‌تر به کار خود پایان داد.

ایلنا: داور چهارمین دوره جشنواره سراسری عکس فیروزه، گفت: با تغییر در ارزش گذاری رقابت بین آثار ارائه شده در جشنواره می‌توان نتایج به مراتب بهتری و بلندمدتی را کسب کرد.
به گزارش ایلنا علی اکبر شیرژیان با بیان اینکه جشنواره فیروزه در چهارمین دوره فعالیت خود به عنوان یک جشنواره مستند توانست آغازگر حرکتی جدید باشد گفت: می‌توان با تغییر در شیوه‌های ارزش گذاری در جشنواره نتایجی کسب کرد که عواید آن یا در جامعه خودش را نشان بدهد و یا در آثاری که می‌تواند عکاسی مستند را متحول کند.
وی افزود: فضای رقابتی منجر به تعریف برنده و بازنده بین عکاسان می‌شود و فضا را ناخواسته به سمتی می‌برد که توان خلق آثار خلاقانه را سلب می‌کند.
شیرژیان ادامه داد: چنین به نظر من می‌آید که با به رسمیت شناختن همه عکاسان شرکت کنندگان در جشنواره، اولویت برنده بودن در یک فستیوال عکاسی مستند را به سمت دو هدف عمده تغییر دهیم.
وی در تشریح اهداف مورد نظر خود برای بهبود نتایج جشنواره عکس مستند خاطر نشان کرد: با اولویت دادن به عکاس به جای عکس و تمرکز بر روی دو اولویت مهم، مبنی بر اینکه هر عکاس از طریق پروژه خود بتواند یا «عکاسی مستند» را متحول سازد و یا از طریق این مدیوم به جامعه آگاهی اجتماعی دهد را مشخص کنیم.
شیرژیان ادامه داد: این روند به عکاسان این اجازه را می‌دهد که برای عکاسی و تعهد عکاسانه خود تلاش کنند و صرفا یک شرکت کننده در رقابت عکاسی نباشد.
وی اقدام برگزاری جشنواره عکس فیروزه را موثر عنوان کرد و گفت: این ابتکار مهمی است و می‌تواند ادامه یابد. چرا که نهاد شهرداری‌ها از برگزاری فستیوالی با موضوع «مستند» رغبتی نشان نمی‌دهند.
شیرژیان با بیان اینکه جامعه ایران به سبب ویژگی‌های اجتماعی خود، یک جامعه مستند به شمار می‌رود اظهار داشت: مردم ایران در طول تاریخ حیات اجتماعی خود بهای واقعیت را پرداخته‌اند و با هر دیدگاه و نظری با این مساله زندگی می‌کنند و آن را پذیرفته‌اند.
وی ادامه داد: عکاسی مستند نیز متاثر از رخدادهای جامعه ایران بوده است و زندگی آن‌ها را ثبت کرده، چه آنکه در دهه ۶۰ و ۷۰ با مستندنگاری دفاع مقدس تلاش کرد روایتی از زندگی مردم را بازتاب دهد.
شیرژیان در عین حال خاطرنشان کرد: با اینحال عکاسی مستند هنوز جایگاه شایسته خود را نیافته است و تعریف دقیقی از آن ارائه نشده است، چنانچه در عکاسی مستند دهه ۸۰ تلاش شد روندی خلاقانه برای آن در نظر گرفته شود و در دهه ۹۰ به سوی عکاسی فاین آرت(Fine Art) گرایش می‌یابد.
وی تاکید کرد: عکاسی مستند همواره در بطن زندگی اجتماعی مردم حضور داشته است ولی به خاطر نداشتن یک تعریف مستقل نتوانسته است که به سمت راستینی متمایل شود.
شیرژیان ویژگی مجموعه بودن برای جشنواره عکس فیروزه را به عنوان یکی از مزیت‌های آن برشمرد و افزود: مجموعه عکس باعثمی‌شود که عکاس فرصت بیشتری برای بیان دغدغه خود داشته باشد و در قالب چند عکس آن را به مخاطب عرضه کند اما نباید فراموش شود که در مجموعه عکس، فریم‌ها باید شاخص باشند.
وی ادامه داد: به دلیل فقدان آگاهی از ساخت یک مجموعه عکس مستند، برخی عکاسان درباره اینکه چطور مساله یا‌‌ همان ایده‌شان را انتقال دهند دچار مشکل هستند، برای همین اهمیت و کارکرد برگزاری کارگاه‌های تخصصی عکاسی مستند نمایان می‌شود.
چهارمین جشنواره عکس فیروزه با موضوع اولین‌های تبریز که از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز برپا شده بود با معرفی آثار بر‌تر به کار خود پایان داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز