خبرگزاری کار ایران

دبیر «خانه کشاورز» آذربایجان شرقی:

طرح‌های دولت‌های نهم و دهم برای جلوگیری از پسروی آب دریاچه ارومیه نتیجه بخش نبود

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۴۳۹

باید کلیه طرح‌ها در این رابطه مورد بازنگری و طرحی اساسی و زیربنایی با استفاده از تمامی ظرفیت‌های علمی واجرایی کشور این مشکل ملی را با تدبیر و دوراندیشی مورد حل و فصل قرار دهد.

ایلنا: دبیر «خانه کشاورز» آذربایجان شرقی گفت: طرح‌های پیشگیرانه مصوب دولت‌های نهم و دهم در راستای جلوگیری از پسروی آب این دریاچه نتیجه بخش نبوده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا مصطفی قنبری که در دومین نشست هماهنگی برگزاری همایش ملی تاثیر پسروی دریاچه ارومیه بر منابع خاک و آب سخن می‌گفت تأکید کرد: باید کلیه طرح‌ها در این رابطه مورد بازنگری وطرحی اساسی و زیربنایی با استفاده از تمامی ظرفیت‌های علمی و اجرایی کشور این مشکل ملی را با تدبیر و دوراندیشی مورد حل وفصل قرار دهد.
وی گفت: در طول سال‌های گذشته، اقدامات متعددی از جمله انتقال بین حوضه‌ای، اصلاح الگوی کشت در مورد احیای دریاچه ارومیه انجام گرفته اما این اقدامات با وجود هزینه‌های صرف شده منتج به نتیجه و نجات دریاچه ارومیه نشده است.
قنبری با تاکید به اینکه دریاچه ارومیه نه برای کشور واستان‌های همجوار آن، بلکه برای منطقه بسیار وسیع، خطرناک و غیر قابل جبران است افزود: نجات این دریاچه تنها وظیفه مسئولین ذیربط استانهای همجوار وکشور نبوده و کشورهای همسایه وسازمان‌های بین المللی نیز باید دراحیای دریاچه ارومیه دولت یازدهم را یاری دهند و این همایش می‌تواند به عنوان اتفاقی ارزشمند درکانون توجهات کار‌شناسان ومسئولین قرارگرفته و جمع بندی نظرات وآرا درآن، به عنوان راهکارهای تخصصی وارد فاز اجرایی شده و با توجه به علمی وعملی بودن درکاهش مشکلات پسروی آب دریاچه کارآمد باشد.
دبیر انجمن نجات دریاچه ارومیه ادامه داد: تداوم شرایط اقلیمی، ذخیره آب در پشت سدهای پر تعداد مخزنی حوضه آبریز، نبود سرمایه‌گذاری متناسب با وضعیت بخش کشاورزی و شرایط محیط زیستی حوزه دریاچه ارومیه و توسعه اراضی کشاورزی، با تقویت نظریه احتمال خشک شدن کامل این دریاچه، می‌تواند توده‌ای عظیم از نمک و مواد سمی و فلزات سنگین موجود را برجای نهاده و تبعات منفی تا شعاع یکصد کیلومتری آن غیرقابل مهار وتاثیرات مخربی را ازنظر زیست محیطی می‌تواند به دنبال داشته باشد.
وی استفاده مدیریت یافته وبهینه از توان عملی متخصصان کشوری در این راستارا بسیارضروری دانست وافزود: انسداد مجاری اتلاف آب در بخش کشاورزی از طریق توسعه الگوی کشت نیز می‌تواند به عنوان راهکارهای عملی مطرح مورد توجه برنامه ریزان با شتابی بیش از پیش باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز