خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی:

سفر رییس جمهوری به نیویورک به موقع و مناسب بود / مجمع قانون بیمه بیکاری را تصویب کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۷۱۰

یکی از موضوعاتی که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری مطرح بود خواست مردم بر تغییر روش در سیاست خارجی با حفظ منافع ملی، ارزش‌های ملی و عزت ملی بود که در این سفر مورد توجه بود.

ایلنا: عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی از دولت دکتر روحانی خواست تا با پایبندی به برنامه‌های اعلامی و حتی تفاهم با مخالفین خود دولت تدبیر و امید را به حرکتی ماندگار و موفق در تاریخ کشور تبدیل نماید.
به گزارش خبرنگار ایلنا محمد حسین فرهنگی که در جلسه هم اندیشی با اقشار مختلف مردم در مجتمع فرهنگی هنری تبریز سخن می‌گفت با تشریح پیام‌ها و دستاوردهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: این دوره از انتخابات دارای ویژگی‌های خاصی بود از آن جمله حضور تمام سلایق در آن بود دیگر آنکه اراده عمده حامیان اکثر کاندیداهای شرکت کننده بر ضرورت تغییر در روش‌ها تأکید داشتند همچنین اینکه انتخابات به شکلی آرام و سالم برگزار شده و جالب آنکه بر خلاف برخی پیش بینی‌ها به دور دوم کشیده نشد.


در انتخابات یازدهم بار دیگر عظمت دموکراسی در ایران نمایش داده شد
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: رییس جمهور منتخب در این دوره با اکثریت نسبی به پیروزی رسید، اما بر خلاف انتخابات سال ۸۸ نه ادعای تقلبی شد و نه شاهد پرخاشگری و اعتراض مردم بودیم، چرا که اصلا در انتخابات جمهوری اسلامی ایران امکان تقلب گسترده‌ای وجود ندارد، چون خود مردم در قالب هیئت‌های نظارت شورای نگهبان و هیئت‌های اجرایی حضور داشته و خودشان انتخابات را برگزار می‌کنند. به هرحال در این انتخابات بار دیگر عظمت دموکراسی در ایران نمایش داده شد تا آنجا که خود ناظرین غربی نیز اظهار داشتند از استانداردهای کشورهای اروپایی نیز در حد بالاتری قرار داشت.


انتخاب مردم مشروط است
وی با بیان اینکه مردم به دنبال افراد جسور صریح و دارای اعتماد به نفس بالا هستند تصریح کرد: مردم در این انتخابات نشان دادند که به برخی ایده‌های فراجناحی، اعتدالگرایانه و برخی تحولات به دور از زوایای تنگ سیاسی گرایش دارند، اما با توجه به تجربه‌های قبل باید در نظر داشت این انتخاب مردم مشروط است، بدین معنا که دولت جدید تا زمانی که در چهارچوب برنامه‌های خود حرکت کند مورد حمایت خواهد بود.
فرهنگی با بیان اینکه کسانی که ایده‌های اولیه خود را فراموش کردند صدمه دیده‌اند تصریح کرد: دولت آقای روحانی در معرض یک آزمون بزرگ قرار دارد تا نشان دهد به مواضع و خواسته‌های خود التزامی دارد یا خیر، چرا که عدم التزام به سمت ناکامی و سرخوردگی مردم و به ضرر کشور و در مرحله بعدی به زیان دولت محترم خواهد بود.


سفر رییس جمهوری به نیویورک به موقع و مناسب بود
نماینده مردم تبریز، آذرشهر اسکو در مجلس شورای اسلامی به موضوع سفر رییس جمهوری به نیویورک اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری مطرح بود خواست مردم بر تغییر روش در سیاست خارجی با حفظ منافع ملی، ارزش‌های ملی و عزت ملی بود که در این سفر مورد توجه بود.
وی با بیان اینکه حرکت دولت در این مقطع تاریخی در این زمینه به موقع و مناسب بود اظهار داشت: در این مذاکرات کوچک‌ترین نشانه‌ای از وادادگی و تسلیم نبود و ما بدون آنکه کوچک‌ترین عقب نشینی از منافع ملی و توسعه کشور داشته باشیم علی رغم برخی حواشی در جزئیات که مقام معظم رهبری نیز بدان اشاره داشتند حرکت کردیم و انصاف حکم می‌کند که حسن نیت مسئولان حاضر در صحنه مورد توجه قرار گیرد.
فرهنگی با بیان اینکه هر دوسوی مذاکرات به نفع کشورما بود اظهار داشت: اگر این مذاکرات منجر به کاهش تحریم‌ها و فشار علیه ایران شود در شرایطی که بدون کوچک‌ترین عقب نشینی در منافع ملی صورت گرفته است افق‌های تازه‌ای را در سیاست خارجی ما باز می‌کند در نقطه مقابل نیز نشان خواهد داد که علی رغم نرمش مسئولان جمهوری اسلامی ایران طرف مقابل اهل گفتگو نیست و دنیا متوجه موضوع خواهد شد که چرا کشور ما چنین مواضعی را اتخاذ کرده است.
وی با اشاره به اینکه در این مذاکرات یک صلابت خاص از ایران و یک نوع شتابزدگی و سردرگمی در طرف مقابل مشاهده می‌شد خاطرنشان کرد: موضوع دیگر اینکه همچنانکه مقام معظم رهبری بدان اشاره داشتند این است که با گذشته و سابقه‌ای که طرف مقابل از خود داشته نمی‌توان به آن‌ها خوش بین بود همچنانکه چند روز پس از این مذاکرات و سفر مقامات رژیم صهیونیستی صحبت‌های دیگری را مطرح کردند اما در مجموع حضور رییس‌جمهوری و صحبت‌های رسمی در مجمع سازمان ملل واصل حرکت مورد تأیید بوده و حواشی تا حدودی مهم است.


مجمع تشخیص مصلحت نظام قانون بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار را تصویب کند
فرهنگی یکی از موضوعات حساس و مهم مطرح شده ماه‌های اخیر در مجلس شورای اسلامی را بحثقانون بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار عنوان کرد و گفت: علی رغم تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی که طی آن افرادی که شاغل نبوده و بیکارند مورد حمایت قرار گرفته تا فشار خانواده‌ها کم شود، شورای نگهبان به یکی از مواد قانونی آن ایراد گرفت که علی رغم چندین بار رفت و برگشت در ‌‌نهایت به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.
وی افزود: علی رغم طرح موضوع در مجمع و دفاع ریاست مجمع تشخیص به خاطر تشکیکاتی که از سوی تامین اجتماعی در خصوص تفکیک صندوق بیمه بیکاری از این نهاد صورت گرفته به تصویب نرسیده و برای بررسی بیشتر به کمیسیون خاصی در مجمع ارجاع شده است.
فرهنگی تصویب این قانون را گامی مهم در رفع مشکلات این حوزه دانست و با تأکید بر تصویب آن گفت: این قانون به هیچ عنوان مشوق بیکاری نیست حتی در این قانون برای زنان سرپرست خانوار فاقد شغل و زنان خودسرپرست نیز پیش بینی‌هایی صورت گرفته است.
عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سازمان تأمین اجتماعی در این خصوص گفت: مسئولان سازمان تأمین اجتماعی قبلا در مجلس اظهار می‌داشتند که صندوق بیمه بیکاری زیان ده بوده و از سایر بخش‌ها برای آن هزینه می‌کنند بدین ترتیب تفکیک صندوق به نفع سازمان خواهد بود اگر هم این صندوق سود ده بوده باید درآمدهای آن صرف کارگران بیکار شود به هر جهت تأمین اجتماعی باید موضع کار‌شناسی یکسانی را اتخاذ کند.


قانون نظام صنفی گام ارزشمندی در ساماندهی فعالیت‌های این حوزه خواهد بود
فرهنگی در ادامه به برخی مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: یکی از قوانینی که در مجلس بازنگری شد در خصوص نظام صنفی بود که پس از بررسی در فراکسیون کار‌شناسی طرح‌ها و لوایح به اطلاع نمایندگان مجلس رسید که تلاشی در این زمینه انجام شده بود با تأثیرگذاری همراه شد.
وی با بیان اینکه این قانون گام ارزشمندی در ساماندهی فعالیت‌های این حوزه خواهد بود گفت: بر اساس یکی از موارد این قانون شیوه نظارتی بر اصناف برراه موثر و میانه‌ای قرار گرفت و در بخشی از آن مقرر شد تا در خصوص پاره‌ای تخلفات دارای ارقام زیر چندصد هزار تومانی را خود تعزیرات حکومتی رسیدگی کند و در بقیه موارد کمیته سه نفری با حضورنمایندگان اصناف، بازرگانی و تعزیرات حکومتی آن را بررسی کنند.


اتحادیه‌های صنفی از سرقفلی برخی آقایان خارج شد
وی به برخی دیگر از ویژگی‌های این قانون اشاره کرد و گفت: یکی از معضلاتی که در اتحادیه‌های صنفی دیده می‌شد این بود که مدیریت این اتحادیه به سرقفلی برخی آقایان تبدیل شده بود که در این قانون محدودیت‌هایی برای انتخاب برای چندین دوره پیاپی در نظر گرفته شد.
عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی به موضوع حذف کنکور اشاره کرد و گفت: همانطور که ۵ سال قبل اشاره کرده بودم حذف کنکور با شرایطی که در نظر گرفته شده بود امکان عملیاتی شدن را پیدا نمی‌کرد بهرروی مجلس حذف کنکور را تدریجی در نظر گرفته است و بایستی در برخی رشته‌ها که متقاضی کم دارد کنکور حذف و در مورد دانشگاه‌ها ورشته‌های پرطرفدار کنکور برگزار شود.


نمایندگان از هر استاندار فراجناحی که در راستای توسعه آذربایجان شرقی حرکت کند با هر گرایشی حمایت می‌کنند
نماینده مردم تبریز، آذرشهر واسکو در مجلس شورای اسلامی به بحثانتخاب استاندار آذربایجان شرقی وشهردار تبریز اشاره کرد و گفت: این دو موضوع به هیچ وجه در حیطه اختیارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار ندارند و آن‌ها تنها می‌توانند نظرات خود را اعلام کنند.
وی با ارایه گزارشی از روند اقدامات صورت گرفته از سوی دولت در زمینه انتخاب استاندار آذربایجان شرقی گفت: وزیر محترم کشور قبل از اخذ رأی اعتماد در مجمع نمایندگان شمالغرب و برخی کمیسیون‌ها تأکید داشتند که از پیشنهادات نمایندگان مجلس استفاده خواهد کرد هرچند که بنده در آن هنگام به ایشان اعلام کردم این کار عملی خواهد نبود به هرروی مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی پس از سه جلسه رسمی ۵ نفر را به عنوان گزینه نهایی به وزارت کشور معرفی کرد که این وزارتخانه نیز در جمع بندی نهایی خود دکتر درویش‌زاده شهردار سابق تبریز را به هیئت دولت معرفی کرد که گویا با مخالفت‌هایی که درهیئت دولت شد که ایشان از این موضوع کنار گذاشته شد و به دنبال آن پی در پی اسامی مختلفی از جناح خاص متعصب سیاسی مطرح شده که تاکنون هم به نتیجه‌ای نرسیده است.
وی با اشاره به اینکه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی قصد مخالفت با دولت و کینه توزی را در این زمینه ندارند تصریح کرد: ما نمایندگان از هر فرد فراجناحی که در راستای توسعه استان و تعامل با سرمایه گذار حرکت کند با هر گرایش فکری حمایت می‌کنیم و اگر چنین نباشد از اختیارات خود استیضاح و سوال در جهت منافع استان استفاده خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در انتخاب استاندار توپ در زمین دولت قراردارد بر هرگونه تعامل در‌‌ همان مسیر اولیه اعلام آمادگی کرد و گفت: با توجه به اینکه نمایندگان استان آذربایجان شرقی در هفته جاری در حوزه‌های انتخابیه خود هستند دولت برای بهره گیری از نظرات نمایندگان استان بایستی انتخاب خود را به هفته آتی موکول کند.


از شهردار کار و از شورای اسلامی شهر تبریز برای توسعه شهر برنامه می‌خواهیم
فرهنگی با اشاره به انتخاب شهردار تبریز از سوی شورای اسلامی شهر گفت: ما باید از شهردار تبریز برای بهبود شرایط زندگی و رفاه مردم کار بخواهیم و اعضای شورا نیز با همدلی و وفاق به دنبال برنامه ریزی برای توسعه شهر تبریز در بخش‌های مختلف و تکمیل برخی طرح‌های نیمه تمام نظیر پمپاژ آب سد شهید مدنی از مهرانه رود، رفع مسایل حوزه‌های عمرانی، تراکم، ساماندهی بافت فرسوده باشند که البته بنده در نامه‌ای پیشنهادات خود را به اعضای محترم شورای اسلامی شهر تبریز ارایه داده‌ام.
همین گزارش حاکی است در ادامه این نشست شرکت کنندگان ضمن طرح سوال از محمد حسین فرهنگی به بیان نقطه نظرات خود در حوزه‌های مختلف پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز