خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

اجرای پدافند غیر عامل ضامن امنیت غذایی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۷۷۳

یکی از اهداف تهدیدات در شرایط بحران مختل کردن بخش تولید و محصولات غذایی با استفاده از تکنیک‌های مختلف است.

ایلنا: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: پدافند غیرعامل از مولفه‌های اصلی و مهم در تضمین امنیت غذایی مردم می‌باشد لذا تلاش آگاهانه در این حوزه تقویت اقتدار و عزت نظام اسلامی را در پی دارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا مسعود محمدیان در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه هفته پدافند غیرعامل بهترین فرصت برای آگاه سازی مردم و جامعه از این موضوع مهم و موثر در کشور می‌باشد افزود: اهمیت موضوع پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی برای تداوم امنیت غذایی همواره مورد توجه بوده و هست و باید در آگاهسازی عمومی این موضوع تلاش کنیم.
وی با تأکید بر میزان آمادگی هر سازمان مقابل تهدید‌ها و بحران‎‌ها برای کاهش آسیب‎پذیری و تولید پایدار در برابر مخاطرات گفت: در پدافند غیرعامل در مواجهه با حوادثو بحران چهار مرحله پیشگیری از وقوع بحران یا تهدید، آمادگی قبل از بحران، مقابله با تهدید و بازتوانی پس از بحران مد نظر است.
محمدیان افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری برلزوم ارتقای سطح آمادگی کشور درمقابله باهرگونه تعرض وتهدیدات بدخواهان نظام، براین اساس شعار «پدافند غیرعامل، یک اصل برای همیشه» برای هفته پدافندغیرعامل انتخاب شده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان برگزاری نشستهای تخصصی، تبلیغات و اطلاع رسانی با محوریت بحثپدافند غیرعامل، افتتاح و بهره برداری پروژه‌های پدافند غیرعامل، برپایی نمایشگاه، تجلیل از فعالان امر پدافند غیرعامل و توزیع بروشور را از جمله محورهای اصلی برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل همزمان با دیگر استان‌های کشور در سطح استان آذربایجان شرقی عنوان کرد و افزود: به طورکلی پدافند غیرعامل به مجموعه‌ای از اقدامات غیرمسلحانه اطلاق می‌شود که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیتهای ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می‌شود.
وی با بیان اینکه در پدافند غیرعامل اهدافی همچون کاهش آسیب پذیری زیر ساخت‌ها در حوادث، تسهیل مدیریت بحران، افزایش بازدارندگی و ارتقاء پایداری ملی دنبال می‌شوند افزود: پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی، به مجموعه اقدامات پیشگیرانه در حوزه دام و گیاه اطلاق می‌شود که با اجرای آن می‌توان قدرت اثر تهدیدات را کاهش و آستانه آسیب پذیری بخش کشاورزی را افزایش داد به این ترتیب می‌توان میزان خسارات و تلفات احتمالی ناشی از تهدیدات را به حداقل ممکن کاهش داد.
وی با بیان اینکه در منابع علمی و متون اصلی از پدافند غیر عامل در بخش کشاورزی با عنوان آمادگی در برابر تهدیدات زیستی عمدی یاد می‌گردد ادامه داد: تامین امنیت غذایی مهم‌ترین هدف پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی است که اعضای ستاد پدافند غیر عامل سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در گروههای مختلف جلسات مختلفی را به صورت ماهانه جهت تحقق این امر مهم برگزار می‌کنند.
محمدیان با بیان اینکه یکی از اهداف تهدیدات در شرایط بحران مختل کردن بخش تولید و محصولات غذایی با استفاده از تکنیک‌های مختلف است افزود: بخش کشاورزی به عنوان محور اصلی، تأمین غذایی مردم را به‌عهده دارد، بنابراین داشتن برنامه ریزی جامع و فراگیر و شناخت ویژگی تهدیدات در حوزه کشاورزی ضروری است. وی با بیان اینکه آنچه امروز به آن نیازمندیم، شناسایی تهدیدات است یعنی با برنامه ریزی صحیح باید اولویت‌ها را مشخص کرده و برنامه‌های عملیاتی مناسب آن را طراحی و اجرا کرد افزود: در برنامه پنجم توسعه، مهندسی پدافند غیرعامل در متن سیاستهای راهبردی کشور مورد توجه قرار گرفته و بدین منظور در کارگروه تخصصی پدافند غیرعامل تهدیدات بخش کشاورزی، رصد و پایش و تجزیه و تحلیل و در ‌‌نهایت متناسب با آن اقدام می‌شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به اهمیت همکاری مراکز تحقیقاتی به خصوص در حوزه تهدیدات بیولوژیک با این کارگروه را بسیار مهم تلقی کرد و گفت: تشکیل جلسات کارگروه پدافند غیرعامل، تهیه راهبرد علمی و پژوهشی، برگزاری دوره‌های آموزشی سطح‌بندی مراکز تولید بر‌اساس اهمیت آن‌ها و مطالعه و شناسایی نقاط آسیب‌پذیر به همراه تدابیر لازم برای مقابله با آسیب‌ها در بخش کشاورزی و برگزاری مانور از ضروریات بخش کشاورزی استان است.
وی با بیان اهمیت امنیت غذایی کشور تصریح کرد: استان آذربایجان شرقی نقش تعیین کننده‌ای در تامین امنیت غذایی کشور داشته و در تولید بیش از ۲۰ نوع محصول کشاورزی جایگاه ویژه و ممتازی دارد و یکی از قطب‌های ویژه کشاورزی کشور محسوب می‌شود.
محمدیان افزود: توجه به مباحثقرنطینه‌ای در مبادی ورودی محصولات کشاورزی، و نهاده‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه در ورود آفات و بیماری‌ها با واردات محصولات کشاورزی، نظارت بر پست‌های قرنطینه‌ای، تجهیز آزمایشگاه‌ها و کلینیک‌های گیاهی و دامپزشکی و توسعه شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی از جمله محورهای مورد اهتمام در سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در مورد پدافند غیرعامل هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز