خبرگزاری کار ایران

کمیته ایمنی آب در جهادکشاورزی آذربایجان شرقی تشکیل شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۹۱۲

ترویج استفاده از کودهای آلی و زیستی به جای کودهای شیمیایی به منظورجلوگیری از تخریب خاک و تثبیت پایداری خاک از ضروریات است.

ایلنا: نماینده دفترمحیط زیست و توسعه پایدارکشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از تشکیل کمیته ایمنی آب در این سازمان خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا احمد بایبوردی در جلسه کمیته فنی پروژه ایمنی آب شرب تبریز(wsp) ضمن ارائه گزارشی از اقدامات اصلاحی برنامه ایمنی آب سهم سازمان جهادکشاورزی استان گفت: در این زمینه کلاس‌های آموزشی متنوع برای مولدین کشاورزی در مجاورت حوضه آبریز درخصوص استفاده اصولی و بهینه از نهاده‌های کشاورزی نظیر کود و سم انجام پذیرفته است.
وی از توسعه مصرف بهینه کودهای شمیایی در اراضی کشاورزی مشرف به حوضه آبریز خبر داد و افزود: توسعه کلنیک‌های گیاه پزشکی در منطق مختلف برای بهینه کردن مصرف سموم کشاورزی و ممانعت از داخل شدن آن‌ها به آبهای سطحی وزیر سطحی از دیگر اقدامات انجام گرفته در این خصوص بوده است.
بایبوردی اجرای وسیع خاکورزی حفاظتی دراراضی کشاورزی مجاور حوضه آبریز به منظور کنترل فرسایش وآلوده شدن منابع آبی را از دیگر برنامه‌های کمیته ایمنی آب عنوان کرد و گفت: ترویج استفاده از کودهای آلی و زیستی به جای کودهای شیمیایی به منظورجلوگیری از تخریب خاک و تثبیت پایداری خاک نیزدرکنار اقدامات دیگر دنبال شده است.
وی با بیان اینکه منبع تامین آب تبریز، رودخانه زرینه رود و سد مخزنی آن سد بوکان است ادامه داد: آب از سد بوکان ۷۵ کیلومتر با مسیر طبیعی رودخانه تا محل سد انحرافی نوروزلو در۱۰کیلومتری شمال شرقی شهر می‌اندوآب هدایت و از طریق کانال بتنی شمالی سد نوروزلو با طی مسافتی برابر ۲.۲ کیلومتر به محل آبگیر می‌رسد.
بایبوردی با بیان اینکه ظرفیت برداشت آب از آبگیر، حداکثر ۵/۵ مترمکعب در ثانیه است افزود: سد بوکان در جنوب شرق دریاچه ارومیه و بر روی رودخانه دائمی زرینه رود احداثشده و آورد سالیانه این رودخانه در محل ساختگاه سد بالغ بر ۱/۴ میلیارد مترمکعب است و ضروری است کلیه استانهای مشرف به آبریز شامل آذربایجان غربی، کردستان و زنجان چنین اقدامات اصلاحی را در منابع پایدار آب و خاک اعمال نمایند تا آب ورودی به زرینه رود فاقد هرگونه مشکلات بهداشتی باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز